FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fick skattebeskedet från skatteverket för några månader sedan som minst sagt kom som ett slag i magen. Inkomsterna i bolaget har varit lite instabila den senaste tiden, bl.a p.g.a uteblivna fakturor från kunder.
Ansökte ganska snabbt om anstånd där jag förklarade att pengarna inte fanns p.g.a just uteblivna fakturor. Fick precis svar om att skälen inte var tillräckliga. Vad händer nu? Skatten ska in den siste och pengarna finns möjligen i bolaget i slutet av nästa månad. Hur långtid tar det innan ärendet går vidare till fogden och innan dom kommer och plockar prylar från bolaget? Jag vill ju också om möjligt undvika att få en betalningsanmärkning. Jag hade gärna privat betalt skatten, men beloppet är upp mot 20k, vilket är lite mycket att ta ur egen ficka. Mycket tacksam för svar. EDIT: I svaret från skatteverket står följande motivering till varför anståndet inte gavs. Citat:
Senast redigerad av Nerix den 2014-03-25 klockan 16:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du råkar inte på att ha några konstaterade kundfodringar som du kan få igen momsen för va? Eftersom det är staten så kommer du få en anmärkning rätt så omg. Annars så får du göra som lyxfällan. Sälj grejer. Något av värde kanske du har. Du kan ju även fakturera i förskott om du har en kund som tillåter detta. Nu vet jag inte vad du gör i ditt företag men låt oss säga en programmerare kan oftast skicka iväg fakturan i förskott om du har tillåtelse av kund. Tja 20 000är ju inte speciellt stor summa. Det kan du få som kredit på de flesta banker. Antingen n som checkkredit eller kortkredit. Fixa det innan du får anmärkning bara
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Har nojjat en del sedan jag läste brevet vilket har lett till 2h googlande. Enligt de ja kan läsa så görs en avstämning i slutet av varje månad hos skatteverket. Är inte skatten betald då så skickas en påminnelse som igen kontrolleras i slutet av nästa månad. Är inte ärendet betalt då så går skulden till kronofogden. Där har man (som jag förstått de som) 10 dgr på sig att betala innan en "prick" ges. Detta skulle i teorin betyda att jag kan göra betalningen när pengarna kommer in i slutet av April och i värsta fall i början av Maj. Jag betalar då ränta fram tills dess och eventuella avgifter hos fogden, men slipper själva "pricken". Är jag helt ute och cyklar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kan man få tillbaka momsen retroaktivt från och med bolaget startades 2010? Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Mår verkligen dåligt över de här. Urk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Men vaddå 2010? Du skriver ju att du inte har pengar till skatten p.g.a. "uteblivna fakturor".
Har du struntat i att skicka några, eller har kunderna struntat i att betala? Om du inte kommer få betalt för fakturorna så får du skriva av dem som kundförluster och då ska du ju ha tillbaka momsen.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Hos skatteverket är det strikt hantering så dagen efter förfallodatum går det vidare till kronkalle, så kan du så låna av släkt och vänner för att betala skatteskulden. Lev på havrekgrynsgröt en månad.... Sälj in nya uppdrag.... Fakturera veckovis, med betalningsvillkor 10 dagar netto, m.m. låt fntasin flöda för att förbättra likviditeten, ta ett banklån... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kanske kan teckna en checkräkningskredit? Det löser du hos din bank. Alternativt sälj kundfordringarna till ett factoringbolag som ger dig merparten av facturan på ett par dagar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
När det gäller checkkredit eller banklån så kräver banken in alla BR+RR från bolaget och de kommer antagligen redan där se att nuvarande verksamhet inte är hållbar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Det går inte till kronofogden direkt dagen efter, du får en betalningsuppmaning innan fogden tar ärendet.
Viktigt dock, om du inser att det inte kommer att gå överhuvudtaget, se till att sätt bolaget i konkurs INNAN skattens förfallodatum. Gör du det efter förfallodatum kommer du garanterat att bli personligt betalningsansvarig - gör du det innan förfallodatum finns det en rimlig möjlighet att slippa undan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|