FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan jag lagligt dirigera om t.ex. domänen hm.nu (bara ett exempel, jag äger inte hm.nu ens) till en annan sajt jag äger även om HM är ett registrerat varumärke?
Jag skulle i det här exemplet aldrig lägga ut en enda länk eller marknadsföra domänen hm.nu och om nån gör en typein så länkas dom bara vidare till en annan domän! Undrar bara var gränsen för hur registrerade varumärken kan missbrukas/utnyttjas! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Undrar detsamma. Råkade stjäla till mig bikbok.nu och sitter nu och undrar vad jag ska göra med den.. (04:00 på natten, alla domäner verkar bra då)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet är att du kan inte ha adsense eller affiliate länkar på registrerade varumärken. Så man har inte så mycket att göra med domänen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
cvnu: Vad menar du? Skulle man inte få visa annonser på t.ex. hm.nu? Vilken logik ligger bakom det resonemanget?
Du bör inte annonsera för bikboks konkurrenter på bikbok.nu, ej heller hm's konkurrenter på hm.nu. Men HM står för en mängd olika saker och hennes & mauritz är inte de enda som har ett varumärke med de bokstäverna. Du får givetvis ha annonser och affiliatelänkar på hm.nu, knäckfrågan är ju vad du försöker tjäna pengar på samt hur du gör det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Domännamn kan ha olika användning även om de är samma som kända platser, namn, varumärken. Exempel: https://www.iis.se/docs/beslut_abbarena.pdf
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag omformulerar frågan lite då.
Kan man vidarebefordra bikbok.nu till en konkurrents klädbutik online? Man gör aldrig reklam eller länkar till bikbok.nu men om det råkar blir type ins så hamnar dom på tex lindex.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Undrar om domänen blev såld nån gång? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Haha. Ja dom såg ju faktiskt alltid rena ut!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|