Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Landstinget i Uppsala låter TV filma döende

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-13, 17:03 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men det är ju det jag menar, man kan samtidigt inte sitta kolla på det och kalla det respekt löst efteråt.

Är ju dom som tittar som bär ansvaret, det är lika mycket ett aktivt val som att gå rösta.
Nu tror jag visserligen att han menade att han sett nyheten tidigare. Men sen drar du lite väl extrema slutledningar som alltid. Det är lika absurt som att säga att väljare är skyldiga till precis allting som politiker gör. Man kan ju vilja se själv om det som skrivs i media är sant eller om det är så illa som beskrivits, anställda och patienter kan vilja se hur de framställs eller om de är med i bild osv. Sen är väl majoriteten av TV3:s tittare tonåriga tjejer och de vet nog sällan på förhand vad som kommer att visas i programmet eller hur produktionsbolagets avtal med sjukhuset ser ut.
Oläst 2014-01-13, 21:13 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu tror jag visserligen att han menade att han sett nyheten tidigare. Men sen drar du lite väl extrema slutledningar som alltid. Det är lika absurt som att säga att väljare är skyldiga till precis allting som politiker gör. Man kan ju vilja se själv om det som skrivs i media är sant eller om det är så illa som beskrivits, anställda och patienter kan vilja se hur de framställs eller om de är med i bild osv. Sen är väl majoriteten av TV3:s tittare tonåriga tjejer och de vet nog sällan på förhand vad som kommer att visas i programmet eller hur produktionsbolagets avtal med sjukhuset ser ut.
Väljare får ju acceptera resultatet av deras val, men har även sagt tidigare att man blir som en slav under samhället. Eftersom du har väldigt lite val när man röstar.

Och hela problematiken blir när man går till en offentlig verksamhet att staten äger dig där samtidigt en del av befolkningen vill se sådana program.

Vem har rätt ur en demokratisk synvinkel? Om det i grunden inte finns lagstöd förbjuda det som det är idag så blir det en demokratiskt rättighet för övriga.

I princip bör man se till det blir en lagändring inte gnälla lite och inte göra något mer.

Är av sådana saker jag vill vara stor del utanför samhället, för få sin frihet. I form att hålla sig ifrån service från samhället och bekosta allt själv och få friheten att vara så fri som möjligt.

Även så kallade demokratiska partierna är inte så demokratiska själva, tänk er tanken låta SD och V styra Sverige ihop.

Och av någon konstig anledning är det alltid politikernas fel, istället för folk kanske bör fundera vad deras egna beslut får för konsekvens.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-14, 08:41 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Förstår inte riktigt vad du vill säga? Min reaktion har ingenting alls med skadeståndsprocessen eller familjens agerande att göra.
Men det är vad rättegången handlade om så varför länkade du till en artikel om den?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-14, 08:47 #14
Westmans avatar

Westmans avatar

För övrigt så bör du läsa landstingets och Akademiskas svar samt JO och Socialstyrelsens utlåtanden. Där ser du vad JO anmärker på och vad Socialstyrelsen har att säga osv. Det är med andra ord redan gjort vissa förändringar.

Kom sen inte och klaga på att man inte får filma på BB. Skydd gäller åt båda hållen...
Oläst 2014-01-14, 12:11 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Men det är vad rättegången handlade om så varför länkade du till en artikel om den?
Det intressanta i artikeln handlar inte om just skadeståndet utan om vad som faktiskt skett. Därav undanbad jag mig just diskussion kring tingsrättens dom i det inledande inlägget. Jag har svårt att se att den här produktionen är förenlig med svensk lag då man uppenbarligen brutit mot sekretessen. Jag har varit i kontakt med andra landsting som berättar att de fått flera förfrågningar från produktionsbolag men att produktionsbolagen i de fallen aldrig ens varit intresserade av att fortsätta förhandlingarna eftersom de värnar om patienternas integritet. Sjukhusledningen har i det här fallet medvetet låtit produktionsbolaget göra lite som de själva vill inne på Akademiska sjukhuset. Sedan har det gått ut i TV utan att de har reagerat. De har hela tiden försvarat sina beslut. Då bör man rimligtvis avgå omedelbart och se till att några bättre lämpade sitter på dessa poster. Det är det enda de kan göra om de vill ta sitt ansvar och visa respekt mot de drabbade.

Citat:
För övrigt så bör du läsa landstingets och Akademiskas svar samt JO och Socialstyrelsens utlåtanden. Där ser du vad JO anmärker på och vad Socialstyrelsen har att säga osv. Det är med andra ord redan gjort vissa förändringar.

Kom sen inte och klaga på att man inte får filma på BB. Skydd gäller åt båda hållen...
Det inser väl till och med du att det är en väsentlig skillnad mellan att som privatperson filma en födsel för eget bruk och att låta ett produktionsbolag filma döende patienter för att sända i kommersiell TV? Det är lika absurt som att jämställa böter med dödsstraff.

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-14 klockan 12:14
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-14, 12:34 #16
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Det intressanta i artikeln handlar inte om just skadeståndet utan om vad som faktiskt skett. Därav undanbad jag mig just diskussion kring tingsrättens dom i det inledande inlägget. Jag har svårt att se att den här produktionen är förenlig med svensk lag då man uppenbarligen brutit mot sekretessen.
Du har valt helt fel utgångspunkt om det är detta du vill diskutera. Läs vad JO och Socialstyrelsen har sagt. Återkom sen.
Citat:
Jag har varit i kontakt med andra landsting som berättar att de fått flera förfrågningar från produktionsbolag men att produktionsbolagen i de fallen aldrig ens varit intresserade av att fortsätta förhandlingarna eftersom de värnar om patienternas integritet.
Jag vet fyra landsting som har tv-produktionsavtal. VGR, Östergötland, Kronoberg och Uppsala. Vilka har du pratat med?

Citat:
Sjukhusledningen har i det här fallet medvetet låtit produktionsbolaget göra lite som de själva vill inne på Akademiska sjukhuset. Sedan har det gått ut i TV utan att de har reagerat. De har hela tiden försvarat sina beslut. Då bör man rimligtvis avgå omedelbart och se till att några bättre lämpade sitter på dessa poster. Det är det enda de kan göra om de vill ta sitt ansvar och visa respekt mot de drabbade.
Återigen fullt av faktafel. Det landstinget kategoriskt emotsatt sig är skadeståndet och det är i det ärendet de anser sig ha 100% rätt. Det andra har redan avhandlats av JO och Socialstyrelsen. Hur vore det om du faktiskt läste det jag har hänvisat till?

Citat:
Det inser väl till och med du att det är en väsentlig skillnad mellan att som privatperson filma en födsel för eget bruk och att låta ett produktionsbolag filma döende patienter för att sända i kommersiell TV? Det är lika absurt som att jämställa böter med dödsstraff.
Nej, samma lagar gäller. Har du missat tjafset om fotoförbud på vissa BB? Din liknelse är t.o.m. värre än de jag brukar använda mig av. Nästa anhalt nazi-jämförelser?
Oläst 2014-01-14, 13:20 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Du har valt helt fel utgångspunkt om det är detta du vill diskutera. Läs vad JO och Socialstyrelsen har sagt. Återkom sen.
Kan du vara så snäll och länka till dessa då? Eller åtminstone ge ett referat av de viktigare synpunkterna?

Citat:
Jag vet fyra landsting som har tv-produktionsavtal. VGR, Östergötland, Kronoberg och Uppsala. Vilka har du pratat med?
Åtminstone ett av dessa ljuger uppenbarligen då. Vilka TV-produktioner handlar det om?

Citat:
Återigen fullt av faktafel. Det landstinget kategoriskt emotsatt sig är skadeståndet och det är i det ärendet de anser sig ha 100% rätt. Det andra har redan avhandlats av JO och Socialstyrelsen. Hur vore det om du faktiskt läste det jag har hänvisat till?
Varför går man då inte tydligt ut i media och ger sin bild av det som inte rör själva skadeståndet? Antingen så har man en fullkomligt inkompetent pressansvarig och saknar egen initiativförmåga eller så försvarar man tyst sitt agerande. Vad JO och Socialstyrelsen anser är en sak, vad sjukhusledningen och ansvariga i Uppsala läns landsting anser en annan. Det är det senare som är bekymret.

Citat:
Nej, samma lagar gäller. Har du missat tjafset om fotoförbud på vissa BB? Din liknelse är t.o.m. värre än de jag brukar använda mig av. Nästa anhalt nazi-jämförelser?
Jag talar inte om lagen här. Bara för att det är tillåtet att ljuga, vara otrogen och supa varje dag så behöver man inte göra det för den skull. Här handlar det om att sjukhuset och dess personal ska sätta sina patienters välmående i första rummet och visa hänsyn mot andra människor i utsatta situationer. Det är det sjukvård handlar om. Att försöka dra lagen till sin spets för att kunna visa upp sjukhuset i TV3 hör knappast dit. Det kan du knappast likställa med att privatpersoner filmar eller fotograferar sina egna barns födelse. Då börjar du snarare närma dig Patriks världsbild

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-14 klockan 13:30
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-14, 13:56 #18

Citat:

Att försöka dra lagen till sin spets för att kunna visa upp sjukhuset i TV3 hör knappast dit. Det kan du knappast likställa med att privatpersoner filmar eller fotograferar sina egna barns födelse. Då börjar du snarare närma dig Patriks världsbild
Fast ska lagen bara gälla vissa då menar du? Antingen är det lagligt eller inte, sedan ska man bara följa lagen när det passar en själv? Andra ska inte ha rätt göra saker som är helt lagliga bara för du inte tycker om det?
Oläst 2014-01-14, 14:27 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast ska lagen bara gälla vissa då menar du? Antingen är det lagligt eller inte, sedan ska man bara följa lagen när det passar en själv? Andra ska inte ha rätt göra saker som är helt lagliga bara för du inte tycker om det?
Du verkar inte riktigt ha förstått poängen så vi tar väl det hela en gång till. I det här fallet handlar det om enda sak - att ett sjukhus ska göra det som är bäst för sina patienter och ingenting annat. Det är deras uppgift och det är vi alla som betalar för att de ska utföra detta uppdrag. De flesta håller garanterat med mig i den frågan, i synnerhet inom vården. Överläkaren Karin Sparring Björkstén och professor emeritus Bengt Björkstén skrev exempelvis ett starkt kritiskt debattinlägg i SvD.
Oläst 2014-01-14, 14:43 #20

Citat:
Du verkar inte riktigt ha förstått poängen så vi tar väl det hela en gång till. I det här fallet handlar det om enda sak - att ett sjukhus ska göra det som är bäst för sina patienter och ingenting annat. Det är deras uppgift och det är vi alla som betalar för att de ska utföra detta uppdrag. De flesta håller garanterat med mig i den frågan, i synnerhet inom vården. Överläkaren Karin Sparring Björkstén och professor emeritus Bengt Björkstén skrev exempelvis ett starkt kritiskt debattinlägg i SvD.
Är det någon som sagt något annat, men om lagen säger att det finns lagstöd för annat med så finns det inte så mycket att göra.

Och ja folket får det dom betalar för, halv sunkig vård med massa köer. Folk som vill ha riktig sjukvård går till privata sjukhus. Eller väljer andra länder.

Men i vilket fall tror jag inte deras PR jippon med tv serier påverkar själva vården så extremt mycket ändå.

Jag är inte intresserad alls av sådana serier, åt andra sidan skulle jag aldrig gått till public hospital ändå.

Vill man få förändring så lär det krävas en hel del lagändringar, och samtidigt slåss emot dom som vill ha den öppenheten eller serierna.

Vill man ha sin demokrati får man även acceptera att förlora delar av rättigheter i vissa områden eller saker som går emot sin egen vilja. Inte bara acceptera lagar och beslut när det passar sin egen smak.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017