Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skatteverket säger 16 år. Överförmyndaren måste neka. Vad i hela friden?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-17, 11:10 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Skatteverket säger 16 år. Överförmyndaren måste neka. Vad i hela friden?

Jag har kunnat läsa sedan jag började besöka detta forum hur minderåriga personer som är minst 16 år bedriver eller har bedrivit enskild firma. Jag tror även många vuxna personer som idag kanske är inblandad i aktiebolag känner igen sig att de i yngre dagar innan de blev myndiga bedrev en enskild firma.

Det var i början av juni som jag tog hjälp av en revisor. Hon hjälpte mig fylla i de papper som man skickar in för att ansöka om att starta enskild firma. Aldrig var det någon som helst tvekan från hennes sida huruvida en minderårig person som är minst 16 år skulle få starta enskild firma. Vi båda var lika övertygade om att så var fallet efter att bland annat ha läst det på skatteverkets egna hemsida..

Dagarna gick och jag fick tillslut hem ett papper från skatteverket. De ville ha överförmyndarens tillstånd. Notera; Ville ha. Jag tyckte det lät helt logiskt men då överförmyndaren bara är här i stan en gång i veckan kände jag att det kunde bli försenat (de ville ha pappret ifyllt och tillbaka inom 14 dagar) så jag ringde skatteverket för att kolla så det var okej.

På grund av det samtalet var jag tvungen att förklara situationen och mina planer lite kort en gång till för en handläggare där. Inte heller då var det några som helst tveksamheter eller indikationer att det skulle vara något som helst problem att en minderårig person som är minst 16 år bedriver enskild firma. Hon sa till och med något i stil med "Så fort du får tag i överförmyndaren så bör du kunna få en underskrift ganska snabbt" om jag inte minns helt fel.

Jag var därför som ni kanske förstår ganska så övertygad om att det inte skulle vara några som helst problem att få ett godkännande.

Jag ringde överförmyndaren tidigare i morse för att kolla så att han verkligen fanns på plats på kontoret, förklarade mitt ärende och vad jag behövde hans hjälp med. Då koll kallduschen.

Han började direkt prata om att det inte går. Är man under 18 år, det vill säga minderårig, så ska han enligt hans riktlinjer som överförmyndare avslå ansökan! Jag blev helt paff. Aldrig hade jag hört om detta. Jag nämnde att jag hört massor andra personer som är över 16 fast minderåriga bedriva enskild verksamhet.

Då svarade han att "de kanske startade det på egen hand". Jaha, egen hand? Hur går det till? Jag kunde då inte få igång något företag utan att kontakta skatteverket med en riktigt formell ansökningsblankett som sedan då i sin tur ville att jag kontaktade överförmyndaren. Killen rekommenderar kommanditbolag sa han. Något mer sa han inte. Bara att det inte går och han bryter mot lagstiftningen om han godkänner mig. Det var något med att jag kunde bli skuldsatt men inte om jag skapade ett kommanditbolag.

Ringde då till min revisor men hon är på semester så kom till chefen för företaget och han var lika förvånad som jag. Han ringde upp min revisor och sedan tillbaka till mig och då sa han att hon hade varit i kontakt med skatteverket innan hon hjälpe mig och de hade då sagt att det inte skulle vara några problem.

Han tyckte också att det lät otroligt konstigt att han rekommenderade kommanditbolag, eller rekommenderade kanske var fel ord: Tvingade kanske är mer passande. Detta då det bland annat kräver inblandning av en till person och även om jag inte kan bli skuldsatt så måste den andra ta på sig ansvar för att kunna bli det.

Nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Skatteverket HAR godkänt mig för moms av vad jag förstår av det brev de skickade. Men jag kan alltså ej bli godkänt för f-skattesedel?

Jag är helt förvirrad. Jag behövde verkligen få igång min enskilda firma och längtade efter det. Nu sitter jag i klistret. Jag vet att många här tycker man ska starta aktiebolag med hjälp av förälder, men det är ej en diskussion om det. Enskild firma ska ju gå att starta för mig! Jag är 17 år.

Tacksam för svar..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 13:51 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det ska absolut gå, har själv gjort det, och varenda papper för formellt sett korrekt!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 13:57 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hmm, du nämner inte ett ord om dina föräldrar (målsmän). Jag har för mig att de eller överförmyndaren måste godkänna att du startar EF. Om målsman inte säger ja så ska det till synnerliga skäl för att överförmyndaren ska skriva på, så har jag uppfattat det hela. Det kan dock skilja från kommun till kommun.
Du kan för den delen alltid överklaga.

EDIT: Jag hade nästan rätt. Enligt Bolagsverket så skall både förmyndare och överförmyndare godkänna ansökan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 15:51 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Överförmyndaren har helt enkelt fel i sakfrågan, det finns ingen praxis om att man ska avslå ansökan.

Men jag skulle rekommendera att du alltid utformar en skriftlig ansökan till överförmyndaren och att du har dina föräldrars (målsman) godkännande skriftligt. Då måste överförmyndaren ge dig ett skriftligt besked.

Om du då får ett avslag så kan du överklaga, men troligen så är det ett missförstånd. Eftersom det låter mycket konstigt att med de argument du skriver att överförmyndaren "ska avslå ansökan".....

Men som sagt "du borde" ha haft målsmans godkännande innan du skickade in ansökan till överförmyndaren och först därefter skickar du in ansökan till skatteverket. Nu blir det förvirring i och med att du skickat in pappren i fel ordning så att säga.

ha inte bråttom, gör saker i rätt ordning, se till att alltid göra allt skriftligt och se till att ha dina målsmäns underskrifter om att de godkänner ditt företagande.

Jag håller i och för sig med om att det är bättre med KB men om du bedriver verksamheten som KB och du är den som är komplementär, dvs personligen ansvarig så är det ändå du som kan bli skuldsatt, det är bara kommanditdelägare som inte riskerar att bli skuldsatt.

Men som sagt enskild firma ska inte vara ett problem. Men som alltid när man har kontakt med myndighetspersoner på telefon så är det lätt att det uppstår missförstånd och en del myndighetspersoner "bluffar" när de måste improvisera, för de vet inte bättre. När man använder skrivelser så måste de ta reda på fakta och ge skriftliga besked så då brukar det bli bättre kvalitet på informationen de ger.

Har du skrivit en affärsplan? Om inte så gör det, det kan säkerligen underlätta ansökan om du kan visa hur du konkret har tänkt igenom hur du ska bedriva din verksamhet.

Om du PM:ar mig så kan jag hjälpa dig med utformningen av affärsplanen. Men affärsplanen är egentligen bara att du skriver ner hur du tänkt att du ska driva ditt företag. Det finns en bra strukturell mall på verksamt.se som är gratis att använda som utgångspunkt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-17 klockan 15:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 16:22 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Nu är det ju inte så att överförmyndaren hittat på detta helt själv, följande finns att utläsa i överförmyndarens uppgift från kommunerna:
Citat:
"Överförmyndaren får endast lämna samtycke om huvudmannens ekonomiska personliga förhållanden är sådana att ett samtycke är lämpligt. Samtycke bör kunna ges till rörelser i form av kommanditbolag, då den enskilde riskerar ett mindre belopp. Handelsbolag och enskild firma bör överförmyndaren inte samtycka till då det finns risk att huvudmannen riskerar både sina tillgångar och att bli skuldsatt"
Har du en historiskt ordnad personlig ekonomi?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 17:19 #6
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Fixa AB via dina föräldrar annars!
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 18:01 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ett aktiebolag kan vara en idé om du har åtminstone 50 000 kr att investera i bolaget. Det finns inga hinder för att som minderårig äga aktier och så snart du blir myndig kan du också ta över styrelse och eventuell vd-post som dina föräldrar kanske kan hjälpa till med så länge?

Riktlinjerna säger, om de stämmer som citerats i tråden, att du kan bli kommanditdelägare - men det är ju på intet sätt ett vettigt alternativ.

Skicka en skriftlig begäran. Om beslutet går dig emot får du överklaga det.

Motivera gärna i din skriftliga begäran och få gärna dina föräldrar att intyga att du uppnått mognad, har koll på din ekonomi och att de har fullt förtroende för din ekonomiska förmåga.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 19:04 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Nu är det ju inte så att överförmyndaren hittat på detta helt själv, följande finns att utläsa i överförmyndarens uppgift från kommunerna:

Har du en historiskt ordnad personlig ekonomi?
Kommanditbolag är ju bara en variant av Handelsbolag där man även kan ha med kommanditdelägare utan personligt ansvar, det är ju helt enkelt hjärnsläpp att skriva som de gör.

Är man komplementär i KB så blir man ju skuldsatt om bolaget ar skulder.....

Enskild firma och Komplementär i KB är ju exakt samma ansvar.....
Oläst 2013-07-17, 21:17 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Han har ju i princip redan klargjort att han varken kan eller kommer godkänna min ansökan så länge det rör en enskild firma. Jag gav ju inte upp direkt utan var ganska envis och frågande, och då sa han att länet fungerar som tillsynsmyndighet och att han då skulle åka dit på det själv. Så det känns ganska meningslöst. Min revisor skulle ringa skatteverket imorgon, men vad kan de göra egentligen?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 21:41 #10

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Han har ju i princip redan klargjort att han varken kan eller kommer godkänna min ansökan så länge det rör en enskild firma. Jag gav ju inte upp direkt utan var ganska envis och frågande, och då sa han att länet fungerar som tillsynsmyndighet och att han då skulle åka dit på det själv. Så det känns ganska meningslöst. Min revisor skulle ringa skatteverket imorgon, men vad kan de göra egentligen?
Du ska lämna in en skriftlig ansökan som du tänkt men du ska ha med alla papper från början.

Om du får avslag så kan du överklaga. Men allt måste ske skriftligt. du är inte första som startar enskild firma som 16 åring, så det finns en verklig praxis på att det godkänns.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017