Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nyss börjat göra hemsidor åt folk, några frågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-17, 16:52 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Rbin, det låter som ett bra alternativ till en början. Det finns en hel del fördelar med att driva företag också, men första uppdragen kan du ju alltid använda en färdig lösning för att komma igång och få lite förståelse för hur det fungerar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 16:59 #22
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

En enkel affärsplan är helt klart rekommenderat. Det handlar inte om att man ska räkna på varenda öre utan mer i stora drag.

Trådstartaren frågar vad han ska ta betalt. Hur ska han nånsin komma fram till detta om han inte räknar lite på omkostnader och vad han vill tjäna?

Vill han bara ha jobben till varje pris för lite fickpengar kan han ta 300 kr per timme. Men om han i alla fall vill kunna få ihop lite till Thailandsresan i vinter kan det vara bra att räkna på hur mycket han behöver ta ut.

Att bara höfta ett pris rakt av blir aldrig bra. Vi gjorde precis det misstaget i början och sålde oss alldeles för billigt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 18:23 #23
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar

Reg.datum: May 2012
Tackar väldigt mycket för alla svar allihop! Ett litet problem är att jag är under 18, fyller 18 i februari nästa år. Så vitt jag vet får jag inte sluta avtal utan mina föräldrars tillåtelse, vilket gör det lite jobbigt
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-17, 23:38 #24
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Det viktigaste är att du har en bra skylt. De kostar 70,000 men försäljningen ökar om du har en snygg skylt.
Haha, ja, kolla bara på Ztream, han skaffade en skylt och plötsligt satt han där och räknade cashen!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 12:21 #25
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rbin Visa inlägg
Hej, hur dyrt är det egentligen om man kollar på vad det kostar att anställa någon som sköter bokföringen och allt sånt.

Det verkar ruggigt smidigt, speciellt för en som mig som tänkt starta en mindre webbyrå och vill slippa allt papperskrångel.
Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.

EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.
Citat:
Du gör avdrag för kostnader direkt från fakturasumman och behöver alltså inte betala dessa med skattade pengar. Exempel: du har gjort en överenskommelse med kund om att du ska få en ersättning på 1000 kr för utförd tjänst. Du har kostnader på 200 kr. Du skattar således alltså endast på 800 kr. Kostnaden för de 200 kr betalar vi antingen direkt till dig mot inskickat godkänt kvitto om du lagt ut pengarna, eller direkt till leverantör mot faktura. Kostnader matas in i fakturaverktyget Invoicery, faktura del 2, som du når via knappen "Skapa faktura" som du finner i inloggat läge. För ytterligare information se Avdragsguiden

Senast redigerad av youheardit den 2013-10-18 klockan 12:35
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 13:22 #26
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Haha, ja, kolla bara på Ztream, han skaffade en skylt och plötsligt satt han där och räknade cashen!
Har jag missat något här, vad för skylt pratar vi om?
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 14:49 #27

Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Det låter väldigt smidigt på den biten. Men har frilansfinans en lösning för avdrag av moms om han tex behöver verktyg (dator, server mm)? Om inte så kan jag (som egen företagare och inom konsult/webbyrå branschen) tycka att det är mycket viktigt att kunna dra av skatten och momsen på kostnader i arbetet.

EDIT:
Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då.
Problemet är väl snarare om man köper något dyrare som man inte kan göra direktavskrivning på. Eller i de fall avdraget kan vara lite av en "chansning". Eftersom Frilans Finans anställer dig så förutsätter jag att det är Frilans Finans som är ansvarig för bokföringen när SKV vill göra revision? Då kan de sitta i klistret om det visar sig att en anställd dragit av för sitt privatabonnemang på mobiltelefonen eller liknande?

Som egenföretagare känns det som man har större möjligheter till avdrag, men jag kan ha helt fel. Det är bara en känsla jag får.

Nu tror jag dock att sådana här "chansavdrag" inte är relevanta alls i just trådskaparens fall.

epik:
Mitt råd är att du väntar till februari. Om dina kunder måste få sin website gjord just nu så får du väl helt enkelt prata med dem och komma överens om att betalningen görs i februari. Detta är förstås en stor risk du tar eftersom kunden helt enkelt kan skita i att betala då.. Detta kräver en bra relation med kund och att ni verkligen känner varandra.

Allt är så mycket enklare när du är myndig.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-20, 07:18 #28
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Det viktigaste är att du har en bra skylt. De kostar 70,000 men försäljningen ökar om du har en snygg skylt.
Om du med "skylt" menar en webbsida som visar upp verksamheten i reklamsyfte.

TS ska ju bygga "skyltar" åt andra så han behöver givetvis inte betala för att någon ska göra en "skylt" åt honom.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 10:41 #29
aabergkvists avatar
aabergkvist aabergkvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2012
aabergkvist aabergkvist är inte uppkopplad
Medlem
aabergkvists avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Se bara till att inte bli utnyttjad av personer som vill att du "bara ska göra det här också" tio gånger om. Se till att du vet exakt vad som ska göras i förväg och sätt ner foten när det behövs. Det är annars lätt hänt att man låter sig utnyttjas när man är ung och ny.
Det här är nog det bästa rådet du kommer att få TS. Tydliga avtal och kravspecifikationer är viktigare än man anar, annars är det VÄLDIGT lätt att bli bränd.
aabergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 12:58 #30
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Man kan nog tolka saker på lite olika sätt,när det gäller skyltningen (skylten för 70 000:- så tolkar jag den iaf som ironi. Dvs att det kanske inte behöver vara så omständigt och överarbetat.

Om jag vore i TS kläder skulle jag iaf:

1. Vänta tills 18 år ålder
2. Starta Enskild firma
3. Vid väntan på att EF blir klar, (1-2 veckor) fundera ut prissättning,har du iofs ända till februari att göra från och men nu.
4. Innan 18års dagen gått igenom hur bokföringen fungerar,skaffa bokf program. Gratis eller betala, finns bra funktioner för att göra fakturor på dessa också.

Då det gäller en plan,det är aldrig fel att göra en MEN, om du vill göra hemsidor för att dryga ut kassan lite vid sidan av plugget så är det inte nödvändigt. Skulle du däremot starta firma för att leva på och inte plugga eller ha ett annat jobb...då skulle jag nog rekommendera det starkt.

Det är mina åsikter om detta iaf.
Lycka till!
Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017