Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014?

Visa resultat för omröstning: Valet 2014
Socialdemokraterna (S) 13 14.77%
Miljöpartiet (MP) 10 11.36%
Vänsterpartiet (V) 4 4.55%
Sverigedemokraterna (SD) 24 27.27%
Piratpartiet (PP) 2 2.27%
Moderaterna (M) 26 29.55%
Kristdemokraterna (KD) 0 0%
Folkpartiet (FP) 1 1.14%
Centerpartiet (C) 3 3.41%
Annat parti 5 5.68%
Antal röster: 88. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-30, 13:03 #41
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

patrikweb (mfl),

Att lära sig läsa, räkna, skriva är grundförutsättningarna för att du (och vi andra) någonsin skulle kunna ha startat ett företag. Dessa färdigheter hade vi aldrig kunnat tillgodogöra oss som fattiga. Kom inte att säg att alla har samma förutsättningar, det är en tankevurpa som på sätt och viss blir en loska i ansiktet på en majoritet av världens befolkning. Dessutom insinuerar åsikten att man är inte förstår verkligheten.

Att många gnäller och beter sig bortskämt i (bland annat) Sverige håller jag dock med om. Vissa har upphöjt arbetsförakt till religion och besitter en idé om att staten alltid skall rycka in så fort det tryter.

Allt är inte svart eller vitt och samhällsproblemen kan inte elimineras med enkla universallösningar. Vi lever i en "komplex gråzon" som hela tiden måste anpassas efter nutiden. Politiskt och ideologiskt.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 13:07 #42
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
+1

(tio tecken)

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
patrikweb (mfl),

Att lära sig läsa, räkna, skriva är grundförutsättningarna för att du (och vi andra) någonsin skulle kunna ha startat ett företag. Dessa färdigheter hade vi aldrig kunnat tillgodogöra oss som fattiga. Kom inte att säg att alla har samma förutsättningar, det är en tankevurpa som på sätt och viss blir en loska i ansiktet på en majoritet av världens befolkning. Dessutom insinuerar åsikten att man är inte förstår verkligheten.

Att många gnäller och beter sig bortskämt i (bland annat) Sverige håller jag dock med om. Vissa har upphöjt arbetsförakt till religion och besitter en idé om att staten alltid skall rycka in så fort det tryter.

Allt är inte svart eller vitt och samhällsproblemen kan inte elimineras med enkla universallösningar. Vi lever i en "komplex gråzon" som hela tiden måste anpassas efter nutiden. Politiskt och ideologiskt.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 13:13 #43
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
För mig som ganska politiskt ointresserad flyter allt utom SD och V ihop till en salig jävla röra. Blir nog ändå åt vänsterhållet nånstans då människan i mig säger att man bör hjälpa de som har det svårt. Vet att jag själv kommer behöva hjälp senare i livet då jag lever med diabetes som nästan garanterat lär ge någon form av komplikationer, så känns motiverat.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 13:26 #44
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
För mig som ganska politiskt ointresserad flyter allt utom SD och V ihop till en salig jävla röra. Blir nog ändå åt vänsterhållet nånstans då människan i mig säger att man bör hjälpa de som har det svårt. Vet att jag själv kommer behöva hjälp senare i livet då jag lever med diabetes som nästan garanterat lär ge någon form av komplikationer, så känns motiverat.
Jag hoppas verkligen inte att ditt välmående (och andra i samma situation) drabbas av ett regeringsskifte. Skola, sjukvård och äldreomsorg bör vara prioriterat vilket parti man än röstar på. (Även ur en icke-politisk synvinkel).
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 14:32 #45
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
Westman:
Det var inte länge sedan SD hade en Turkisk flagga på sin hemsida med ett kryss över.
"HÖR INTE HEMMA HÄR" eller något i den stilen stod det. Jag mailade faktiskt dem och frågade om det på den tiden.

Ja, en normal funtad människa borde förstå detta tycker jag med.

Eller vänta nu, rösta på SD för att man är missnöjd? Är det lite som att klottra i skolan för att man är missnöjd med skolan? Råna en bank för att man är missnöjd med samhällets ekonomiska klyftor? Våldta kvinnor för att man är missnöjd med sitt utseende?

Nä, finns andra vägar att gå om man är missnöjd.
Rösta på rasister är verkligen ingen lösning ifall man är missnöjd, men det förstår väl bara en "normalt funtad människa"
Finns säkert en hel del rasister i SD. Precis som vilket annat parti som helst. Om du googlar lite så kan du se personer i de större partierna som sagt rasistiska saker.

Tänker framförallt på valstugan, där janne jofesson gick in med gömd kamera, tänker även på SSU kvinnan som på en krog skrek rasistiska saker till vakterna m.fl.

Befinner mig just nu i europas fattigaste land, fattigdom här och i Sverige går ej att jämföras. Utöver det, finns det inte samma möjligheter. T.ex. KY-utbildning, komvux, CSN m.fl. Då kan man fråga sig, varför brinner inga bilar här i europas fattigaste land?

Vore väl bättre att erbjuda val, gällande EU och invandringsfrågan.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 15:53 #46
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
Westman:
Det var inte länge sedan SD hade en Turkisk flagga på sin hemsida med ett kryss över.
"HÖR INTE HEMMA HÄR" eller något i den stilen stod det. Jag mailade faktiskt dem och frågade om det på den tiden.

Ja, en normal funtad människa borde förstå detta tycker jag med.

Eller vänta nu, rösta på SD för att man är missnöjd? Är det lite som att klottra i skolan för att man är missnöjd med skolan? Råna en bank för att man är missnöjd med samhällets ekonomiska klyftor? Våldta kvinnor för att man är missnöjd med sitt utseende?

Nä, finns andra vägar att gå om man är missnöjd.
Rösta på rasister är verkligen ingen lösning ifall man är missnöjd, men det förstår väl bara en "normalt funtad människa"
Du är insiktsfull och vidsynt som WN:s eget troll.

Dessutom är du fördomsfull ut i fingerspetsarna. Det finns för det första ledande politiker även i andra partier som kläcker ur sig rasistiska saker, då är alltså dessa partier också rasistiska. Det är vad du säger eftersom det faktiskt inte finns i SD:s partiprogram något uttalat rasistiskt. Förväxla inte invandringskritiskt med rasistiskt, det är faktiskt vitt skilda saker.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 17:29 #47
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Du är insiktsfull och vidsynt som WN:s eget troll.

Dessutom är du fördomsfull ut i fingerspetsarna. Det finns för det första ledande politiker även i andra partier som kläcker ur sig rasistiska saker, då är alltså dessa partier också rasistiska. Det är vad du säger eftersom det faktiskt inte finns i SD:s partiprogram något uttalat rasistiskt. Förväxla inte invandringskritiskt med rasistiskt, det är faktiskt vitt skilda saker.
Blanda inte ihop invandrarkritiskt med invandringskritiskt.

Jag finner det ytterst förvånande att någon med lite utbildning och vett kan kalla SD för annat än rasistiskt. Att det räcker att försöka blir lite mer pragmatisk i det praktiska, hålla sig till godkända ord och undvika direkt rasism i offentliga sammanhang för att folk ska tro och tycka annorlunda.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 17:51 #48
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Som sagt..

Att kritisera en generös invandringspolitik behöver inte nödvändigtvis ha ett dyft med rasism att göra. Folk som gör denna koppling borde ha i åtanke att det inte är omöjligt att dessa argument gör SD:s offerkofta tjockare och därmed indirekt kan stärka partiets ställning.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-30, 19:17 #49
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Får tyvärr inte rösta i Sverige men supportrar FRP i Norge som sitter i regeringen. Ett parti som håller sig till höger (utan att bli dömda som rasister som liknande partier i Sverige ofta kallas för). Det är stor skillnad på nationalism och rasism, men i Sverige har man hakat upp sig på rasfrågan, även om den oftast aldrig är relevant i någon diskussion.

I Norge utvisar man kriminella invandrare utan att vara rasist. I Norge kan man nämna ursprung och hudfärg för det är så man beskriver en människa. Inget konstigt med det.
Vi utvisar personer som begått brott även i Sverige utan att SD-mupparna lägger sig i. Däremot utvisar naturligtvis varken Sverige eller Norge svenska respektive norska medborgare. Visst är inte nationalism och rasism likvärdiga men de går ofta hand i hand.
Oläst 2014-03-30, 19:39 #50
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vi utvisar personer som begått brott även i Sverige utan att SD-mupparna lägger sig i. Däremot utvisar naturligtvis varken Sverige eller Norge svenska respektive norska medborgare. Visst är inte nationalism och rasism likvärdiga men de går ofta hand i hand.
Utvisningar ja, men inte alltid och aldrig permanent.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017