FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sony Music hörde av sig till mig angående en domän.
Jag äger ett domännamn (en förkortning som passar in på deras artist). På sidan har jag information om den artisten och lite länkar till mina egna sidor som ger länkkraft. Dom var trevliga och sa att dom ville ha domännamnet då folk tror att det är artistens riktiga hemsida. Jag sa att jag kan lämna över domännamnet (då jag inte orkar med något problem) men kan jag råka ut för något mer än bara det? Ja, jag har haft lite annonser på sidan men inget mer. ![]() Han skulle maila mig för mer information om ägarbytet etc. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför ge bort? Sälj det, dom är garanterat villiga att betala så länge det är en skälig summa.
Så länge domännamnet inte är typ ett av deras registrerade varumärken kan dom inte ställa några krav på att du bara ska lämna över domännamn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Be om ett bud och se vad dom föreslår
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det står ju att de har en muntlig överenskommelse att han lämnar över namnet. Era tips är att han bryter detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det förhindrar inte trådstartaren att fakturera några konsulttimmar och sina utlägg för webbhotell m.m. Några tusenlappar kommer de inte att ifrågasätta skulle jag anta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är dumt att tjafsa med Sony. Om TS sköter detta snyggt så kan han bygga upp en bra relation med en potentiellt ny kund för framtiden, sumpa inte denna möjlighet genom att vara girig och dum.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Personligen tycker jag det mest intressanta är hur detta skulle dömas juridiskt. Att man får göra en fan-sajt om/för en artist är självklart, men hur är det med artistnamn i domänen? Generellt alltså? Har artistnamn har samma juridiska "tyngd" som traditionella registrerade varumärken? Registreras artistnamn och bedöms på motsvarande sätt som med varumärken?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det finns ju den uppenbara förväxlingsrisken som väl är mest aktuell i just detta fall och som Sony är oroad för. Sen är jag inte insatt i alla detaljer kring detta specifika ärende, vet bara vad som nämnts här i tråden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu verkar ju redan TS ha kommit överens med Sony. Håller hur som helst inte alls med Conny här. Är det några bolag man ska tjafsa med så är det just de största (så länge man har rätten på sin sida vill säga). Media och allmänheten vill gärna veta om ett företag som Sony agerar tvivelaktigt. Är det ett litet okänt bolag så är det ingen som bryr sig. Märk väl att detta är ett generellt svar och inget råd om vad TS bör göra i just det här specifika fallet. Det är svårt att ge några riktigt bra sådana råd utan att veta exakt vilken domän det gäller.
Jag tror för övrigt att TS får mycket svårt att framstå som mer girig än något av de fyra majorbolagen oavsett vad han gör.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-09-28 klockan 00:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Här håller jag med. Sony företräder nog i första hand sig själva och bara i andra hand artisten. De är ute efter att bevaka sina egna intressen som självklart är att maximera sin vinst. Om den juridiska utgången är oklar kan det kanske löna sig att "ta fighten".
![]() |
Svara |
|
|