Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tvist med kund

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-04, 09:45 #1
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Du har rätt i både punkt ett och två, jag hade inte fakturerat kunden för tiden den tar nu men jag hade samtidigt informerat kunden bör betala för tiden därefter, du ger hen en chans att fundera en gång till innan han försätter med ärendet, du kan även tala om för kunden vad priset är per timme
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 11:27 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Bara att bestrida den fakturan som kommer in. Denna kund är nog lite bitter över att firman inte gick som planerat och försöker få tillbaka lite pengar förmodligen, men din tid går inte att ta tillbaka och för att kunna kräva in dessa pengar skulle denna man behöva gå hela vägen till TR och där kommer du få rätt med 99,999%

Så lämna detta bakom dig och ignorera all post från det företaget, polisanmälan skulle nog passa fint om du orkar så du kan påvisa att du inte godkänner det sättet att hantera affären på.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 09:33 #3
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Skrev tillbaka till kunden igår morse, mycket konkret och sakligt. Har ej ännu fått svar från kunden, så vet inte om det bådar gott eller dåligt
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 13:49 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Hej,

Jag har en pågående tvist med en kund som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Detta sträcker sig tillbaka till sommaren 2012 när projektet med kunden inleddes. Vi lämnade en offert till kunden, som kunden godkände. Offerten var ganska specifik i vad som ingick, och inom cirka två månader hade vi levererat det som skulle ingå. Då uppdraget rörde att ta fram en hemsida med Wordpress som backoffice så återstod bara för kunden att fylla i information. Vi var (lite för?) snälla och tänkte avvakta med att fakturera kunden tills dess att hemsidan var publicerad, men då kunden dröjde med att fylla på med material på hemsidan valde vi att ändå fakturera (vilket var helt i enlighet med de villkor som stod med i offerten). De betalade fakturan 30 dagar efter fakturadatum (fakturavillkor 20 dagar, vilket stod med i avtalet)

Sent 2013 (november) kontaktade kunden mig angående att de ville färdigställa hemsidan och att vi skulle göra klart. Jag poängterar att vår del var färdigställd sedan länge, men att jag självklart hjälper dem ändå vad de än behövde hjälp med. De ville göra anpassningar på sidan, och jag informerar dem om att jag har väldigt fullt upp för närvarande, men ska försöka klämma in det ändå. Vi debiterar inget extra för detta arbete. Nu idag kontaktar kunden mig, säger att det vill upphöra med samarbetet då jag inte svarat på deras meddelanden, och de fakturerar oss dessutom samma belopp som jobbet var värt minus 3 timmar (som de ansåg var den tid vi hade lagt ner på projektet, i praktiken har vi jobbat ungerfär 70 timmar i projektet).

Vi har ju levererat, och poängterat detta för kunden. Hur ska vi hantera detta?
Till saken hör att, det bolaget som vi utförde projektet i inte är aktivt längre. Det är fortfarande registrerat, men f-skatt och moms är avregistrerat sen över ett halvår tillbaka. Det företaget var ett handelsbolag, så kunden har ställt ut fakturan till "Mitt namn & Bolagets namn". Kan de ens göra så?
Bestrid fakturan direkt, skriv texten "Ej beställt" inget mer och skicka tillbaks den.

detta verkar vara en typisk "idiotkund" som inte vet vad de håller på med. Man brukar ha 2-4 veckor på sig att testa innan leveransen anses fullbordad. Har de väntat över ett år med att återkomma så är det normalt en helt ny beställning. Dessutom är allt arbete som inte är tydligt specificerat som ingående i fastpris helt enkelt arbete på löpande räkning.

Man ska ALDRIG göra jobb "för att vara snäll" till kunder, agera professionellt i alla lägen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-17, 14:45 #5
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Hej igen,

Nu har kunden skickat en påminnelsefaktura på den fakturan som jag bestridit. Förstår inte hur de tänker...
Men på påminnelsefakturan gäller som tidigare att det är en fakturamottagare som utgörs av mitt eget namn + namnet på mitt handelsbolag. Vilket alltså är en ogiltig fakturamottagare. Vad ska jag göra nu?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-17, 14:50 #6
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Bestrid igen.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-17, 17:18 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Bestrid igen.
Instämmer, bestrid igen!

Bestrid både för dig personligen och för handelsbolaget separat. Så det inte råder någon som helst tvekan om att du bestridit från båda.

Det verkar vara en helt oseriös kund så gör aldrig mer affärer med dem över huvud taget! Lova INGET!

Om de skickar igen så bestrid direkt, hela tiden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-17 klockan 17:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-21, 08:04 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kanske inte vore fel med en polisanmälan, man får inte skicka fakturor hur som helst.

Skulle det dyka upp inkassokrav (från inkassobolag) kan du anmäla detta till Datainspektionen då det inte är förenligt med god inkassosed.

Vänder de sig till Kronfogden bestrider du dit. Längre än så borde det inte gå, men därefter är det stämning i Tingsrätten...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-21, 12:05 #9
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Polisanmäl samt bestrik fakturan med REK (endast en gång), sedan när skiten går till inkasso så kontaktar du inkassobolaget o säger att du bestrider fakturan o förklarar läget bara så läggs fakturan på is
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017