Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tvist med kund

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-03, 23:11 #1
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Standard Tvist med kund

Hej,

Jag har en pågående tvist med en kund som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Detta sträcker sig tillbaka till sommaren 2012 när projektet med kunden inleddes. Vi lämnade en offert till kunden, som kunden godkände. Offerten var ganska specifik i vad som ingick, och inom cirka två månader hade vi levererat det som skulle ingå. Då uppdraget rörde att ta fram en hemsida med Wordpress som backoffice så återstod bara för kunden att fylla i information. Vi var (lite för?) snälla och tänkte avvakta med att fakturera kunden tills dess att hemsidan var publicerad, men då kunden dröjde med att fylla på med material på hemsidan valde vi att ändå fakturera (vilket var helt i enlighet med de villkor som stod med i offerten). De betalade fakturan 30 dagar efter fakturadatum (fakturavillkor 20 dagar, vilket stod med i avtalet)

Sent 2013 (november) kontaktade kunden mig angående att de ville färdigställa hemsidan och att vi skulle göra klart. Jag poängterar att vår del var färdigställd sedan länge, men att jag självklart hjälper dem ändå vad de än behövde hjälp med. De ville göra anpassningar på sidan, och jag informerar dem om att jag har väldigt fullt upp för närvarande, men ska försöka klämma in det ändå. Vi debiterar inget extra för detta arbete. Nu idag kontaktar kunden mig, säger att det vill upphöra med samarbetet då jag inte svarat på deras meddelanden, och de fakturerar oss dessutom samma belopp som jobbet var värt minus 3 timmar (som de ansåg var den tid vi hade lagt ner på projektet, i praktiken har vi jobbat ungerfär 70 timmar i projektet).

Vi har ju levererat, och poängterat detta för kunden. Hur ska vi hantera detta?
Till saken hör att, det bolaget som vi utförde projektet i inte är aktivt längre. Det är fortfarande registrerat, men f-skatt och moms är avregistrerat sen över ett halvår tillbaka. Det företaget var ett handelsbolag, så kunden har ställt ut fakturan till "Mitt namn & Bolagets namn". Kan de ens göra så?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-03, 23:26 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Vad står i avtalet gällande tvist? Det ska hanteras enligt avtal, inte skicka nån påhittad faktura. Saknas avtal eller paragraf om hur tvist ska avgöras så får de helt enkelt stämma er.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 08:36 #3
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
På den tiden var vi ju "unga och dumma" och vårt avtal var ganska magert. Står ingenting om tvist med i offerten. Vad ska jag göra med den fakturan jag fått från kunden? Jag vet ju inte ens vem den är till; mitt handelsbolag eller mig själv (står ju båda på fakturan).

Såg nu dessutom att de hade satt 10 dagar som betalningsvillkor på fakturan, vansinnigt!
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 13:51 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
På den tiden var vi ju "unga och dumma" och vårt avtal var ganska magert. Står ingenting om tvist med i offerten. Vad ska jag göra med den fakturan jag fått från kunden? Jag vet ju inte ens vem den är till; mitt handelsbolag eller mig själv (står ju båda på fakturan).

Såg nu dessutom att de hade satt 10 dagar som betalningsvillkor på fakturan, vansinnigt!
Om fakturan är riktad till fel orgnr så är den helt enkelt ogiltig i sig.

Man kan inte ställa ut en faktura till två olika personer.

Bestrid fakturan!


Jag fick en "okynnesfaktura" som hade skickats direkt till kronofogden utan att jag fick den först, men eftersom den var riktad till mig som privatperson kunde jag direkt bestrida den som ogiltig eftersom det var mitt bolag som hade ett avtal med det andra företaget. KFM avskrev ärendet med vändande post när jag la fram mina argument att den var riktad till fel person. Dessutom hade mitt företag ingen skuld genetmot det andra bolaget så det fanns heller ingen grund för fakturan på något sätt.

Det fanns likheter med ditt ärende att de var någon som fått för sig att man kan fakturera "för att man tycker att man har rätt att göra det", men det fanns ingen som helst saklig grund för det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-06 klockan 14:00
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 18:22 #5
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Fick pappersfaktura idag också, ska jag bestrida fakturan (samma faktura) eller nöja mig med att ha gjort per mail?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 20:35 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Fick pappersfaktura idag också, ska jag bestrida fakturan (samma faktura) eller nöja mig med att ha gjort per mail?
Bara att skicka tillbaka som Conny skrev. Helst med rekommenderat brev.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-06, 22:17 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av gildebrand Visa inlägg
Fick pappersfaktura idag också, ska jag bestrida fakturan (samma faktura) eller nöja mig med att ha gjort per mail?
Formellt räcker det med att bestrida en gång, men vill du vara helt säker så gör som Kristian skrev, skicka med REK.

Du ska däremot inte underteckna eller signera med ditt namn.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 08:36 #8
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Det finns jus ingen anledning till panik här, ni har levererat enligt avtalet och den offerten kunden fick av er eller hur? om så är fallet så kan du enkelt bestrida deras faktura direkt.

Se till att ta en kopia på allt på hemsidan om ni nu har tillgång till det, det kan hända att kunden raderar allt och ni inte har något att bevisa senare.

Nu vet jag inte hur mycket pengar det handlar om (oavsett) så kan du involvera en advokat i fallet och tala om för kunden med bestämt ton att de står för dina advokat kostnader i fall de förlorar.

Skicka ett mejl till kunden där du bestrider ärendet och på grunder du gör det, förklara in till de tråkigaste detaljerna, vara inte snäll, att vara snäll betalar inte hyran och det värsta att kunden ser svagiheter i dina utalanden och tror sig ha rätt i sina krav.

Som sagt, en offert är det som gäller, kunden har ju betalat i efterhand, det ser jag som att kunden hade redan godkjänt produkten.

Bor du i Stockholm så kan du PMa mig för att få kontaktuppgifter en en bra advokat som är prisvärd och vet hur man hanterar sådana typer, förutsätt att du har rätt dock

Lycka till
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 08:43 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Med vilken rätt skickar kunden dig en faktura? Hur som helst, följ John Adams råd. Din kund får svårligen rätt i en tvisteförhandling.

En sak till, det kostar inte skjortan att bestrida en faktura. Du behöver inte ens en advokat då det framstår för mig som solklart att du har torrt på fötterna. Dessutom brukar man kallas till ett möte (minns inte vad det heter) innan det går till tingsrättsförhandling och där får du höra hur rätten ser på ärendet och om det inte kan lösas utan att gå vidare.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-04, 09:41 #10
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
gildebrand gildebrand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 43
Tack för alla bra svar!
En fundering, om kunden nu inte ansåg att tjänsten hade levererats till dem från början så borde de ju
1. Inte betalat fakturan, med hänvisning till att tjänsten ej levererats
2. Om de i efterhand ansåg att det inte levererats, "reklamera" tjänsten
Tänker jag tokigt?
Det handlar inte om några stora summor så att dra in en advokat i det hela känns lite "overkill" i dagsläget. Men jag ska svara kunden sakligt där jag lägger fram att vi faktiskt har levererat.

Den tiden som denna tvisten tar mig att lösa är ju värdefull tid som går förlorad för mig. Har jag någon som helst rätt att debitera kunden det, skall jag isåfall informera kunden om det?
gildebrand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017