FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Ens timarvode bör vara förenligt med den egna kompetensen (och i viss mån även firmans utgifter). Jag tycker det är självklart att en "hemmafixare" inte behöver ligga på samma nivå som en byrå som har medarbetare med gedigen utbildning/erfarenhet och förhållandevis dyra lokaler. Ps. Detta är inte specifikt riktat mot TS, utan en allmän åsikt.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2013-10-16 klockan 05:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du vill göra det enkelt för dig och slippa mycket jobb med administration så kan du använda dig av s.k. egenanställningsföretag och fakturera därigenom. Exempelvis Frilansfinans.
Visst, det är rätt dyrt, men det kanske det är värt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
6% på fakturerat belopp är inte dyrt! Då står de för fakturering, bokföring, lönehantering. Så det är extremt billigt!!!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Jag är intresserad. Kontakta mig med offert.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det verkar ruggigt smidigt, speciellt för en som mig som tänkt starta en mindre webbyrå och vill slippa allt papperskrångel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
EDIT: Läste lite på deras hemsida. Och visst kan man göra avdrag. Isåfall är ju Frilansfinans en väldigt smidig lösning för en oerfaren företagare kan jag tycka. 6% är billigt då. Citat:
Senast redigerad av youheardit den 2013-10-18 klockan 12:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Som egenföretagare känns det som man har större möjligheter till avdrag, men jag kan ha helt fel. Det är bara en känsla jag får. Nu tror jag dock att sådana här "chansavdrag" inte är relevanta alls i just trådskaparens fall. epik: Mitt råd är att du väntar till februari. Om dina kunder måste få sin website gjord just nu så får du väl helt enkelt prata med dem och komma överens om att betalningen görs i februari. Detta är förstås en stor risk du tar eftersom kunden helt enkelt kan skita i att betala då.. Detta kräver en bra relation med kund och att ni verkligen känner varandra. Allt är så mycket enklare när du är myndig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad du kan ta betalt beror lite på vad du har att visa upp och de eventuella kontakter du redan har. Utan att veta mer om detta så får du nog vara beredd att lägga dig ganska så lågt i pris med tanke på att du är under 18 och kanske inte har så mycket tidigare arbeten att visa upp? Det framgår inte heller riktigt vad din kompetens är? Om du inte tagit betalt för något alls tidigare så kanske du kan ta dig an några små jobb där du vet ungefär vilken tid det handlar om och sen komma överens om ett paketpris utgående från ca 200 kr / timmen. Det är ett väldigt lågt pris men det är ett sätt att komma in i branschen och få lite erfarenhet. Se bara till att inte bli utnyttjad av personer som vill att du "bara ska göra det här också" tio gånger om. Se till att du vet exakt vad som ska göras i förväg och sätt ner foten när det behövs. Det är annars lätt hänt att man låter sig utnyttjas när man är ung och ny.
Du behöver inte mycket till affärsplan i det stadium du befinner dig i. Kör på, du kommer ganska snart att inse vilken din målgrupp är och vad du ska inrikta dig på. Lek och prova dig fram så länge det inte handlar om någon större investering eller risk från din sida.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-16 klockan 17:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kanske det viktigaste rådet i hela tråden enligt mig, råkat ut för detta själv, hade förmodligen allt för otydliga kravspecifikationer, det gjorde att speciellt 3 av mina kunder sa att "vi behöver detta och detta också för att kunna använda sidan", vilket ledde till att jag inte fick någonting betalt i förhållande till storleken på jobben och i princip sprang in i väggen redan som 19åring, gav även upp alla tankar på eget företagande tills alldeles nyligen, nu är jag 23. Gör inte om det misstaget!!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|