Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Återinförd värnplikt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-14, 10:49 #91
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg

Talibanerna vann mot både Sovjet och USA. De var beredda att försvara sina medeltida värderingar mot två supermakter, in i det sista. Du å andra sidan, är inte beredd att ens försöka försvara svenska värderingar. Du pratar vackert om demokrati och mänskliga rättigheter, men skulle Putin knacka på dörren, så vill du genast förvisa alla homosexuella till garderoben och kvinnorna till spisen.
Och även självmordsbombare går och spränger sig själva av sin hjärntvättning. Sedan kan man inte riktigt jämföra det som rent krig mellan länder.

Är det rent krig mellan länder kan man bomba hela landet rakt av med, och sätta in soldater på rätt plats direkt.

Mycket svårare jaga mindre grupp Talibaner i väldigt stor bergyta i grottor :P

Jag tror faktiskt inte så stor del av befolkningen tycker om Sverige så mycket så dom skulle offra sitt egna liv för det.

Och krig handlar ju att gå runt o skjuta och bomba varandra, så finns ju en gräns vad som är värt att offra eller inte.

Tror du Sverige kommer bli ett bättre land efter om någon miljon har dött och hela landet är sönderbombad och inget finns kvar? Än lämna över styret av landet utan någon skada och sönderbombning?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 17:52 #92
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Och här har vi orsaken till min och många andras frustration: jag har helt andra planer än att tvingas gå i statligt uppfostringsläger, men eftersom att 61% av människorna i det geografiska område där jag är född vill att någon annan (bl a jag) försvarar deras hem, men ovilliga att betala för det, så är planen alltså att tvinga mig och andra unga att offra våra liv för någon annans nytta. Nej tack, de kan skicka ut sina egna barn i strid.
Öööh, vad dillar du om? Förstår jag dig rätt när du säger att de 61% som vill öka anslagen till försvaret inte är intresserade av att delta själva? Var får du detta ifrån?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 18:20 #93

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Öööh, vad dillar du om? Förstår jag dig rätt när du säger att de 61% som vill öka anslagen till försvaret inte är intresserade av att delta själva? Var får du detta ifrån?
Är ju det som är problemet, folk vill ofta saker men inte betala för det eller delta själva.

Hur många skulle idag offra sina liv om risken att dö kan vara över 50%, väldig liten del om det inte rör sin egen familj eller sina egna barn.

Men aktivt ställa sig i en front linje är helt annan sak.
Oläst 2014-11-14, 18:35 #94
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2010
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar

Reg.datum: Aug 2010
Den här tråden får mig att minnas ett gammalt citat som satt på väggen där jag gjorde lumpen.

"Den som undandrager sig att fullgöra värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåfvor utan att gälda dess kraf, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika konung och fosterland har aldrig varit svenskmannased."
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-14, 20:37 #95
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag trodde aldrig jag skulle säga det och det tar verkligen emot men för en gångs skull håller jag med Patrik Även om jag inte skulle uttrycka mig på det viset.
Oläst 2014-11-14, 20:38 #96
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Om du tror att alla dessa 61% är intresserade av att delta i ett krig så är det nog du som är vilsen Åtminstone hoppas jag innerligt det.
Oläst 2014-11-17, 08:36 #97
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
När det blir orostider brukar av tradition svenskarna dra på sig grötrocken och ställa upp vårt land, det skulle jag också göra.

Alla kan bidra med något, även om jag nu har passerat krigsplaceringsåldern (som är max 47 år för värnpliktiga). Men jag kan alltid vakta en bunker med förnödenheter eller springa ärenden på ett kontor, alternativt leda en gerillatrupp.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-17, 11:29 #98

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
När det blir orostider brukar av tradition svenskarna dra på sig grötrocken och ställa upp vårt land, det skulle jag också göra.

Alla kan bidra med något, även om jag nu har passerat krigsplaceringsåldern (som är max 47 år för värnpliktiga). Men jag kan alltid vakta en bunker med förnödenheter eller springa ärenden på ett kontor, alternativt leda en gerillatrupp.
Fast väldigt stor skillnad vara en kontorsråtta än stå i frontlinje. Sedan är du ju gammal, jag tror inte dagens ungdomar har samma syn.

Så inom 10-20 års period när yngre generationen tagit över helt så lär nog synen vara annorlunda.

Sedan ett krig kommer inte över en dag normalt, jag hade aldrig riskerat mitt liv för ett land. För vet att det finns mycket bättre länder bo som hade uppfyllt mina krav.

Att offra något med väldigt stor risk och att inte kunna vinna något bättre anser jag inte är bra.
Oläst 2014-11-17, 17:57 #99
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Och här har vi orsaken till min och många andras frustration: jag har helt andra planer än att tvingas gå i statligt uppfostringsläger, men eftersom att 61% av människorna i det geografiska område där jag är född vill att någon annan (bl a jag) försvarar deras hem, men ovilliga att betala för det, så är planen alltså att tvinga mig och andra unga att offra våra liv för någon annans nytta. Nej tack, de kan skicka ut sina egna barn i strid.
Citat:
Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447)
Källa: https://lagen.nu/1994:1809

Så du behöver inte vara orolig över att du kommer stå själv i skogen när skymningsläge råder. Eftersom du verkar tycka om att använda citat för att föra fram din åsikt så har jag ett för dig. "Si vis pacem para bellum"
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-18, 08:34 #100
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg

Det är tragiskt att så många män (framför allt) fortfarande har den inställningen.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017