Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nu blir .SE domänerna dyrare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-20, 15:00 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
De 80kr som .SE idag tar ut är redan det ett ockerpris i förhållande till Europeisk standard och jag förstår inte alls resonemanget kring en ytterligare höjning.
Vilka siffror jämför du med då? Vad är "Europeisk standard"? Min bild är snarare att de flesta landstoppdomäner såväl inom som utom Europa är dyrare än .SE.
Oläst 2014-08-20, 15:39 #12
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Finns inte många etablerade ccTLD's i Europa som ligger på .SE's nivåer...

De fyra största är:
.de
.co.uk
.ru
.nl

Tittar man på några mindre så har vi t.ex:
.at
.be
.ch
.es
.fr
.it
.pl
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-21, 01:38 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Finns inte många etablerade ccTLD's i Europa som ligger på .SE's nivåer...

De fyra största är:
.de
.co.uk
.ru
.nl

Tittar man på några mindre så har vi t.ex:
.at
.be
.ch
.es
.fr
.it
.pl
Det är trots allt en minoritet av alla ccTLD. "Europeisk standard" är väl snarare i så fall att vara en "oetablerad" och dyrare ccTLD.

Om du räknar antalet domäner per invånare så går det knappast någon nöd på .SE. Visst vill jag också gärna ha så billiga domäner som möjligt men ni överdriver betydelsen av prishöjningen rejält (av eget intresse naturligtvis). Det är trots allt fortfarande ett lågt pris och en liten höjning det handlar om.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på hur .SE drivs men att ta upp det just i samband med en prishöjning blir lite konstigt. Då känns det mest som att man är förbannad för att man får en ökad kostnad för sitt hamstrande
Oläst 2014-08-21, 02:26 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är trots allt en minoritet av alla ccTLD. "Europeisk standard" är väl snarare i så fall att vara en "oetablerad" och dyrare ccTLD.
Nu hänger jag inte alls med. Sverige är ett relativt rikt land med en väldigt hög bredbandspenetration. Relevanta jämförelseobjekt måste väl rimligen vara liknande länder i vår närhet och inte Bulgarien, Ukraina eller nåt annat land borta i öst? Men ja, jag kanske får omformulera mig till västeuropeisk standard då.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om du räknar antalet domäner per invånare så går det knappast någon nöd på .SE. Visst vill jag också gärna ha så billiga domäner som möjligt men ni överdriver betydelsen av prishöjningen rejält (av eget intresse naturligtvis). Det är trots allt fortfarande ett lågt pris och en liten höjning det handlar om.

Sedan kan man alltid ha synpunkter på hur .SE drivs men att ta upp det just i samband med en prishöjning blir lite konstigt. Då känns det mest som att man är förbannad för att man får en ökad kostnad för sitt hamstrande
Hur kan du mena att nuvarande pris är lågt? För att avgöra om något är högt eller lågt måste det givetvis sättas i relation till ett annat relevant jämförelseobjekt. Då måste vi ju ändå utgå från vad andra västeuropeiska ccTLD's tar betalt och inte vad det kostar att köpa en flaska vodka.

För mig spelar inte höjningen någon speciellt stor roll faktiskt, för .SE-zonen är det förödande. Visst, antalet .SE domäner hade inte växt till 2 miljoner över en natt om de sänkt priset till 60-65kr, men då hade man i alla fall kunnat ha ett realistiskt mål, och på sikt, tjänat mer pengar. Dvs win-win-win, alla glada.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-27, 14:26 #15
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Fast EU har inget att säga till om överhuvudtaget, det är ISOC som ansvarar för tilldelningen och dom är helt oberoende. Att politiker börjar lägga sig i tror jag inte skulle gagna någon. Vi har i Sverige toppdomänlagen, en lag som kommit till efter att .SE accepterat den. Att PTS är tillsynsmyndighet är även det något som .SE har accepterat. Så om EU ska börja reglera toppdomänerna så krävs det att varje enskild toppdomän, genom respektive administrativ organisation, accepterar det (observera toppdomän, inte stat), något som knappast lär ske.
Nu måste jag korrigera lite här. ISOC har absolut ingenting med toppdomäner att göra! Whatsoever och oavsett vilken du pratar om.

Om EU bestämmer sig för att skapa en reglering vad gäller toppdomäner inom EU så kommer det att förhandlas via PTS och dess motsvarigheter i övriga EU-länder. De kan sedan välja eller inte välja att plocka in .SE Registry och deras toppdomänskollegor i processen. Men om det går så långt som till ett direktiv om hur toppdomäner inom EU ska drivas så kommer .SE Registry inte att ha något att säga till om. Det direktivet kommer att implementeras via PTS försorg eftersom direktiv är bindande för Sverige.
Och om det blir en sådan process så hoppas jag innerligt att Sverige kommer vara superstarka i förhandlingarna så att .SE Registry och deras arbetsmönster kommer att stå modell. Jämfört med hur det ser ut på ett flertal ställen i Europa är .SE Registry mycket bra att ha att göra med.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-27, 15:11 #16
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

IIS har många anställda som ej jobbar med just .SE hanteringen, sånt kostar, med kontor m.m. IIS sysslar med så mycket mer än .SE, projekt, ger bort pengar, you name it. Så är det, när det är lite lekstuga över det hela.

https://www.iis.se/vad-vi-gor/

Finns säkert mer än detta också.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-03, 18:07 #17
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Tror det är ett otaktiskt beslut av iis om det handlar om ekonomi.
Höjningen kommer troligen leda till färre registrerade domäner och eftersom de rörliga kostnaderna, d.v.s. kostnaden för ytterligare en registrerad domän troligen är mycket små (de fasta kostnaderna har man ju kvar oavsett).

Om man vill reglera marknaden, t.ex. förhindra att en person äger väldigt många domäner så fyller det kanske dock sitt syfte.

Om syftet är att öka tillgången på lediga .se domäner så är det nog ett slag i luften eftersom användbara/värdefulla domäner ändå inte kommer att droppas, utan det är de halvtaskiga domännamnen t.ex. sammansatta ord etc som kommer att droppas och dem är det nog väldigt få som vill nyregistrera iaf. till det priset.

Slutsatsen får bli att det antagligen är ett ganska dåligt beslut.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017