FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Forskarna?
Nja, snarare ett par studenter som lyckades prångla ut en taffligt utfört analogi. http://www.johnband.org/blog/2014/01...incetons-name/ "In short, this paper is incredibly sloppy, is based on a flawed premise, and only works because the data has been tortured until it confessed. " |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Sannolikt kommer Facebook att dö någon gång, få företag överlever nog tusentals år
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Den här Nina är samma Nina som fick sin wall full med bajsbilder för att hon inte kunde hantera Facebook (hon blockerade människorna istället för att ta bort inlägg och sedan blockera - det står mycket tydligt att det enda som händer är att man själv inte ser innehållet och att människan inte får göra något nytt, allt gammalt finns kvar). Det känns inte som att hon är rätt person att uttala sig om hur systemet fungerar;
http://www.expressen.se/nyheter/fick...-mot-facebook/ Instagram är inte vad som tar över. Alla sådanna tjänster har fruktansvärda problem med nakenhet och annat olämpligt. Dessutom är ju kommunikationen där än mer öppen än på Facebook. Det är trist att hon får titulera sig som expert när hon inte egentligen har en susning om hur det fungerar.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har svårt att se varför denna rönt så mycket uppståndelse. För det första rör det sig om en submitad artikel, oklart till vilken tidskrift, som ännu inte underkastats peer review. Är det en seriös tidskrift så kommer författarna med all säkerhet få en ordentlig bakläxa, och troligen refuseras artikeln.
I vetenskap, precis som inom alla andra områden, förekommer det att arbetet utförs mindre bra. Inom den etablerade vetenskapen så finns det dock ett kvalitetsgranskningssystem, som inte är perfekt, men det håller dock upp lägstanivån. Sedan är detta system inte ofelbart, och ibland får vetenskapen stå tillbaka till förmån för politiska agendor (se t.ex. genusforskningen, IPCC och det s.k. klimathotet, vilket ironiskt nog i vetenskaplig underbyggnad i mycket liknar den aktuella Princetonartikeln). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
ja, dom skrattar när dom går till banken iallafall..
http://www.dn.se/ekonomi/vinstlyft-for-facebook/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Den där föraktfulla och oseriösa inställningen är ganska vanlig hos de som inte lärt sig särskilt mycket under sin tid på universitetet
![]() Man utgår ALLTD från verkligheten i forskning. Naturligtvis måste man sedan använda modeller för att beskriva densamma och dra slutsatser. Är det en bättre idé för USA att be Ryssland och Japan attackera landet än att simulera ett avancerat och komplext försvarssystem utifrån väl genomtänkta modeller? Jag menar självfallet inte att de här personerna har gjort rätt men drar man alla akademiker över en kam utifrån en studie så bör man kanske fundera över sina fördomar lite grann.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att det till stor del är precis tvärt om... Det är de som faktiskt kan tänka och dra egna slutsatser snarare än de som låter sig bli korvstoppade med information som man automatiskt tar som en sanning utan att analysera eller kritiskt granska den är de som tycker såhär. Går man igenom universitetet med den inställningen får man i bästa fall en hel del gedigen kunskap med sig, men får inte med sig det som är det allra viktigaste i dagens samhälle där fakta faktiskt bara är en Googlesökning bort. De viktigaste egenskaperna är att kritiskt kunna ta in och granska information för att kunna bilda sig en egen uppfattning, dra egna slutsatser och ta egna beslut baserade på dessa slutsatser. Man blir en dator med förprogrammerade svar snarare än en tänkande varelse som faktiskt kan förädla informationen som man tar in och skapa verkligt värde för samhället och för sig själv. Att ifrågasätta de sanningar som sprids överallt är nog den absolut viktigaste egenskapen man kan ha. Det är en grundförutsättning för att man ska kunna ändra på något eller komma på något nytt. Det är klart att man i forskningen alltid utgår ifrån verkligheten i någon form. Problemet är att man reducerar verkligheten till modeller som man sedan tar som en sanning. Den här typen av forskning är extremt viktig, men det är inte nödvändigtvis slutsatserna som är av värde som de flesta tror/tycker, utan insamlandet och förädlandet av rådatan eftersom den tillgängliggör och indexerar fakta och kunskap vilket hjälper de tänkande individerna att snabbare komma till slutsatser. Det blir väldigt ineffektivt om man ska samla in, sammanställa och förädla all data själv. När det gäller ditt exempel med krig/försvar så är frågan väldigt konstigt ställd. Om du ska attackera någon så är ju kanske det allra viktigaste att inte göra det som förväntas av dig. Du vill ju inte springa rakt in i hel armé som står redo med laddade vapen, utan du vill överraska och direkt ta initiativet i striden så att den som försvarar sig inte hinner organisera sitt försvar på det sätt som de vill och har gjort i sina övningar eller simuleringar. Modeller och simuleringar kan man bara göra på de scenarion som på förhand är troliga eller sannolika och därmed exakt de strategier du som angripare bör undvika. Simuleringar och modeller tar dig sällan hela vägen. Citat:
Jag håller dock fast vid att det i många fall är ett stort problem att akademiker i många fall tappar verklighetsförankringen när de blir för insnöade i sitt område utan influenser utifrån. Det är samma sak med t.ex. politiker som aldrig haft ett vanligt jobb. Hur kan de veta vad de pratar om när de pratar om "vanliga människor"? Jag säger dock inte att det alltid är så, men det är ofta man ser de här problemen inom den akademiska världen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|