Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Efternamn stulet av företag

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-06, 01:41 #71
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det handlar inte om att gömma sig, det handlar om att slippa ta emot telefonsamtal och fysiska hot enbart på grund av sitt domänägande.
Jag är medveten om att just snapaktörer som plockar nyligen frisläppta domäner ofta kan ses som styggelser av de som ofrivilligt tappat sin domän, så är det.
Medan .SE endast skiljer mellan ledig och upptagen domän. Men det ligger ju också lite i sakens natur - en del domäner släpps inte avsiktligt och tidigare innehavare blir då gramse över att en inarbetad domän hamnar i ny ägo. Det anser jag faller sig naturligt och något varje snapaktör ska förvänta sig.

Citat:
Även om det är få så förekommer det och då måste rimligen DI agera, inte sant? Det enda som förväntas/krävs av .SE genom toppdomänlagen är ju just att hålla ett internt register. (Men visst, allt handlar ju om hur man beroende på dagsform vill tolka lagstiftningen)
Jag tycker att jag gett så många exempel nu för varför jag inte anser det rimligt. Dessutom är det två helt olika lagar (SFS 2006:24 och PuL) som gäller och som skapar tolkningsutrymmet.
---------------------------
Register
6 § En domänadministratör skall föra ett register över tilldelade domännamn under toppdomänen och löpande upprätta säkerhetskopior av registeruppgifterna.
Registret skall innehålla
1. domännamnet,
2. namnet på domännamnsinnehavaren och dennes postadress, telefonnummer och adress för elektronisk post,
3. namnet på den som tekniskt administrerar domännamnet och dennes postadress, telefonnummer och adress för elektronisk post,
4. uppgifter om de namnservrar som är knutna till domännamnet, samt
5. övrig teknisk information som behövs för att administrera domännamnet.

Uppgifterna i registret skall kunna hämtas utan avgift via Internet.
Personuppgifter får dock göras tillgängliga på detta sätt endast om den registrerade har samtyckt till det.
Domänadministratören är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i registret.
---------------------------
Som jag skrev i förra inlägget så finns en rad andra värden som av DI tolkas som "personuppgifter" och som du vet så berörs inte juridiska personer, trots att de visar Kontaktperson (Personnamn) - och om det har DI inte haft några synpunkter. Och det är högst förvirrande att läsa DIs egen text om personuppgifter, men beämningen "kan"
http://www.datainspektionen.se/frago...personuppgift/ - som skapar extremt stort tolkningsutrymme.


Citat:
Vart kan man läsa om hur man kan begära ut registerhistorik för specifika domännamn(även plural?)
Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon sådan text eller möjlighet, så det kan jag inte svara på.

Citat:
Rätta mig om jag har fel, men tycker det är ganska tydligt i dina tidigare inlägg att du tycker ATF idag är en fungerande process där det inte finns någon som helst möjlighet för jäv. Ska inte lägga ord i mun på dig, men jag antar att du inte heller tycker att .SE borde göra en egen lämplighetsbedömning av respektive tvistlösare och tvist?
Rätt och fel; Av det jag känner till så fungerar ATF bra och jag har pekat på att "Tvistlösarna inom ATF inte tillåts vara partsombud inom ATF" om det utöver det finns risk för jäv - är inte jag rätt person att svara på eller bedöma, av den enkla anledningen att jag inte är insatt och inte vet.

Citat:
Nej det är givetvis valfritt hur mycket tid man som svarande vill lägga ner. Men om sökandens externa ombud skickar in material som skulle kunna utgöra ett mindre bibliotek är jag rätt nyfiken på hur man som registrant ska kunna bemöta detta på mindre än "tiotals timmar".
Vill du ha råd eller tips? Ledsen, men det väljer jag bort.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 09:49 #72
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Det anser jag faller sig naturligt och något varje snapaktör ska förvänta sig.
Mail - ja okej
Telefonsamtal - mindre okej
Hembesök - ej okej

Förvänta sig, ja kanske. Acceptera? NEJ

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Personuppgifter får dock göras tillgängliga på detta sätt endast om den registrerade har samtyckt till det.
Detta är nog .SE's bästa skrivelse gällande publicering av WHOIS och är/var väldigt relevant. Det ironiska är ju att samma skrivelse även fanns innan uppdateringen som trädde i kraft nu i Juni. Dock valde .SE tidigare att se den som passiv då andra paragrafer tvingade registranter att acceptera samtycke till publicering för att få registrera domännamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon sådan text eller möjlighet, så det kan jag inte svara på.
Enligt er chefsjurist är det en möjlighet att begära ut registerhistorik för specifika domännamn och det fastställdes av .SE's styrelse i maj 2011. Då varken du eller jag sett någon sådan text får du mer än gärna fiska. Det är säkert fler än jag som är intresserade av hur man går tillväga och vilka möjligheter/restriktioner som finns.
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 10:30 #73
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Mail - ja okej
Telefonsamtal - mindre okej
Hembesök - ej okej

Förvänta sig, ja kanske. Acceptera? NEJ
Förvänta dig!!

Citat:
Detta är nog .SE's bästa skrivelse gällande publicering av WHOIS och är/var väldigt relevant. Det ironiska är ju att samma skrivelse även fanns innan uppdateringen som trädde i kraft nu i Juni. Dock valde .SE tidigare att se den som passiv då andra paragrafer tvingade registranter att acceptera samtycke till publicering för att få registrera domännamn.
Suck..nu var det inte .SE´s skrivelse, utan lagen som jag citerade!

Det är som jag ser det snarare frågan om vad lagstiftarens avsikt var/är (Näringsdepartementet) med ett skallkrav om publicering över Internet, följt av ett aktivt godkännande om personuppgifter, medan ansvar för bedömningen av "Personuppgift" ligger hos Personuppgiftsansvarig på .SE.

"Personuppgiftsansvarig är den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen med och medlen för behandlingen av personuppgifter. (3 § personuppgiftslagen)"
http://www.datainspektionen.se/lagar...giftsansvarig/

Jag anser som du förstått att det var en riktig bedömning, med personnamn som en rimlig lägstanivå mellan mars 2009 - juni 2013 och jag menar att det är rimligt att alla innehavare ska vara publikt sökbara och det är ju här vi inte delar uppfattning, då du istället vill gömma..

Citat:
Enligt er chefsjurist är det en möjlighet att begära ut registerhistorik för specifika domännamn och det fastställdes av .SE's styrelse i maj 2011. Då varken du eller jag sett någon sådan text får du mer än gärna fiska. Det är säkert fler än jag som är intresserade av hur man går tillväga och vilka möjligheter/restriktioner som finns.
Jag har inget som helst intresse av att det.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 12:52 #74
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag anser som du förstått att det var en riktig bedömning, med personnamn som en rimlig lägstanivå mellan mars 2009 - juni 2013 och jag menar att det är rimligt att alla innehavare ska vara publikt sökbara och det är ju här vi inte delar uppfattning, då du istället vill gömma..
I agree to disagree

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag har inget som helst intresse av att det.
Det är inte just den specifika frågan om att det går att begära ut registerhistorik i sig som är allvarlig. Utan att .SE har massa egna opublicerade styrelsebeslut och policies som i allra högsta grad påverkar oss registranter. Hur ska vi registranter rimligen kunna ha en aning om hur man ska förhålla sig om det när som helst kan "ploppa upp" nya hänvisningar till opublicerat material som .SE dessutom vägrar lämna ut? (".SE:s styrelsematerial lämnas inte ut.")
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 13:09 #75
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Det är inte just den specifika frågan om att det går att begära ut registerhistorik i sig som är allvarlig. Utan att .SE har massa egna opublicerade styrelsebeslut och policies som i allra högsta grad påverkar oss registranter. Hur ska vi registranter rimligen kunna ha en aning om hur man ska förhålla sig om det när som helst kan "ploppa upp" nya hänvisningar till opublicerat material som .SE dessutom vägrar lämna ut? (".SE:s styrelsematerial lämnas inte ut.")
Som jag tidigare skrivit:
Citat:
Vad gäller all övrig begäran från 3:e part, så sker en juridisk bedömning från fall till fall av personal på .SE.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 14:13 #76
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Som jag tidigare skrivit:
Som jag skrev, det rör inte specifikt registerhistoriken.

Hur ska vi registranter rimligen kunna ha en aning om hur man ska förhålla sig om det när som helst kan "ploppa upp" nya hänvisningar till policies från opublicerat material som .SE dessutom vägrar lämna ut? (".SE:s styrelsematerial lämnas inte ut.")
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 16:49 #77
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Rörigt värre här. Internet Sweden, svarar du som representant för .SE här eller som privatperson? Bara en undran..
MusikMixen är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 17:33 #78
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Rörigt värre här. Internet Sweden, svarar du som representant för .SE här eller som privatperson? Bara en undran..
Det står: ..det jag skriver på WN är mina personliga åsikter och reflektioner i min profil.

Det är ju även mig till mig som person som frågor ställs..
Citat:
Eftersom du säkert inte får besvara dessa frågor i form av .SE-anställd och .SE gärna duckar för obekväma frågor så kanske du vill ge din personliga vy;
Men jag håller med dig - rörigt och mer och mer OT.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-06, 18:20 #79
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Kunde iofs ha hänvisat till denna text med samma/snarlikt innehåll som jag skrev tidigare (om det gjort det mindre rörigt, vet jag inte):

Citat:
Anders Nyman, Knyt.se den 28 juni 2013 kl. 03:35 skrev:

"Nu kan man återigen få ut namn på privatpersoner som registrerat .se-domäner
.SE har fattat beslut att lämna ut för- och efternamn till den som mejlar eller ringer och frågar.
3 juni stoppade Datainspektionen .SE från att lämna ut uppgifterna via webben.

- Vi har gjort en bedömning att det är en lämplig nivå att lämna ut uppgifterna på, säger Elisabeth Ekstrand, jurist på .SE, till mig.
Det är bara enstaka uppgifter det gäller, man kan inte komma med en hel lista domännamn.”
http://journalisttips.se/2013/05/06/.../#comment-3556
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2013-07-07, 10:29 #80
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Vi kommer inte så mycket längre i detta ämne och jag väljer att stänga tråden.
Ingo är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017