Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyresvärd vill höga lägenhetshyran pga kontor i lägenhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-27, 10:32 #11
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ta ett banklån och köp en bostadsrätt med samma yta du har idag så får du en lägre månadskostnad....

Sen kan du använda den som kombinerad bostad/kontor om du vill utan att behöva krusa något idiot.
Låter som ett bra alternativ, stort tack för hjälpen Conny & Resterande. Har tyvärr inte till insatsen, man måste ju ha en 15%.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 10:36 #12
logic logic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
logic logic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ta ett banklån och köp en bostadsrätt med samma yta du har idag så får du en lägre månadskostnad....

Sen kan du använda den som kombinerad bostad/kontor om du vill utan att behöva krusa något idiot.
Det är mycket få bostadsrättsföreningar som godkänner att medlemmen bedriver näringsverksamhet i sin bostadsrätt, det smalar ner utbudet rejält vilket kan vara bra att veta.

Ur min lekmannabedömning så tror jag att hyresvärden faktiskt har en poäng tyvärr, du använder lägenheten till annat än vad ni avtalat om. Han har däremot inte rätt att kicka ut dig på stående fot, är det ett förstahandskontrakt så har du viss besittningsrätt och det tar värden en eller flera månader att avhysa dig laglig väg.

Det bästa för din del är nog att kontakta en jurist. Instämmer dock med flera föregående talare, investera i en bostadsrätt så minskar dina kostnader drastiskt!
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 10:37 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Låter som ett bra alternativ, stort tack för hjälpen Conny & Resterande. Har tyvärr inte till insatsen, man måste ju ha en 15%.
Jo du lånar ett vanligt lån utan säkerhet till insatsen. Det blir högre ränta men det är bara den delen där du har pantbrev som får vara maximalt 85% av marknadsvärdet.

Så du lånar 85% av insatsen till 4,95% ränta och resterande kanske du får betala 7% ränta på. Sen betalar du av först på det lån som har högst ränta.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 10:41 #14
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Jo du lånar ett vanligt lån utan säkerhet till insatsen. Det blir högre ränta men det är bara den delen där du har pantbrev som får vara maximalt 85% av marknadsvärdet.

Så du lånar 85% av insatsen till 4,95% ränta och resterande kanske du får betala 7% ränta på. Sen betalar du av först på det lån som har högst ränta.
Jaha då hänger jag med.

Saken är den att företaget betalar hela hyran på 14000 kr (efter höjning) och jag förmånsbeskattas på det privat. Kommer inte ihåg hur mycket det blev, men det var faktiskt rätt lite.

Det är ett andrahandskontrakt jag har, så jag får nog bara betala värden och leta annat under tiden. Kollade lite på hemnet, och då jag hade behövt minst 50 kvadrat så blir det cirka 3 miljoner kronors bostäder, och allt det hade jag fått betala privat. Vilket blir väldigt jobbigt då jag kommer använda halva lägenheten till kontor och lager.

Så i slutändan tjänar jag nog mer på att betala höjningen, och försöka spara ihop lite mer pengar.
Oläst 2013-07-27, 17:52 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Moderator får gärna ändra höga till höja. Kom åt fel knapp när jag skrev titeln.
Oläst 2013-07-27, 18:00 #16
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Kollade lite på hemnet, och då jag hade behövt minst 50 kvadrat så blir det cirka 3 miljoner kronors bostäder, och allt det hade jag fått betala privat. Vilket blir väldigt jobbigt då jag kommer använda halva lägenheten till kontor och lager.
Du kan hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Det skulle väl inte lösa alla problem men en del kanske? Hur som helst, lycka till!
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 18:24 #17
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Du kan hyra ut en del av bostaden till bolaget för marknadsmässig hyra. Det skulle väl inte lösa alla problem men en del kanske? Hur som helst, lycka till!
Tack för tipset Westman. Jag tror jag accepterar det såhär lite temporärt och letar annat så länge. Det här är verkligen supercentralt så jag trivs bra.
Oläst 2013-07-27, 18:44 #18

Citat:
Tack för tipset Westman. Jag tror jag accepterar det såhär lite temporärt och letar annat så länge. Det här är verkligen supercentralt så jag trivs bra.
se för tusan till att få det inskrivet i kontraktet att du då får ha kontor eller "hemmakontor" i lägenheten, så det tokfan inte kommer en gång till och blåser dg. Men jag skulle ta strid för det finns inget som hindrar att man använder en del av lägenheten som kontor i synnerhet när lägenheten hyrs av ett företag. Det är ju int ehela lägenheten som används som kontor utan du har ju ett "hemmakontor".

Men vad du än gör så kontakta en advokat som hjälper dig, du har förlorat mycket på att inte ta advokathjälp från början. Eftersom du nu blir blåst av hyresvärden, enligt min mening.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 19:11 #19
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Många har skrivit om besittningsrätt, men som det står i avtalet har det gjorts en separat överenskommelse om avstående för besittningsrätt, så det kortet finns öht inte.

Citatet ovan om bruk av lägenhet etc var gällande en bostadsrätt, exakt samma saker gäller inte när det är hyresrätter. I grund har dock hyresvärden rätt, hyr du som bostad får du inte driva kommersiell verksamhet där.

Som Conny säger, se till att få ett uppdaterat avtal där det tas upp att du har den rätten!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-27, 19:13 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
se för tusan till att få det inskrivet i kontraktet att du då får ha kontor eller "hemmakontor" i lägenheten, så det tokfan inte kommer en gång till och blåser dg. Men jag skulle ta strid för det finns inget som hindrar att man använder en del av lägenheten som kontor i synnerhet när lägenheten hyrs av ett företag. Det är ju int ehela lägenheten som används som kontor utan du har ju ett "hemmakontor".

Men vad du än gör så kontakta en advokat som hjälper dig, du har förlorat mycket på att inte ta advokathjälp från början. Eftersom du nu blir blåst av hyresvärden, enligt min mening.
Tack för tipset. Ska absolut be han skriva att jag får ha ett hemmakontor. Har ju 8 bokhyllor här med produkter också, men det tillhör också hemmakontoret så det bör väll vara lika ok? Sedan 2 stationära datorer och 2 skrivbord. Resten av hemmet är som en vanlig bostad, max 20-25 kvadrat som används som kontor.

Ska ta advokathjälp, och samtidigt leta alternativa kontor under tiden.

Förhandlade ner till 14000kr ifrån 14500, och då är det 1 års kontrakt, efter det vill han säkert höja igen men då har jag förhoppningsvis flyttat ut redan. Ska även se till att det står att jag får ha hemmakontor här.

När jag flyttar ut kommer jag nog dock anmäla honom till hyresnämnden då jag tror han tar alltför mycket i hyra för ett rum i en lägenhet. Det är en så kallad C/O adress.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017