Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att bokföra många småsummor i en klumpsumma per dag (?)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-02, 16:01 #1
magnusasb magnusasb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Standard Att bokföra många småsummor i en klumpsumma per dag (?)

Hej,

Bedriver enskild firma enligt kontantmetoden.

Har googlat runt och hittat lite olika svar. Även läst på bokföringsnämndens hemsida (http://www.bfn.se/REDOVISNING/REK/bfn-r2.aspx). Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig att göra detta lite tydligare. Beskriver nedan min situation:

Bedriver försäljning på nätet. Kunderna betalar in i förskott. Det kan handla om allt ifrån 10-30 inbetalningar per dag. Tidigare har jag bokfört varje inbetalning för sig, vilket tar en herrans massa tid.
Kunden märker upp sin överföring med sitt användarnamn som sedan kan kopplas till ett kvitto som kommer via mail med alla uppgifter.

Kan jag bokföra ex. 30 inbetalningar som en klumpsumma i bokföringsprogrammet och ska jag göra någon anteckning exakt vilka användarnamn det är det gäller? (Går ju att hänvisa till på bankkontot om det behöver redovisas.)

Om detta är okej skulle det underlätta något makalöst mycket.

Tack för er tid!
magnusasb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 17:30 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av magnusasb Visa inlägg
Hej,

Bedriver enskild firma enligt kontantmetoden.

Har googlat runt och hittat lite olika svar. Även läst på bokföringsnämndens hemsida (http://www.bfn.se/REDOVISNING/REK/bfn-r2.aspx). Tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig att göra detta lite tydligare. Beskriver nedan min situation:

Bedriver försäljning på nätet. Kunderna betalar in i förskott. Det kan handla om allt ifrån 10-30 inbetalningar per dag. Tidigare har jag bokfört varje inbetalning för sig, vilket tar en herrans massa tid.
Kunden märker upp sin överföring med sitt användarnamn som sedan kan kopplas till ett kvitto som kommer via mail med alla uppgifter.

Kan jag bokföra ex. 30 inbetalningar som en klumpsumma i bokföringsprogrammet och ska jag göra någon anteckning exakt vilka användarnamn det är det gäller? (Går ju att hänvisa till på bankkontot om det behöver redovisas.)

Om detta är okej skulle det underlätta något makalöst mycket.

Tack för er tid!
Hej.
Du kan använda ett verifikat som visar alla försäljningar för aktuell dag som innehåller tillräcklig information för att man senare skall kunna gå tillbaka och kontrollera korrektheten i den.

Du kanske kan få ut en bra rapport från din bank per dag.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 17:44 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Hej.
Du kan använda ett verifikat som visar alla försäljningar för aktuell dag som innehåller tillräcklig information för att man senare skall kunna gå tillbaka och kontrollera korrektheten i den.

Du kanske kan få ut en bra rapport från din bank per dag.

Tack för ditt svar!

Ja. Kan få fram alla summor och vad dom är märkta med inkluderande bokföringsdatum för transaktionen. Även mer ingående underlag för själva köpet kan jag ta fram med vid ev. kontroll. Så då är det egentligen bäst att skriva ut en "dagsrapport" från banken och sätta som underlag till verifikationen helt enkelt?
Oläst 2013-07-03, 02:31 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Kör med dagsrapport + specifikation med ordernummer osv som man kan gå in och titta på i din databas vid eventuellt behov för att detaljgranska.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-03, 08:16 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Varje transaktion på bankkontot ska bokföras för sig.

Fakturor kan man köra bokföringsjournal på, då gör bokföringsprogrammet en verifikation av alla fakturorna, men individuella transaktioner för varje faktura. Det är hopplöst att göra en uppföljning om du inte bokför varje transaktion för sig.

Om du inte bokför varje transaktion för sig så måste du ändå bifoga en specifikation och sammanställning av alla transaktionerna, så jobbet kommer du inte undan, det måste gå att följa varje transaktion i bokföringen.

Undantaget är kontantkassor, som det räcker med att boka in en gång per dag för alla småsummor. Men fakturerar du så måste hela skiten in i bokföringen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 00:32 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Varje transaktion på bankkontot ska bokföras för sig.

Fakturor kan man köra bokföringsjournal på, då gör bokföringsprogrammet en verifikation av alla fakturorna, men individuella transaktioner för varje faktura. Det är hopplöst att göra en uppföljning om du inte bokför varje transaktion för sig.

Om du inte bokför varje transaktion för sig så måste du ändå bifoga en specifikation och sammanställning av alla transaktionerna, så jobbet kommer du inte undan, det måste gå att följa varje transaktion i bokföringen.

Undantaget är kontantkassor, som det räcker med att boka in en gång per dag för alla småsummor. Men fakturerar du så måste hela skiten in i bokföringen.
Räknas förskottsinbetalningar till bankkonto som "kontant"-betalning? Skatteverket hänvisar enbart till bokföringslagen så fick inget svar på min fråga från dom.

Det underlättar ju om jag kan bokföra i mitt program klumpsumma per dag, underlag finns lätt tillgängligt. Att bokföra alla småbetalningar en för en känns inte relevant. Måste gå att göra enklare. Jag är ju inte ensam om detta?

Någon mer måste ju ha många inbetalningar per dag som säljer på ex. Tradera som företag?
Oläst 2013-07-19, 08:02 #7

Någon E-handlare här på forumet hoppas jag kan svara på dina frågor med hur de gör själva.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 08:55 #8

Citat:
Ursprungligen postat av magnusasb Visa inlägg
Räknas förskottsinbetalningar till bankkonto som "kontant"-betalning? Skatteverket hänvisar enbart till bokföringslagen så fick inget svar på min fråga från dom.

Det underlättar ju om jag kan bokföra i mitt program klumpsumma per dag, underlag finns lätt tillgängligt. Att bokföra alla småbetalningar en för en känns inte relevant. Måste gå att göra enklare. Jag är ju inte ensam om detta?

Någon mer måste ju ha många inbetalningar per dag som säljer på ex. Tradera som företag?
Förskottsbetalning innebär att du har en skuld till din kund tills du levererat och kan utfärda en faktura på beloppet.

När du levererat och fakturerat så kan du kvitta fakturan mot din skuld, ska bokas mot särskilt kvittningskonto.

Du behöver boka varje transaktion på bankkontot mot en transaktion i ditt bokföringsprogram, så du bör inte "fuska" med att slå ihop betalningar till en transaktion. varje transaktion ska ju kvittas mot en motsvarande skuld, faktura eller kvitto. Du måste tänka på att varje transaktion ska gå att följa upp i efterhand av en revisor eller av skatteverket vid en revision, går inte det så är det du som får skaka galler....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017