Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Har AdBlock-utvecklarna blivit tokiga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-26, 17:20 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag har varit väldigt fientligt inställd till Adblock också och använder det inte själv, till stor del för att jag vill se vad som annonseras för och hur reklamen utformas. Adblock har egentligen bara en långsiktig effekt nämligen att allt mindre blir gratis på nätet och att de som sitter på värdefullt material och värdefulla tjänster kommer att vara mer noga med att skydda dessa. Vad man sedan tycker om det spelar inte så stor roll, den utvecklingen fortsätter sannolikt oavsett. Det enda alternativet är att förbjuda program som Adblock men det känns inte realistiskt? Jag tycker personligen det är bra att det ökar möjligheterna att ta betalt på nätet. Det kommer naturligtvis även fortsatt finnas mycket gratis på nätet men det kommer bli av allt sämre kvalitet. Vi ser redan denna utveckling för de svenska nättidningarna. Vill man ha något vettigt i framtiden så får man antagligen betala för det.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-08-26 klockan 17:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 20:32 #12
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Tror dom som promotar adblock till alla är sådana som inte fattar att allting på nätet inte kan baseras på ideell basis och för att det är "kul". Det är inget hippieläger liksom.

Det mesta kommer läggas ned om annonser inte täcker omkostnader..., för oavsett hur "bra" folk tycker en hemsida är så kommer ingen jobba röven gratis åt otacksamma människor.

Jag är för ett öppet internet att läsa saker gratis. Så störande är inte annonser. Adblock tvingar fram att man får betala för content. Nej tack till det.

Som tur var går det blocka adblock via skript
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 20:44 #13
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av altruixm Visa inlägg
Textannonser
Produktplacering
Köpta artiklar
Köpta blogginlägg
Social marknadsföring
Dold/maskerad reklam är alltså bättre än öppen reklam?

Ja det verkar ju väldigt bra. Not.

Köpta artiklar och blogginlägg som skapar en skev syn på vad som verkligen är bra produkter och inte. Då föredrar jag en banner. Speciellt journalistik som skall vara opartisk.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 21:25 #14
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

Har alltid nöjd mig med flashblock då det är oftast flash som segar ned datorn. Tycker man att det är för mycket annonser kan man skippa dessa sidor. De flesta bra sidor tycker jag har en bra balans mellan relevant reklam och riktigt innehåll.
ah-berg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 21:36 #15
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Aftonbladets syfte med Plus-tjänsten är inte främst att tjäna pengar utan att få mer information om sina läsare. När du reggar dig för Plus så får du ange information om dig som gör att det går att sälja mera riktad (och dyrare) reklam. Besökarna är fortfarande produkten.

Jan Helin var på jobbet och pratade om bland annat detta för något halvår-år sedan.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-28, 11:49 #16
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag har varit väldigt fientligt inställd till Adblock också och använder det inte själv, till stor del för att jag vill se vad som annonseras för och hur reklamen utformas.
Exakt samma anledning här, använder det dock på ett par specifika sajter som överdriver med sina annonser som t.ex. Twitch.tv med sina reklamsnuttar från helvetets dörrar som inte respekterar volyminställningen på datorn eller videospelaren.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-31, 03:00 #17
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag använder inte AdBlock. Jag vill se annonser på nätet. Tillskillnad från TV-reklam, telefonförsäljare, radioreklam, mm, så stjäl webbannonser inte min tid.

Webmasters borde fokusera mer på vad de gör reklam för och hur reklamen tilltalar/avskräcker besökaren och mindre på vilken annonsör som betalar mest per klick eller månad. Ingen vettig människa skulle tex blockera AdWords-annonser som visas i Googles SERP. Det beror på att Google prioriterar relevans framför klickpris.

Webmasters borde inte göra skillnad på sina webbsidors innehåll och innehållet i de annonser som publiceras på deras webbsidor. Vill man både ha många besökare och tjäna pengar, så måste båda delarna i slutändan tilltala målgruppen. Sweclockers är ett bra exempel på en webbsida som lyckats med det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 03:55 #18
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Jag hoppas att Adblock lyckas och alla som tjänar pengar på marknadsföring går och skaffar sig ett riktigt produktivt jobb som gör nytta för samhället.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-02, 14:03 #19
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Jag hoppas att Adblock lyckas och alla som tjänar pengar på marknadsföring går och skaffar sig ett riktigt produktivt jobb som gör nytta för samhället.
Typ alla siter på internet då? YT, Google, Facebook, Twitter.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017