Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014
Vänsterpartiet (V) 8 5.48%
Miljöpartiet (MP) 9 6.16%
Socialdemokraterna (S) 18 12.33%
Centerpartiet (C) 8 5.48%
Folkpartiet (FP) 4 2.74%
Kristdemokraterna (KD) 6 4.11%
Moderaterna (M) 49 33.56%
Sverigedemokraterna (SD) 38 26.03%
Feministiskt initiativ (F!) 1 0.68%
Piratpartiet (PP) 5 3.42%
Antal röster: 146. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-13, 18:40 #211
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

UAE har exempel 0% skatt, liksom Bahrain, Qatar etc och finns även många länder med låg skatt.

Skolor får folk betala själva, det är rättvist alla fall. Infrastruktur kan staten ta via naturtillgångar samt vägtullar.

Dom länderna har ju olja som räcker för betala infrastruktur som vägar och så, Sverige har med malm och skog etc som hade kunnat täcka infrastruktur.

Och dom länderna har betydligt bättre vägar än Sverige.

Jag reser väldigt mycket, varje månad typ. Afrika, Mellanöstern, Asien etc. Visst finns det problem i alla länder av något slag. Fast ändå rättvist folk får ta hand om sig själva.

Även om folk inte har pengar äger dom ofta sin mark, hus eller odlar mat själv till viss del. Så även utan pengar kan dom ändå i regel överleva rätt okej ändå sett till landet levnadsstandard.

Och saker är ofta mer smidigare i dom länderna, enda jag kan tycka är lite jobbigt är morgon bönen när man ligger och vill sova och bor bredvid en moské. Är ingen morgon människa.

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag håller helt och hållet med dig om att kommuner slösar ofantligt mycket pengar, men du och många andra lägger beskyllelse på fel saker.

Ge gärna ett exempel på ett land dr man betalar 0% skatt och allt fungerar bra.

Vem ska betala för vägarna, skolorna, institutionerna, infrastrukturen och allt annat som bygger upp ett land?

Moderaterna t.ex vill ju att vi blir lite mer som USA, men hur har det gått för USA egentligen? Det har rent utav gått åt helvete...
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-13, 18:58 #212
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
UAE har exempel 0% skatt, liksom Bahrain, Qatar etc och finns även många länder med låg skatt.

Skolor får folk betala själva, det är rättvist alla fall. Infrastruktur kan staten ta via naturtillgångar samt vägtullar.

Dom länderna har ju olja som räcker för betala infrastruktur som vägar och så, Sverige har med malm och skog etc som hade kunnat täcka infrastruktur.

Och dom länderna har betydligt bättre vägar än Sverige.

Jag reser väldigt mycket, varje månad typ. Afrika, Mellanöstern, Asien etc. Visst finns det problem i alla länder av något slag. Fast ändå rättvist folk får ta hand om sig själva.

Även om folk inte har pengar äger dom ofta sin mark, hus eller odlar mat själv till viss del. Så även utan pengar kan dom ändå i regel överleva rätt okej ändå sett till landet levnadsstandard.

Och saker är ofta mer smidigare i dom länderna, enda jag kan tycka är lite jobbigt är morgon bönen när man ligger och vill sova och bor bredvid en moské. Är ingen morgon människa.
Ser du något samband då med alla dessa länder som har 0% skatt? Jag försöker få dig att förstå att det inte finns ett enda fungerande land i hela världen som tar 0% skatt och som är bra nog att leva och arbeta i.

Bahrain, Qatar och sådana länder är ju inte riktigt turistorter om man säger så.

Så du tror att det räcker med naturtillgångar och vägtullar för att betala all infrastruktur? Vad gör vi när järnmalmen är slut.

Patrik, du kan verkligen ingenting om hur man driver ett land; mycket eftersom att du inte vet grundprinciperna i hur en ekonomi fungerar. Mycket av det du säger är knappt på högskolenivå och svårt att argumentera emot för att det är så dumt. Då jag pluggat ekonomi och finans i Storbrittanien kanske jag tycker det låter extra dumt...

Menar inget illa, du är säkert jättebra på det du gör men det här samtalsämnet bidrar du inte riktigt till. Sedan förstår jag inte ens varför du är med i debatten. Jag menar du bor inte ens i Sverige, du betalar ingen svensk Skatt; vem tusan är du då att tala om vem som ska och inte ska betala skatt. Jag lik som majoriteten i Sverige betalar mer än gärna Skatt, för det krävs för att ett land ska kunna fungera.

Det är mest paranoida hippies som tror att "staten tar allt" som sitter hemma med en kastrull på huvudet och smiter skatt...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-13, 19:32 #213

Inte nödvändigtvis, kan hålla med om att folk är efterblivna boskap och måste vallas som får. Av den orsak ett land behöver en president, kung eller liknande. Spelar mindre roll om det är en diktatur, demokrati eller så.

Förr i tiden var ju kyrkan lika mäktig som kungen nästan och styrde och hade väldigt makt och tillgångar.

Och så är det fortfarande idag i många länder.

Dock håller jag inte med dig att ett land behöver skatt i samma nivå, det är något landet skapat genom dålig ledning.

Sverige har en av dom högsta skatterna i världen, samtidigt kostnaderna är extremt höga. Beror ju självklart på tillväxt och BNP.

Men finns ju många länder som har mycket lägre skatt och medelinkomst är långt under 10k som är bättre vägar och sjukvård än Sverige har eller annan infrastruktur.

Så allt handlar inte om skatt endast, problemet med sverige är välfärden är byggd på trasigt sätt. Där folk inte behöver ta något eget ansvar.

Ett land folk äger skulder och krediter istället.

Andra länder med lägre inkomst äger folk sina egna bostäder och har inte lån typ, och har man inte råd med eget boende så bor man hos familj eller släktingar om det går dåligt.

Så hela bidragssystem i Sverige eller hela skuldberg är trasigt, anser inte det är rättighet få egen bostad i bidrag.

Eftersom jag reser varje månad har jag annan bild av världen och ser verkligheten och stora skillnader.

Jag kan ju personligen säga Sverige är ett jävla skitland, enda fördel med Sverige är om man lever på bidrag eller är extrem låginkomsttagare.

Man får betydligt bättre levnadsstandard, infrastruktur, sjukvård i andra länder till betydligt lägre pris än Sverige.

Enda Sverige och vissa EU länder då är bättre på är då bredband/internet, och enda jag kan sakna enstaka gånger från Sverige är MAX. Och ibland "svensk" kebab.

Åt andra sidan har jag fått äta massa andra maträtter som är väldigt goda och smakar jag aldrig någonsin kunnat få uppleva i Sverige.

Så enda som är svenskt då som jag kan sakna ibland är MAX, vilket inte är precis något som kan motivera att bo i Sverige.

Sedan folk som bor i Sverige som tycker allt är så bra, kan nog med 99% säga att alla dom aldrig testat bo i annat land eller varit i speciellt många andra länder bortsett från några fejkade fasader på charter resor.

Ang turistorter, Bahrain och Qatar har visst turister. Kanske inte vanligaste för svenskar men.

Qatar är iofs mer hub för transit/flygbyte för många mer än turist ställe.

Är i Bahrain just nu och finns lite västerländska turister faktiskt även om inte så många, dom syns långa vägar. Grovt vårdlös klädsel som short och thsirt.

Är i regel bara patrask till västerlänningar som klär sig så i denna typen av länder.

Visst det är rätt jobbigt gå i kostym i solen i 43 grader men man överlever, enda gångerna jag kan tänka mig gå i shorts är vid pool eller strand ingen annan stans.

Jag accepterar alla fall kultur och hur man bör klä sig i Mellanöstern eller andra länder, vilket dock inte flesta västerlänningar kan göra.

Men samma sak i Sverige, många invandrare kan inte bete sig i Sverige. Syns tydligt i ghetto delen i Sverige. Bilbränder och allt. Men beror på Sverige inte vågar visa hur man beter sig.

I andra länderna hade dom fått en kula i huvudet istället.

Citat:
Ser du något samband då med alla dessa länder som har 0% skatt? Jag försöker få dig att förstå att det inte finns ett enda fungerande land i hela världen som tar 0% skatt och som är bra nog att leva och arbeta i.

Bahrain, Qatar och sådana länder är ju inte riktigt turistorter om man säger så.

Så du tror att det räcker med naturtillgångar och vägtullar för att betala all infrastruktur? Vad gör vi när järnmalmen är slut.

Patrik, du kan verkligen ingenting om hur man driver ett land; mycket eftersom att du inte vet grundprinciperna i hur en ekonomi fungerar. Mycket av det du säger är knappt på högskolenivå och svårt att argumentera emot för att det är så dumt. Då jag pluggat ekonomi och finans i Storbrittanien kanske jag tycker det låter extra dumt...

Menar inget illa, du är säkert jättebra på det du gör men det här samtalsämnet bidrar du inte riktigt till. Sedan förstår jag inte ens varför du är med i debatten. Jag menar du bor inte ens i Sverige, du betalar ingen svensk Skatt; vem tusan är du då att tala om vem som ska och inte ska betala skatt. Jag lik som majoriteten i Sverige betalar mer än gärna Skatt, för det krävs för att ett land ska kunna fungera.

Det är mest paranoida hippies som tror att "staten tar allt" som sitter hemma med en kastrull på huvudet och smiter skatt...
Oläst 2014-09-13, 19:45 #214
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Även bidragstagare bidrar till det svenska kassaflödet genom att köpa produkter, tjänster, försäkringar osv...
Det är vitalt för ett lands ekonomi...

Sedan bor du väll inte ens i Sverige om jag minns rätt så du betalar väll inte svensk skatt?
Man borde krävas att läsa följande innan man får rösträtt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Parable..._broken_window

Citat:
Hur var det nu med korrelation och kausalitet?
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-13, 19:50 #215

Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Man borde krävas att läsa följande innan man får rösträtt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Parable..._broken_window

Hur var det nu med korrelation och kausalitet?
Sedan glömmer han även om jag inte betalar skatt i Sverige (bor inte i Sverige) så har jag även några anställda i Sverige.

Så jag skapar jobb, politiker och staten skapar inte jobb. Dock ska dom ha väldig hög skatt för mina anställda.

Hade skatt varit lägre hade jag anställd mer folk i Sverige, men övriga nya anställda kommer bli utomlands sedan för inte ekonomiskt ha anställda i Sverige mer än dom nödvändigaste.

Finns många svenskar som gärna jobbar utomlands och för sol o värme på köpet o bättre levnadsstandard än i Sverige.
Oläst 2014-09-13, 23:05 #216
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Men det är just det som är grejen, långsiktigt går vi plus på invandring; det är därför ett väldigt obildat uttalande att invandrare och flyktingar kommer och "tar våra pengar".

Det är ett sätt för missnöjda och misslyckade människor att skylla ifrån sig istället för att pallra sig ur soffan, studera, lära sig något och börja jobba...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-...-far-tillbaka/
Den studien har räknat på invandring kontra INGEN invandring ÖVERHUVUDTAGET och kommit fram till att invandringen ger ett litet netto på plus. Att den i Tyskland ger ett litet underskott är fullkomligt sensationellt, eftersom det innebär att landet ekonomiskt skulle tjäna på att sluta sig mot omvärlden fullständigt (!), likt Japan anno 1600.

Du kan inte räkna på vad det skulle innebära att ha 0 % skatt kontra 50 % skatt och sedan säga att Moderaterna har fel, som vill sänka skatten. Ingen moderat har nämligen hävdat att ett fullständigt upphörande av statsmaktens skatteintäkter skulle vara att föredra framför Socialdemokraternas 50-procentiga marginalskatter.

SD ifrågasätter inte att vi har invandring till Sverige, lika lite som M ifrågasätter att vi har skatter. De ifrågasätter omfattning och inriktning!

Siffror och statistik är lätta att presentera och att ta till sig. Men skrapar man på ytan, så har ekonomi nästan aldrig någonting med saken att göra. Folk är antingen för eller emot en avreglering eller ökad reglering av invandringen, av helt andra orsaker. Båda lägren använder ändå gärna ekonomi och siffror när det passar dem - vilket dock är ganska meningslöst, eftersom ingendera sidorna egentligen bryr sig.

Följdfråga: Skulle du själv vara emot invandring från något enskilt land, om man kunde visa att invandring från just det landet gav ett minus?

Så vad handlar det om? På 60-talet så sade folk att invandrarna "tar våra jobb och våra tjejer". På 2000-talet säger folk att invandrarna "tar våra bidrag". Vid en första anblick så kan man lätt tro att det är samma enfaldiga argument som återupprepar sig. Men tittar man närmare, så är klagomålen varandras motsatser. Det är så stor skillnad på invandring med endogami och invandring med exogami, att det måste anses vara två helt skilda ting.

Tittar man på utfallet, så hade gårdagens fåntrattar rätt. Invandrarna på 60-talet tog mycket riktigt svenska tjejer och svenska jobb och är idag därför svenskar. Idag klagar fåntrattar istället på att invandrare INTE tar deras tjejer och deras jobb (dvs assimileras).

Vi får hoppas på att dessa "missnöjda och misslyckade människor" inte får rätt en andra gång. Tyvärr så brukar deras prognoser om framtiden vara betydligt bättre än de som görs av akademiker. Pöbeln vet alltid att katastrofer och revolutioner är på väg att hända, eller att hela samhället är på väg att braka ihop, lååååångt innan någon akademiker har lyckats räkna sig fram till samma slutsats på papper.

Nationalekonomerna blev tagna på sängen av bostadsbubblan i USA, men pöbeln visste sedan länge om att de själva och deras grannar hade börjat släpa efter med avbetalningar och räntor. Franska revolutionen tog franska akademin och regeringen på sängen, men var någonting som pöbeln bara gick och väntade på.
Samma fenomen upprepar sig gång, på gång, på gång, på gång, på gång och det är aldrig någon styrande eller någon akademiker som lyssnar, eftersom pöbeln alltid består av outbildade les misérables – eller som patrikweb skulle säga "boskap" eller som du skulle säga "misslyckade människor".

Säger pöbeln att invandringen börjar bli till ett samhällsproblem - så kan du ge dig fan på att det kommer att bli till ett problem inom en snar framtid, om det inte redan är det. Helt oavsett vad akademiker och politiker säger.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-13, 23:26 #217
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Haha Gustav, skönaste inlägget i tråden!
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-14, 02:11 #218
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Haha Gustav, skönaste inlägget i tråden!
Tack. Jag har själv pluggat ekonomi i Lund och känner igen en yngre version av mig själv i Lancelots sätt att tänka...
Åsikter som framförs av folk utan utbildning och utan källhänvisning har inte något konkret värde, utan är endast att betrakta som nonsens. Vad en lågutbildad pöbel i Skåne har att bidra med till debatten, är i bästa fall obetydligt struntprat och i värsta fall farliga fördomar och vidskeplighet.

Inom akademin så kan man inte göra några påståenden eller dra några slutsatser, utan att ha underlag för det genom kvantitativa eller kvalitativa studier (helst båda delarna). Det är BRA, eftersom vetenskap MÅSTE vara vetenskap och skilja sig från skrock och vidskeplighet. Den vetenskapliga metoden är helt enkelt en nödvändighet, när man sysslar med vetenskap - och inom akademin sysslar man ENBART med vetenskap.

Problemet är att verkligheten skiter fullständigt i om den har blivit undersökt eller inte. Lika mycket skiter den i med vilken metod den har blivit undersökt. Så av ren fräckhet (kan man tro) påverkade Solens tyngdkraft och energi oss människor, redan innan det att fenomenen hade blivit vetenskapligt undersökta.

Kontentan blir att akademiker ofta riskerar att avfärda större delen av universum och verkligheten, som rent nonsens - eftersom det mesta i världen ännu är outforskat och oupptäckt, dvs inte vetenskapligt undersökt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-14, 03:02 #219
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Citat:

Utan Patrikweb blir det tråkigt på WN
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-14, 03:04 #220
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Enda Sverige och vissa EU länder då är bättre på är då bredband/internet, och enda jag kan sakna enstaka gånger från Sverige är MAX. Och ibland "svensk" kebab.

Så enda som är svenskt då som jag kan sakna ibland är MAX, vilket inte är precis något som kan motivera att bo i Sverige.

Visst det är rätt jobbigt gå i kostym i solen i 43 grader men man överlever, enda gångerna jag kan tänka mig gå i shorts är vid pool eller strand ingen annan stans.
Menar du MAX som i hamburgare?

Det finns shorts som ser ut som finbyxor fast kortare, onödigt att svettas.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017