Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän registrerad på fel person

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-05, 00:19 #1
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Standard Domän registrerad på fel person

Hej

Jag har tagit över driften av en kunds hemsida. Domänen som används är registrerad av förra killen i sitt namn. Nu vägrar han lämna ifrån sig den, det enda han är villig att göra är att peka om den men det känns inte riktigt 100.

Domänen i fråga är inte företagets namn i sin helhet, däremot har den delar av företagsnamnet i sig.

Killen som äger den just nu är verksam inom en helt annan business...

Det jag undrar är om det är värt att öppna en tvist? Finns det någon chans att vinna i detta fall? Det kommer isåfall kosta min kund onödiga pengar, därför jag vill undersöka saken lite innan jag föreslår det isåfall.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-05, 07:42 #2
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Det är jobbigt det där med domäner som är registrerade på fel personer. Jag gillar äpplen och så var Apple.com upptagen, attans också

https://www.iis.se/english/dispute_resolution/
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-05, 08:34 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Är det ett drift-företag som skriver sig själva på kunders domäner så skriv gärna ut det här. Framför allt om dom sedan vägrar överlåta till kunden efter avslutat sammarbete. Kolla sedan om din kund fått en faktura av den tidigare konsulten på domännamnet. Har Han/Hon det så är det ju att räkna som ett kvitto.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-05, 08:50 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Är det ett drift-företag som skriver sig själva på kunders domäner så skriv gärna ut det här. Framför allt om dom sedan vägrar överlåta till kunden efter avslutat sammarbete. Kolla sedan om din kund fått en faktura av den tidigare konsulten på domännamnet. Har Han/Hon det så är det ju att räkna som ett kvitto.
Ja, han har betalat förra killen för domänen. Dock är hans företag inom en helt annan bransch, så han har reggat domänen genom cn bara.
Oläst 2014-03-05, 10:16 #5
altruixms avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
altruixms avatar

Om domänen införskaffats av din kund i samband med att den andre jobbade med webbplatsen torde det handla om antingen en miss eller något som skett för att snabba på igångsättning av produktion. Jag har själv registrerat domäner i mitt namn för kunders webbplatser för att senare överlåta, för att som sagt komma igång snabbare än om kunden ska betala fakturan för registreringen.

Om den andra personen här nu väljer att behålla domänen så kan det ligga okända orsaker bakom t.ex. en obetald faktura eller annat gnissel som stört relationen. Fast som nu finns uppgiften om att TS:s kund betalt den förra killen för domänen, då är det väl en fråga om avtalsbrott?

Några scenarior:
1) Begär formellt å din kunds vägnar att bli ny innehavare av domänen. Skriv att du vill sköta det snyggt och undvika ytterligare processer.

2) Kräv domänen och hota med ATF eller andra juridiska processer om domännamnet inte överlåtes på din kund. Att outa personen i fråga på WN.se kan ingå här.

3) Köp loss domänen, förhandla om priset.

4) Om det är en registrar som du har att göra med, begär domänöverlåtelse och om det inte fungerar kontakta .SE för hjälp. De hjälpte mig en gång att ordna med rätt innehavare av en domän, där registraren krånglade med krav på blanketter och annat trams. Mig veterligt så protesterade inte registraren, det enda som hände var att produktionen fick skjutas på i två veckor.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-05, 10:21 #6
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Citat:
Om domänen införskaffats av din kund i samband med att den andre jobbade med webbplatsen torde det handla om antingen en miss eller något som skett för att snabba på igångsättning av produktion. Jag har själv registrerat domäner i mitt namn för kunders webbplatser för att senare överlåta, för att som sagt komma igång snabbare än om kunden ska betala fakturan för registreringen.
Håller helt med dig. Brukar göra samma sak själv och överlåter domännamn om de ber om det, eller om de väljer att arbeta med en annan webbutvecklare.

Tråkigt att behöva skapa en process av det hela. Hoppas allt går bra!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-05, 10:24 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg

Om den andra personen här nu väljer att behålla domänen så kan det ligga okända orsaker bakom t.ex. en obetald faktura eller annat gnissel som stört relationen. Fast som nu finns uppgiften om att TS:s kund betalt den förra killen för domänen, då är det väl en fråga om avtalsbrott?

Några scenarior:
1) Begär formellt å din kunds vägnar att bli ny innehavare av domänen. Skriv att du vill sköta det snyggt och undvika ytterligare processer.

2) Kräv domänen och hota med ATF eller andra juridiska processer om domännamnet inte överlåtes på din kund. Att outa personen i fråga på WN.se kan ingå här.

3) Köp loss domänen, förhandla om priset.

4) Om det är en registrar som du har att göra med, begär domänöverlåtelse och om det inte fungerar kontakta .SE för hjälp. De hjälpte mig en gång att ordna med rätt innehavare av en domän, där registraren krånglade med krav på blanketter och annat trams. Mig veterligt så protesterade inte registraren, det enda som hände var att produktionen fick skjutas på i två veckor.
1. Han har redan sagt att han vägrar överlåta domänen till min kollega.
2. Detta är det jag funderar på, ska ta upp det med kunden. Är rätt säker på att han kommer vilja gå denna väg, då det ger mer arbete för den oseriösa parten i fråga
3. Kommer inte på fråga, förra killen ska inte ha en krona.
4. Tyvärr ingen registrar, killen är en hobbyutvecklare och gör detta för att dryga ut kassan i sitt företag med totalt annan inriktning. Så att outa honom här kommer inte hjälpa direkt.

Min kund är ovän med killen, därav att han vägrar släppa domänen.
Oläst 2014-03-05, 10:31 #8
Kimppas avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Citat:
Min kund är ovän med killen, därav att han vägrar släppa domänen.
En del människor förtjänar inte att vara i branschen.

Skulle vara intressant att få reda på vem det gäller så man undviker att göra affärer med omogna barn i framtiden.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-16, 16:35 #9
Flitig postare

Flitig postare

Domänen i fråga var registrerad på en helt annan person, som nu skrivit under ägarbytet. Däremot var företaget i fråga listad som kontaktperson och tror nu att kunden begått dataintrång och urkundsförfalskning! Skrattretande och komiskt.
Oläst 2014-04-16, 18:25 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Domänen i fråga var registrerad på en helt annan person, som nu skrivit under ägarbytet. Däremot var företaget i fråga listad som kontaktperson och tror nu att kunden begått dataintrång och urkundsförfalskning! Skrattretande och komiskt.
Låter ju helt sjukt, det är förmodligen rätt goda utsikter vid en ATF med tanke på hela händelseförloppet.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017