Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kunder som ignorerar förfallodatum

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-24, 09:56 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Många stora företag kör på 30 dagar oavsett vad som råkar ha sagts. De har fasta rutiner kring fakturering och utbetalningar. Ofta går det att skynda på om man har ett bra förhållande till företaget men det är annars bortkastat att skicka påminnelser osv., åtminstone om du vill ha kvar kunden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 17:06 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
10 dagar är i regel för få dagar hos alla företag, så man kan i regel glömma lyckas få betalt inom den tid.

Enda sättet är motpart ska känna sig motiverat betala snabbt, och det är inte en ev. påminnelseavgift.

Så mitt tidigare lösning lär vara enda sätt att i verkligheten få in pengar på så kort tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 21:23 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Någon mer som har samma problem? Hur brukar ni lösa de?
Varför ger du bara 10 dagar kredit?

30 dagar är kutym. Vill du att kunderna ska betala snabbare (dvs frångå sina egna rutiner för att anpassa sig till dina), så måste du ge dem incitament till det. Du kan tex höja dina ordinarie priser med 10 % och sedan ge en kassarabatt på 10 % vid förskottsbetalning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 22:13 #14
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Varför ger du bara 10 dagar kredit?

30 dagar är kutym. Vill du att kunderna ska betala snabbare (dvs frångå sina egna rutiner för att anpassa sig till dina), så måste du ge dem incitament till det. Du kan tex höja dina ordinarie priser med 10 % och sedan ge en kassarabatt på 10 % vid förskottsbetalning.
Jag är van vid att alla mina kunder ger mig 10 dagar, alltså de som fakturerar mig.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-24, 22:17 #15
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Vill du ha pengarna snabbare kanske du ska börja sälja dina fakturor?
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-25, 07:08 #16
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Jag är van vid att alla mina kunder ger mig 10 dagar, alltså de som fakturerar mig.
Får du 10 dagar hos dina leverantörer? Vad är det för typ av leverantörer? Datorhårdvara kan jag förstå men tjänsteleverans brukar vara 30 dagar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-25, 07:11 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.
Tycker det låter vettigt!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-25, 09:06 #18
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
De finns ett avtal påskrivet av kund där det framgår tydligt att det är 10 dagars förfallodatum.
Vad är så viktigt med just 10 dagar i så fall? Det måste ju bara innebära merarbete för dig med alla påminnelser hit och dit. Det är ju som gjort för att dina kunder ska missa förfallodatumet.

Har aldrig hört talas om 10 dagar tidigare - från något företag, 20 och 30 är det vanliga i min erfarenhet - tar ju någon dag eller två för att fakturan ska komma fram också.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-25, 12:08 #19
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Oj, de va väldigt vad folk missuppfattade min frågeställning.

De som är intressant och relevant är kunder som går med på betalningsvillkoret X, ignorerar förfallodatumet och betalar när dom känner. Att villkoret X sedan är 10, 20 eller 100 dagar är irrelevant. Varför gå med på X dagar om man ändå tänkt betala efter 2X, varför inte nämna de INNAN avtalet skrivs på?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-25, 13:21 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Oj, de va väldigt vad folk missuppfattade min frågeställning.

De som är intressant och relevant är kunder som går med på betalningsvillkoret X, ignorerar förfallodatumet och betalar när dom känner. Att villkoret X sedan är 10, 20 eller 100 dagar är irrelevant. Varför gå med på X dagar om man ändå tänkt betala efter 2X, varför inte nämna de INNAN avtalet skrivs på?
Tid är pengar, det är billigare för dom skita i betala i tid ändå. Att lägga tid på förhandla om en siffra i avtalet kostar med mer tid än skita betala i tid.

Spelar ingen roll om du har 30 dagar, ändå en hög som inte betalar i tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017