FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Funderar på att sätta ihop en tryck-tjänst där kunden kan ladda upp sin egen grafik eller länka till grafik från nätet, men har lite grubblerier kring juridiken. Kan det bli problem att t.ex trycka och sälja en tröja till en kund om kunden använder någon annans upphovsrättsskyddade material? Eller kan man lägga över ansvaret helt på kunden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det bör inte vara några problem. Låt kunden intyga att han/hon äger rättigheterna till eventuella varumärken eller andra immateriella rättigheter.
Om du däremot vet att kunden inte äger rättigheterna, så kan det bli en annan historia. Då har du allt det där med "medhjälp till brott" osv. Men det måste till ett extremt långsökt och osannolikt scenario för att du ska hamna där. Hade jag varit du, så hade jag kollat på vistaprints villkor. Jag har inte själv läst deras villkor, men de gör tryck, är kända och har funnits länge. Med andra ord så bör deras affärsmodell vara juridiskt vattentät. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vet att spredshirt granskar bilderna man laddar upp. Testade att ladda upp jeep loggan för jag tänkte trycka upp lite 4x4 hoodies och fick snabbt nobben. De är stenhårda och troligen av en anledning.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|