Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Underskott på Skattekonto

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-29, 17:09 #11
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av logic Visa inlägg
Jag pratade med en tant på SKV ganska nyligen om detta. Hon berättade att skattekontot i viss mån kan användas som kredit, då skatteskulder på under 10 000 kr inte drivs vidare.

Avstämning av skattekontot görs varje lördag vilket innebär att i ditt fall borde det gått ut en betalningsuppmaning någonstans runt den 19 maj. Jag gissar att ni fick 14 dagar på er enligt den vilket skulle innebära att ni kan betala in beloppet den 2:a juni och därefter klara er då nästa avstämning sker den 7:e och där kommer de ju då se att beloppet är inbetalt.

Som alla andra påpekat så rekommenderar jag dig att hålla koll på kostnaderna. Det är bättre att betala moms månadsvis för att kassaflödesmässigt hantera den jätteinbetalning som annars sker årsvis.

Lycka till!
När jag pratade med SK och min revisor så fick jag uppfattningen att kontrollen görs i slutet av varje månad, alltså den siste maj i TS fall.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-29, 23:26 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Säg att din skuld inte var mer än 10 000kr lördagen den 5 april. Den 12:e maj var din skuld 160 000 pga moms, då får du en betalningsuppmaning i juni enligt avstämning lördagen den 7:e juni och då måste du ha en skuld som är mindre än 10 000 innan lördagen den 5:e juli. Dvs du kan bara ha en skuld över 10 000 över en avstämning, efter den andra avstämningen går det till kronofogden.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-30, 09:00 #13
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Säg att din skuld inte var mer än 10 000kr lördagen den 5 april. Den 12:e maj var din skuld 160 000 pga moms, då får du en betalningsuppmaning i juni enligt avstämning lördagen den 7:e juni och då måste du ha en skuld som är mindre än 10 000 innan lördagen den 5:e juli. Dvs du kan bara ha en skuld över 10 000 över en avstämning, efter den andra avstämningen går det till kronofogden.
Jaha ok då hänger jag med. Ringer dem och frågar hur det ligger till exakt i mitt fall för säkerhets skull.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-03, 13:57 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Det är sant att man kan använda skattekontot för att balansera likviditeten, så länge skulden inte hinner skickas till fogden, det görs med viss automatik som beskrivits i tråden.

Men försök förhandla fram en bättre kredit hos din leverantör i stället, kanske 30 dagar netto. Har du skött dina tidigare åtaganden till leverantören så är det inte omöjligt.

Jag håller annars med om att det är en bra idé att försöka ligga lite plus på skattekontot så du aldrig löper risken att hamna hos fogden. För det är betydligt svårare att backa (om ens möjligt) jämfört med att "dra" på en faktura till en "normal" leverantör, helst med leverantörens godkännande i förväg.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017