FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Rbin, det låter som ett bra alternativ till en början. Det finns en hel del fördelar med att driva företag också, men första uppdragen kan du ju alltid använda en färdig lösning för att komma igång och få lite förståelse för hur det fungerar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En enkel affärsplan är helt klart rekommenderat. Det handlar inte om att man ska räkna på varenda öre utan mer i stora drag.
Trådstartaren frågar vad han ska ta betalt. Hur ska han nånsin komma fram till detta om han inte räknar lite på omkostnader och vad han vill tjäna? Vill han bara ha jobben till varje pris för lite fickpengar kan han ta 300 kr per timme. Men om han i alla fall vill kunna få ihop lite till Thailandsresan i vinter kan det vara bra att räkna på hur mycket han behöver ta ut. Att bara höfta ett pris rakt av blir aldrig bra. Vi gjorde precis det misstaget i början och sålde oss alldeles för billigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Tackar väldigt mycket för alla svar allihop! Ett litet problem är att jag är under 18, fyller 18 i februari nästa år. Så vitt jag vet får jag inte sluta avtal utan mina föräldrars tillåtelse, vilket gör det lite jobbigt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
EDIT: Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då. Citat:
Senast redigerad av youheardit den 2013-10-18 klockan 12:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
Som egenföretagare känns det som man har större möjligheter till avdrag, men jag kan ha helt fel. Det är bara en känsla jag får. Nu tror jag dock att sådana här "chansavdrag" inte är relevanta alls i just trådskaparens fall. epik: Mitt råd är att du väntar till februari. Om dina kunder måste få sin website gjord just nu så får du väl helt enkelt prata med dem och komma överens om att betalningen görs i februari. Detta är förstås en stor risk du tar eftersom kunden helt enkelt kan skita i att betala då.. Detta kräver en bra relation med kund och att ni verkligen känner varandra. Allt är så mycket enklare när du är myndig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Citat:
TS ska ju bygga "skyltar" åt andra så han behöver givetvis inte betala för att någon ska göra en "skylt" åt honom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kan nog tolka saker på lite olika sätt,när det gäller skyltningen (skylten för 70 000:- så tolkar jag den iaf som ironi. Dvs att det kanske inte behöver vara så omständigt och överarbetat.
Om jag vore i TS kläder skulle jag iaf: 1. Vänta tills 18 år ålder 2. Starta Enskild firma 3. Vid väntan på att EF blir klar, (1-2 veckor) fundera ut prissättning,har du iofs ända till februari att göra från och men nu. 4. Innan 18års dagen gått igenom hur bokföringen fungerar,skaffa bokf program. Gratis eller betala, finns bra funktioner för att göra fakturor på dessa också. Då det gäller en plan,det är aldrig fel att göra en MEN, om du vill göra hemsidor för att dryga ut kassan lite vid sidan av plugget så är det inte nödvändigt. Skulle du däremot starta firma för att leva på och inte plugga eller ha ett annat jobb...då skulle jag nog rekommendera det starkt. Det är mina åsikter om detta iaf. Lycka till! Mvh M |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|