FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En liten fundering.
Låt oss säga att du startar upp ett AB som sysslar med att bygga webbplatser och liknande projekt, där krav på investering i början är nästintill obefintlig. Hur kan man då använda det AK på 50 000 som du minst måste sätta in? Vilka regler gäller och hur skulle du använt det. Hur får du placera detta kapital, viss del i aktier? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får i princip placera detta som det behagar dig, du kan exempelvis placera det i aktier, fonder, räntebärandepapper, eller bara ha pengarna på ett bankkonto. (Det finns en viss begränsning och det är att företaget ska ha nytta av grejerna på något sätt, dvs investeringar är OK men inte att "förbruka" värdet, om man förbrukar värdet så äventyras värdet och det är inte bra).
Du kan även investera i saker som har ett värde, som exempelvis Guld, smycken, antikviteter, konst eller fastigheter. Det viktiga är att det har ett marknadsvärde som går att realisera och helst inte sjunker under halva AK. Men de 50 000 kr som du sätter in på ett konto är bara likviditet precis som all annan likviditet i bolaget. Likviditeten hör till tillgångssidan i balansräkningen, Aktiekapitalet hör till skuldsidan. Om du investerar denna likviditet i någon som genererar inkomster så påverkas inte balansräkningen på annat sätt än att tillgångarna byter konto i balansräkningen. du kanske flyttar runt värdet från konto 1930 till något annat konto i intervallet 1000-1999. Aktiekapitalet är en skuld till ägarna av bolaget så det ändras inte alls, det är fortfarande på konto 2081, dvs en skuld från bolaget till ägarna. Flyttar du likviditeten från konto 1930 till exempelvis immateriella tillgångar så debiterar du ett konto 1000-1099 och krediterar 1930, konto 2081 påverkas inte alls. Samma sak om du investerar i aktier som debiteras på konto 1300-1359 och krediterar konto 1930, AK på konto 2081 påverkas inte då heller. Så länge du skaffar tillgångar som behåller sitt värde, så är det inga konstigheter. Du kan exempelvis köpa in varor till ditt varulager om du har en butiksverksamhet, eller webbshop. Varulagret har ett värde och inköpet blir inte en kostnad förrän du "förbrukar" (åldersavskrivning är även det ett sätt att "förbruka" en vara) varan, eller säljer den. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-25 klockan 13:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för det utförliga svaret Conny!
Några följdfunderingar. Aktier kan man ju inte garantera håller sitt värde i ett kort perspektiv. Alltså borde det inte vara "ok" att investera hela AK i aktier på en gång? Eller räcker det med att man ser till att förlusten inte minskar AK till mindre än hälften? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Aktier har ett marknadsvärde så du bokför tillgången i balansräkningen till inköpspriset exklusive courtage (courtaget är en finansiell kostnad som tas upp i resultaträkningen) i din bokföring.
Det finns olika sätt att hantera förändringar i marknadsvärdet på aktier. Tidigare har man bara använt det bokförda värdet, dvs inköpskostnaden. Men numera kan man även justera värdet på ett speciellt konto vid bokslutet, konto 8270 används för nedskrivning av marknadsvärdet (minskning av marknadsvärdet) och 8280 för återföring av nedskrivning (dvs ökning av värdet). Tidigare var den ofta en dold tillgång att bolagens aktieinnehav hade ökat under innehavstiden. Detta syntes inte alls i bokföringen så man införde bara för något år sedan en ändrad policy så bolagen alltid ska värdera innehaven till aktuellt marknadsvärde, detta är inte så viktigt för privata småbolag, men extremt viktigt för stora marknadsnoterade företag, då dessa dolda tillgångar eller belastningar har mycket stor del i marknadsvärderingen av bolaget. Tidigare syntes bara det verkliga marknadsvärdet när man realiserade aktieportföljen, dvs sålde av aktier. Då blev det ofta enormt stora "extraordinära" intäkter, vilket blev missvisande i resultatet. Aktievärdet kanske oftast byggts upp under 10-tals år men reavinsten redovisades under ett år, vilket blir missvisande när man jämför med de tidigare åren, då ingen vinst redovisats från innehavet. Det är en viktig anledning till att man infört de nya reglera med marknadsvärdering i bokslutet. Men som du skriver så räcker det med att värdet vid bokslutet inte understiger halva AK så är det lugnt. Annars kan man stoppa in ett villkorat aktieägartillskott för att komma upp i halva aktiekapitalet, och det kan ju då bli maximalt 25000 kr om aktierna blivit helt värdelösa. Men köper du börsnoterade aktier i stabila bolag så är risken inte så förfärligt stor. Det är sällan som de största bolagen går i KK. Men självklart ska du ju då köpa i bolag som har goda framtidsutsikter, det ska man ju alltid göra när man investerar. Men vilka aktier du faktisk köper in är en annan fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Återigen tack Conny. Min fundering är mest att jag inte vill låta en massa pengar ligga och torka på ett vanligt företagskonto utan istället investera en del av AK då jag inte räknar med att behöva investera det i själva verksamheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En lite tråkigare variant är ju att spara i någon form av svensk räntefond. Det finns fonder som garanterat inte minskar i värde - å andra sidan är uppsidan inte heller så stor, men mer ränta än ett vanligt bankkonto.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Då bör man placera i något som ger mer avkastning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om vi konkretiserar lite mer.
Hur skulle du placera 50k i AK om de inte behöves direkt i verksamheten för stunden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag tycker 50 KSEK är för lite pengar för att fundera på att placera dem på annat sätt än på bankkontot.
Du behöver "kassalikviditet" dvs snabbt tillgängliga pengar som motsvarar kanske 1-2 års omsättning i bolaget för att kunna ha en flexibilitet. Microsoft har ca 2 års likviditet så de kan betala lönerna i två år om de inte har en cent i intäkter på 2 år. Det är en bra tumregel. Men som Jonny skriver kan du placera dem i en räntefond, eller i en likvid aktiefond med bra stabilitet, så du kan sälja dem på några dagars varsel utan att förlora allt för mycket. Men som sagt 50 KSEK är en "pink i nilen" och inte mycket att oroa sig för. Jag kan säga av egen erfarenhet att det är mycket värt att ha likviditet tillgängligt när det kommer affärsmöjligheter eller hot som måste lösas akut. Då är cash-på-kontot bästa lösningen. Jag skulle definitivt låta minst 10 000 kr av pengarna vara kvar på bankkontot (så jag kommer åt dem med VISA-kortet när jag är ute och handlar saker till företaget) och placera resten på ett sparkonto med högre ränta men där pengarna kan göras tillgängliga inom en dag eller två. När du får en likviditet på mer än 300-500 KSEK kan vi diskutera andra lösningar. Själv hade jag över 700 KSEK på mitt företags bankkonto, sen kom det en kundförlust (kund som inte kunde betala och då började bestrida alla fakturor) på 250 KSEK, där jag var tvungen att betala en underleverantör, så då behövdes likviditeten. Sånt kan hända. Du behöver betala företagsförsäkringar , telefonräkningar m.m. och då måste pengarna finna spå kontot. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-26 klockan 13:12 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|