FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle aldrig sätta mig på ett plan som flygs av det bolaget. Förstår inte varför folk gör det. Tycker ni inte att ert liv är värt mer än ev. 600kr eller vad ni nu sparar?
Det är i alla fall så jag tänker, risken att dö ökar avsevärt om man åker med lågprisbolag. Jag försöker dock undvika flyg i alla möjliga mån då det är rätt dåligt för miljön, plus att det är mycket mysigare att åka tåg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ärligt talat skulle jag nog bli mer orolig över SAS med äldre plan och som går med förlust som måste spara spara hela tiden. Jag personligen hade aldrig accepterat åka typ 20:e klass ryan boskapstransport, men vissa accepterar nästan åka i en container om det är riktigt billigt bara. Jag älskar att flyga och reser massa med flyg varje år, dock är det stor skillnad åka i första klass med egen svit och där det finns 8 pers bara. Samt svit är så stor du får en 2 meter lång säng sova i under nattflyg. Man får det man betalar för, största gnäll på Ryan är typ dumma boskap som inte fattar avtal eller det inte ingår service i en biljett för 300.... Eller att dom gnäller för dom bryter emot deras avtal och tar med sig större vikt än dom får. Men ur säkerhet hade jag inte varit så orolig över Ryan, hade bara aldrig acceptera förnedra mig så lågt att frivilligt åka dom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Måste ge mig in här då det måste förtydligas att det är en enorm stor skillnad på en SAS pilot och Ryan Air pilot! Endast ca 15% av ryanpiloterna skulle klara den profil som tas in på SAS. Ryan tar in piloter på betydligt lägre grunder, både erfarenhetsmässigt och profil.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad grundar du det på.
Känner Ryan air piloter som valt detta före sas på grund av bättre lön och nyare utrustning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Att dem har mindre erfarenhet betyder ju absolut inte på något sätt att de inte skulle inneha den kompetens som krävs för att flyga en Boeing 737. Sedan var det väll ett par år sedan det var prestige att jobba på SAS, dom skjöt sig själva i foten för många år sedan precis som SAAB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är fortfarande som att jämföra äpplen och päron, dessa bolag. Visst var det större prestige förut generellt att arbeta inom SAS, och då primärt inom kabinbesättningen, men bland mina vänner som flyger är det fortfarande så. Men det finns ju självklart många attraktivare arbetsgivare än SAS numera, Cathay, Lufthansa och Emirates för att ta några exempel.
Ryanair ses som ett sista alternativ att söka till. Betydligt "lättare" att få anställning som pilot eller flygvärdinna i detta bolag. Dom flygpsykologiska undersökningarna är generellt sett på en standardnivå i Ryan likaså lägre antal flygtimmar krävs, där inte extra gallringstester förkommer för att få fram den specifika profil som många av dom flesta andra bolag söker. (Att jämföra med sökanden till SAS där ca 12-20% anses ha den profil dom söker, men som ca 85-90% av sv. militära piloter har) I vissa fall är det tom så att Ryanpiloter avfärdas redan i första gallringsprocessen som sökande till annat bolag, även fast formella krav uppfylls. Detta då dom redan antas ha annat ett icke önskvärt tanke- och synsätt format av bolaget, som inte välkomnas av andra ftg. Det handlar inte om att kunna lära sig gå igenom en typerating av en 737, det klarar en stor del av befolkningen. (Sen det här med att dom rekryterar tonåringar till pilotjänster, vilket iallafall jag tycker är helt galet. Kan ju bara vara ur ett massmedialt intresse samt möjlighet att betala ut lägre löner. Detta är bara min spekulation dock) Har själv forskat kring det här med flygpsykologi och undersökningar, samt har själv genomgått en rad olika. Vet att detta tyvärr är som gjort för att det ska skapa kontroverser och debatt, så därför sätter jag punkt här. Senast redigerad av preppie den 2014-03-25 klockan 10:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
SAS ekonomi är också (periodvis) mycket sämre än både Ryan Airs och Norwegians, så ut ett ekonomiskt perspektiv är det snarare SAS som är i sämst utgångsläge. Sen stämmer det att det är sämre arbetsvillkor, personal med lägre erfarenhet etc inom vissa bolag, men som sagt, hur ska man bli erfaren om man inte får praktisera sitt yrke? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|