FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
När det malaysiska planet MH17 sköts ned över Ukraina försäkrade Finnair att man inte flög över landet. En uppmärksam twittrare avslöjade lögnen.
Läs mer: http://www.idg.se/2.1085/1.569436/fi...des-pa-twitter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tycks vara flera bolag som gillar luftrummet alla fall, funderar vad piloterna tänker då jag antar att de vill undvika det luftrummet som pesten, men troligen får lyda order. Norwigian flyger samma sträcka och använder luftrummet också, men de förnekar kanske inte som finnair gjort. Men alla säger väll att de undviker men uppenbart att de inte gör de enligt flygradar. :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Större delen av Ukraina har ju varit riskfritt. Det är väl dessutom ytterst få, om ens några, flygbolag som tar egna beslut utan det är flygsäkerhetsmyndigheterna som står för den bedömningen och Ukraina har inte stängt sitt luftrum förrän nu (med undantag för delar på lägre höjd). Att peka ut enskilda flygbolag på det viset tycker jag därför är ganska oseriöst.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Huruvida Finnair borde se över rutinerna kan jag inte riktigt uttala mig om. Men personligen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera bolag flög i samma luftrum (ivf rätt nära) där ett ukrainskt fraktflygplan blev nerskjutet en kort tid innan.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Flera flygbolag verkar ställa in alla flygningar till Isareal nu, FAA tagit det beslut samt Lufthansa group följer efter. Alltså Lufthansa och Swiss.
Men det är extremt ovanligt plan blir nedskjutna med så avancerad luftvärn, men vet i te om det var ödet eller inte att det var Malasia Airlines som lyckades råka ut för detta som nyligen förlorat ett annat plan. MH måste hamna i världsrekord i "olyckor" på kortast tid. Men Afrika flyger inga över typ, om man kollar live så ser man inga plan över den kontinenten. Där flyger alla runt. Men inte lönsamt i tid flyga omvägar i flesta fall, tid är pengar på många sätt. Ska man se på tidigare statistik så är det ekonomiskt förlora 300 liv under så många år än börja flyga omvägar varje gång land har konflikt. Se det i jämförelse hur många liv som dör i biltrafiken världen över, så man bör inte gnälla över att luftrummet inte var stängt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Grattis till robertsson som äger och driver flightradar. DI.se, aftonbladet.se m.fl. har plockat upp denna nyhet.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Separatisterna lär inte ha varit ute efter att skjuta ner ett civilt passagerarflygplan så det är extrem otur på alla sätt och vis. Även med denna olycka inräknad så kvarstår det faktum att flyg är betydligt säkrare än att ge sig ut på motorvägen i sin egen bil. Trots det är det ingen som kräver att man sänker hastighetsgränsen till 50 på alla vägar vilket med 100% säkerhet skulle minska antalet döda rejält. Bara så ingen får för sig några konstiga saker som vanligt på internet så är det väl bäst att poängtera att jag fortfarande tycker man bör undvika att flyga över konfliktområden och att krig är dåligt oavsett motiv ![]() ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-07-22 klockan 20:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Att du inte ser fler plan över Afrika beror sannolikt på att flygplan där saknar sändare för spårning eller att mottagare av sändningar samt förmedlingen av det senare till servrar för visning av flygplansdata är begränsat. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|