FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vilken är den inbördes ordningen för att lyckas bra med serpen i Sverige?
.se .nu .com .eu .net .org .info .biz .se+.nu är oftast upptagna så det är frågan vilken man ska köpa därnäst.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hmm,
Efter .SE och .NU (och möjligtvis .COM) kan det nog kvitta, men jag kan göra en lista över hur jag (efter egen erfarenhet och ej vetenskapligt belagt ![]() 1. .SE 2. .NU 3. .COM 4. .NET och .ORG 5. .INFO och .EU 6. .BIZ
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ps. Men som sagt, i SERP spelar det ingen större roll om det är en .ORG eller en .BIZ. Dock tror jag många svenskar kan känna en viss skepsism inför exempelvis .BIZ.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
För egen del kan jag tillägga att det är svårare att ranka .NU domäner än .SE och .COM. Detta kan dock vara en tillfällighet. Som ett exempel så gjorde jag för en tid sedan en sajt med domännamnet .NU det gick in på Goggle på sökordet jag försökte ranka på plats 30 för att efter 1 vecka försvinna helt och förbli borta under 3 måndader innan jag gav upp på den.
Startade sedan samma domän fast nu med .COM med i princip samma text då jag inte tyckte det var något fel på den (Den gamla sidan var helt borta ifrån Google) Skickade mitt vanliga paket med länkar till den och sidan gick in på runt samma placering för att sedan successivt gå upp i rank utan något mer länkbygge. Som sagt jag vet inte om detta är en ren tillfällighet, men jag kommer hålla mig till .SE och .COM från och med nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det går inte att dra några slutsatser utifrån personliga erfarenheter av EN domän. Eventuella skillnader mellan olika TLD är så pass små att andra saker spelar betydligt större roll. Däremot blir det ju exempelvis svårt att marknadsföra tjänster i Sverige om .se och .nu är upptagna / används och du tar någon annan toppdomän. Likaså är vi som varit med sedan internets barndom ganska skeptiska till att klicka på .biz-länkar. Då är det normalt sett en bättre idé att satsa på en helt annan domän. Det har dock inte så mycket med serpen att göra.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
.sexy är helt klart den bästa.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag som kör affiliate satsar 99% på .SE, .NU och .COM.
Resten är bara att strunta i då förtroendet för dom andra topdomänerna är sämre och färre klickar på dom. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|