FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vårt företag är intresserade av att ta över en hemsida från en minderårig privatperson och undrar hur vi ska gå tillväga om vi ska köpa det via vårt företag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Låt hans föräldrar sälja det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så behöver de inte starta företag eller liknade, ni får välla stå för skillnaden som de tar i avgifter, vilket inte är så mye. Edit: Rättare sagt, be föräldrarna skapa ett konto hos bolagskraft, och sedan skicka er en faktura. Pang boom klart. Senast redigerad av BarateaU den 2010-04-20 klockan 19:02 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ett vanligt köpekontrakt är allt som behövs så länge det inte är tjänster som säljs, utan egendom eller imateriella rättigheter.
Var noga med vilka avtalets parter är och att verklig förmyndare skriver under, kolla även med överförmyndaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Funderar på vad som gäller vid köp av en domän+hemsida som väl bör kunna klassas som egendom eller imateriella rättighet?
Ska jag betala moms på köpet, eller betalar jag detta först vid en eventuell försäljning? Är det något särskilt som behöver stå med i köpekontraktet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men lägg in i avtalet att du som säljare har rätt att fakturera för mervärdesskatt om skatteverket skulle anse att det inte är en inkromsaffär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kan vara bra att ha med i beräkningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för era svar. Kanske skulle jag ha valt att skapa en ny tråd istället för att fortsätta på den gamla, men tänkte att det kunde vara smidigt att samla allt i en tråd.
Bolagskraft är med andra ord inget jag tänkt använda mig av. Nu till era svar, känns som om jag är tillbaka lite till ruta ett igen. Att man inte kan dra av moms på köp från privatperson är jag helt klar över. Och om det rör sig om ett köp av en tjänst hade momsen varit given. Men min egentliga undran är, huruvida det skall läggas på moms då man i egenskap köper en egendom från en privatperson. Se t.ex. denna tråd http://eforum.idg.se/topic/332387-ko...enskild-firma/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag kan tänka mig att du möjligen ska redovisa sk. fiktiv moms men inget annat men ring Skatteverket och fråga, då får du "rätt" svar. Förklara att sajten redan finns och att det inte är fråga om en tjänst utan en vara.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|