Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Använda inofficiellt API

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-16, 21:39 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Mycket flitig postare

Standard Använda inofficiellt API

Hej

Jag har gjort en Spotify-app som använder sig av ett inofficiellt API från en website. Jag använder det API de använder för sin mobil-app. Givetvis kommer appen inte att kunna släppas officiellt hos Spotify men det gör inte så mycket då jag mest ville testa lite.

Skulle det kunna bli några problem (för mig) om jag släppte koden till appen så folk kan ladda ner och ladda in det i Spotify själva?

Ser inte att det skulle finnas några konstigheter med det men tänkte ändå fråga i förväg så jag inte gör bort mig...
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-16, 22:55 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Vet inte om jag fattar riktigt. Att API kan man inte ladda ned...

Tolkar jag det rätt om det är så att du använder alltså ett icke öppet API som Spotify använder för sin mobilapp?
Är det någon som har gjort reverse eningering på mobilappen för att få fram hur man gör? Det är i alla fall inte lagligt att göra och jag har svårt att tro att det skulle vara lagligt att använda det.

Vad Spotify tycker om det är väl svårt att säga, men så länge det inte är något kommersiellt finns väl i alla fall chansen att de kan se mellan fingrarna. De kanske till med gillar det om du har riktigt tur. Annars kan de nog ganska enkelt stänga ut din app genom att göra ändringar eller lägga in någon signeringsfunktion. I värsta fall kan det nog bli juridiska problem för dig, men jag har inte riktigt koll på lagarna kring det här.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-16, 23:02 #3
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Jag bedömmer att det handlar om det här: http://www.linuspettersson.net/blog/...n-spotify.html

Alltså UltimateGuitar.com's API som de använder i sin Iphone applikation.

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger innan jag släppte något som använder ett internt API utan att först få tillåtelse, detta då dem kan se det som att du konkurerar med deras verksamhet.

Men å andra sidan, om du är lite fiffig så skickar du Iphone's user-agent när du kopplar upp dig mot API't så bör de inte kunna märka någonting, förutom att de får massor requests från ditt IP.

Jag hade nog gjort allt för att försöka få tag på dem och föreslå ett sammarbete, alternativ bara få tillåtelse.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-16, 23:21 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Precis, det är det CotopaXi pratar om.

Saken är ju den att om någon annan laddar ner min app, lägger in den i sin Spotify-klient (som man kan göra om man är registrerad utvecklare) och kör den. Kan jag verkligen råka illa ut då? Det är ju bara en javascript-klient som anropar det API UltimateGuitar använder till sin mobilapp. Vad någon annan gör med koden är väl inte jag ansvarig för eller? Men det kanske jag är
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-17, 00:45 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Du kan ju släppa koden som ett "proof of concept" på hur man använder ett externt API för en dylik applikation. Känns som om det ska mycket till för att du skall råka ut för några otrevligheter.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017