FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Låter som ett bra alternativ, stort tack för hjälpen Conny & Resterande. Har tyvärr inte till insatsen, man måste ju ha en 15%.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ur min lekmannabedömning så tror jag att hyresvärden faktiskt har en poäng tyvärr, du använder lägenheten till annat än vad ni avtalat om. Han har däremot inte rätt att kicka ut dig på stående fot, är det ett förstahandskontrakt så har du viss besittningsrätt och det tar värden en eller flera månader att avhysa dig laglig väg. Det bästa för din del är nog att kontakta en jurist. Instämmer dock med flera föregående talare, investera i en bostadsrätt så minskar dina kostnader drastiskt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så du lånar 85% av insatsen till 4,95% ränta och resterande kanske du får betala 7% ränta på. Sen betalar du av först på det lån som har högst ränta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Saken är den att företaget betalar hela hyran på 14000 kr (efter höjning) och jag förmånsbeskattas på det privat. Kommer inte ihåg hur mycket det blev, men det var faktiskt rätt lite. Det är ett andrahandskontrakt jag har, så jag får nog bara betala värden och leta annat under tiden. Kollade lite på hemnet, och då jag hade behövt minst 50 kvadrat så blir det cirka 3 miljoner kronors bostäder, och allt det hade jag fått betala privat. Vilket blir väldigt jobbigt då jag kommer använda halva lägenheten till kontor och lager. Så i slutändan tjänar jag nog mer på att betala höjningen, och försöka spara ihop lite mer pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Moderator får gärna ändra höga till höja. Kom åt fel knapp när jag skrev titeln.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Du kan hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Det skulle väl inte lösa alla problem men en del kanske? Hur som helst, lycka till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipset Westman. Jag tror jag accepterar det såhär lite temporärt och letar annat så länge. Det här är verkligen supercentralt så jag trivs bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Citat:
Men vad du än gör så kontakta en advokat som hjälper dig, du har förlorat mycket på att inte ta advokathjälp från början. Eftersom du nu blir blåst av hyresvärden, enligt min mening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Många har skrivit om besittningsrätt, men som det står i avtalet har det gjorts en separat överenskommelse om avstående för besittningsrätt, så det kortet finns öht inte.
Citatet ovan om bruk av lägenhet etc var gällande en bostadsrätt, exakt samma saker gäller inte när det är hyresrätter. I grund har dock hyresvärden rätt, hyr du som bostad får du inte driva kommersiell verksamhet där. Som Conny säger, se till att få ett uppdaterat avtal där det tas upp att du har den rätten! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ska ta advokathjälp, och samtidigt leta alternativa kontor under tiden. Förhandlade ner till 14000kr ifrån 14500, och då är det 1 års kontrakt, efter det vill han säkert höja igen men då har jag förhoppningsvis flyttat ut redan. Ska även se till att det står att jag får ha hemmakontor här. När jag flyttar ut kommer jag nog dock anmäla honom till hyresnämnden då jag tror han tar alltför mycket i hyra för ett rum i en lägenhet. Det är en så kallad C/O adress. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|