Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014?

Visa resultat för omröstning: Valet 2014
Socialdemokraterna (S) 13 14.77%
Miljöpartiet (MP) 10 11.36%
Vänsterpartiet (V) 4 4.55%
Sverigedemokraterna (SD) 24 27.27%
Piratpartiet (PP) 2 2.27%
Moderaterna (M) 26 29.55%
Kristdemokraterna (KD) 0 0%
Folkpartiet (FP) 1 1.14%
Centerpartiet (C) 3 3.41%
Annat parti 5 5.68%
Antal röster: 88. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-31, 12:14 #71
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Våldtäkt: Två - tio år i fängelse.

Misshandel: Böter - tio år i fängelse.

Bokföringsbrott: Böter - sex år i fängelse.
Ja i teorin ja. Praktiken ser lite annorlunda ut: rattfyllo kör ihjäl flera personer och får 3 månader.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 12:55 #72
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av AndreiL Visa inlägg
Till vilket parti ska man kränga domänen ;valet.nu då?
Gör som med riksdagen, till den som betalar mest.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 15:21 #73
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ja i teorin ja. Praktiken ser lite annorlunda ut: rattfyllo kör ihjäl flera personer och får 3 månader.
Källa på det?

Generellt så tycker jag att både borgerliga och socialdemokratiska regeringar har arbetat bra med att kontinuerligt justera straffskalorna. Att sitta hemma vid köksbordet och gnälla på hårt arbetande politiker och sedan gå och rösta på SD löser inga problem. Vill du ha en förändring så engagera dig själv politiskt istället - det borde inte komma som en nyhet för småföretagare (vilket jag gissar att majoriteten på WN.se är) att man själv måste kavla upp ärmarna och ta tag i problem för att få dem lösta.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 15:28 #74
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Källa på det?

Generellt så tycker jag att både borgerliga och socialdemokratiska regeringar har arbetat bra med att kontinuerligt justera straffskalorna. Att sitta hemma vid köksbordet och gnälla på hårt arbetande politiker och sedan gå och rösta på SD löser inga problem. Vill du ha en förändring så engagera dig själv politiskt istället - det borde inte komma som en nyhet för småföretagare (vilket jag gissar att majoriteten på WN.se är) att man själv måste kavla upp ärmarna och ta tag i problem för att få dem lösta.
Det stod i massmedia för ett antal år sen. Det var alltså vad tingsrätten utdömde, om det överklagades och hur det i så fall gick sen vet jag inte.

Du kan få ett annat fall med källa: Rattfull kör ihjäl en person, döms för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, olovlig körning, fyra fall av grov olovlig körning samt två fall av ringa narkotikabrott och får 15 månader. Åklagaren yrkade på 30 månader. Ett skämt i båda fallen.

PS. Det finns ännu mer, bara att söka på http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp t.ex. denna. Kör man ihjäl någon så ska man se till att man är full för då är det aldrig annat än vållande till annans död. Det är ett systemfel enligt min åsikt.

Senast redigerad av Westman den 2014-03-31 klockan 15:36
Oläst 2014-03-31, 15:38 #75
Westmans avatar

Westmans avatar

Jo en sak till coredev, jag röstar inte på SD och jag är faktiskt engagerad på det vis att jag faktiskt tar mig tid att både träffa och skriva till politiker. Dock inte ansluten till något parti då inget passar mig så pass att jag vill ge dem mina pengar.
Oläst 2014-03-31, 15:46 #76
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Vad sägs om en rik yngling som kör ihjäl 4 personer och undkommer med minimal straff?
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-31, 15:53 #77
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Vad sägs om en rik yngling som kör ihjäl 4 personer och undkommer med minimal straff?
Ja i USA (har avhandlats i en annan tråd tidigare), vi pratar Sverige.
Oläst 2014-03-31, 15:57 #78
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Det stod i massmedia för ett antal år sen. Det var alltså vad tingsrätten utdömde, om det överklagades och hur det i så fall gick sen vet jag inte.

Du kan få ett annat fall med källa: Rattfull kör ihjäl en person, döms för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, olovlig körning, fyra fall av grov olovlig körning samt två fall av ringa narkotikabrott och får 15 månader. Åklagaren yrkade på 30 månader. Ett skämt i båda fallen.

PS. Det finns ännu mer, bara att söka på http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp t.ex. denna. Kör man ihjäl någon så ska man se till att man är full för då är det aldrig annat än vållande till annans död. Det är ett systemfel enligt min åsikt.
Det går inte att bara ta ett par exempel från tingsrättsdomar och tro att det är allmänt rådande. Tyvärr resonerar många likadant som du gör när de läser tidningen.

Det är väl hur som helst lämpligare att arbeta hårdare för att förekomma den typen av brott än att höja straffen. Ge polisen ökade befogenheter att beslagta fordon och dra körkorten för de som exempelvis upprepade gånger kör för fort. Det är långt ifrån bara påverkade personer som agerar oansvarigt i trafiken. Många bryter medvetet och regelbundet mot hastighetsbegränsningarna och bilister verkar bli sämre och sämre på att hålla avstånden. Se bara på hur illa människor kör i rusningstrafiken i storstäderna. Där blir det dock sällan några allvarligare olyckor eftersom hastigheten är lägre men kommer det fotgängare eller cyklister i vägen så kan det gå riktigt illa ändå.
Oläst 2014-03-31, 16:32 #79
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Jo en sak till coredev, jag röstar inte på SD och jag är faktiskt engagerad på det vis att jag faktiskt tar mig tid att både träffa och skriva till politiker. Dock inte ansluten till något parti då inget passar mig så pass att jag vill ge dem mina pengar.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag syftade inte på dig Westman :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-01, 20:32 #80
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går inte att bara ta ett par exempel från tingsrättsdomar och tro att det är allmänt rådande. Tyvärr resonerar många likadant som du gör när de läser tidningen.

Det är väl hur som helst lämpligare att arbeta hårdare för att förekomma den typen av brott än att höja straffen. Ge polisen ökade befogenheter att beslagta fordon och dra körkorten för de som exempelvis upprepade gånger kör för fort. Det är långt ifrån bara påverkade personer som agerar oansvarigt i trafiken. Många bryter medvetet och regelbundet mot hastighetsbegränsningarna och bilister verkar bli sämre och sämre på att hålla avstånden. Se bara på hur illa människor kör i rusningstrafiken i storstäderna. Där blir det dock sällan några allvarligare olyckor eftersom hastigheten är lägre men kommer det fotgängare eller cyklister i vägen så kan det gå riktigt illa ändå.
Dessa är sk. vägledande avgöranden, inte vilka domar som helst med andra ord.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017