Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-09, 12:29 #1
JavaBlues avatar
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
JavaBlue JavaBlue är inte uppkopplad
Medlem
JavaBlues avatar

Reg.datum: Apr 2003
Thumbs down Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata?

Efter att min epost läckt ut i en av de publicerade listorna från ett hackat forum/blogg så har andelen spam från svenska företag ökat betydligt. Det känns som att vissa helt enkelt inte kan hålla tassarna borta.

Det som gör mig lite oroad är när skräppost gått från att vara något som skyddade bolag i länder långt borta sysslar med till något som sker helt öppet på svensk mark.

Idag rann bägaren över när jag upptäckte detta mail...

"Pär Abrahamsson <[email protected]> 7 maj 2013 13:40
Hej!

Vi är ett datakonsultbolag som jobbar med drift, förvaltning och utveckling av bland annat hemsidor och webbservrar. Vi har sett att ni använder Wordpress[...]För bara 795 kr i månaden tar vi hand om uppdateringar och annat som krävs för professionell förvaltning. Vi gör manuella uppdateringar av Wordpress och sajtens pluginer.[...]
Bästa Hälsningar

Pär Abrahamsson, vd
Svenska Infobyte AB"

Har det gått så långt att man inte ens skäms över att göra dessa utskick längre? Min första tanke var att det var någon som bluffregistrerat en domän och bara utgav sig för att vara "Pär", men bolaget är registrerat och har både den domän och VD som det utger sig för...

Är detta något som ni andra också upplevt har ökad de senaste åren? Att spam har gått från ENLARGE YOUR PNIS till dessa mer "rumsrena" skräpposten?

/JB
JavaBlue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 12:52 #2
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
Flitig postare

Denna har jag också fått. Det kommer mycket genom sidor som jag har där man kan läsa tills sig mina kontaktuppgifter. Många chansar nog mycket idag. Jag tror nog inte att många orkar anmäla spam man får.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 13:43 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Inget olagligt skicka till företag, samtidigt böter är ju endast en avgift för få göra en sak. Fortkörningsböter är ju en avgift endast för få köra högre hastighet.

Så länge folk inte förlorar något på skicka SPAM så lär det fortsätta, men det finns folk som "tycker om" SPAM.

Så länge SPAM ger pengar kommer det fortsätta, lite som alla idioter som älskar sina fysiska rabatt kuponger på 5:- för handla i butik som fysiska butiker gillar SPAMA i fysisk form i folks brevlådor.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 13:52 #4
Sorku Sorku är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Det kanske är dags att börja hänga ut dessa företag och personer som sysslar med olaglig marknadsföring. Hatet mot spam är stort, tror många skulle erbjuda link juice för tydliga placeringar i google serpen när man söker på dessa företag :-)
Sorku är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 14:05 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Sorku Visa inlägg
Det kanske är dags att börja hänga ut dessa företag och personer som sysslar med olaglig marknadsföring. Hatet mot spam är stort, tror många skulle erbjuda link juice för tydliga placeringar i google serpen när man söker på dessa företag :-)
Olaga marknadsföring lär det inte vara juridiskt :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 14:10 #6
Flitig postare

Flitig postare

Jag har enskild firma. Är det inte bara till AB som det är tillåtet att skicka till?

Sedan har jag också råkat ut för jajjas otroligt irriterande automatiska utskick. "Jag ser att du använder sponsrade länkar i Google" bla bla bla. Sedan fortsätter det så med uppdateringar om kontakter och att de vill ringa upp. Dels så använder jag inte Adwords och dit jag har fått mailen så har butiken legat nere ganska länge. De borde åtminstone har liiite koll tycker jag.

Senast redigerad av DavidEW den 2013-05-09 klockan 14:13
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 14:51 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
Jag har enskild firma. Är det inte bara till AB som det är tillåtet att skicka till?

Sedan har jag också råkat ut för jajjas otroligt irriterande automatiska utskick. "Jag ser att du använder sponsrade länkar i Google" bla bla bla. Sedan fortsätter det så med uppdateringar om kontakter och att de vill ringa upp. Dels så använder jag inte Adwords och dit jag har fått mailen så har butiken legat nere ganska länge. De borde åtminstone har liiite koll tycker jag.
Jag har också fått ett antal sådana mail, såväl från svenska som utländska företag. Det är ett enkelt och billigt sätt att skaffa kunder. Jag förmodar att det är lönsamt eftersom de fortsätter men jag själv blir inte det minsta sugen på att samarbeta med ett företag som beter sig på det viset.

Tror inte skräppost börjar ses som rumsrent eller att svenska IT-företag blir mer desperata. Däremot är det inte konstigt att det dyker upp copycats.
Oläst 2013-05-09, 17:22 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag har själv fått det aktuella emailet som jag personligen inte anser är spam, utan vanlig reklam skickad via email, vilket jag föredrar framför pappersreklam i brevlådan vilket är betydligt sämre för miljön. Jag själv kontaktade företaget som nu överväger att hosta WordPress på EgenSajt, och detta tycker jag naturligtvis är mycket roligt!

Som svar på frågan: Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata? Ingetdera, svenska It-företag blir mer miljömedvetna!

Senast redigerad av Danielos den 2013-05-09 klockan 17:29
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 20:01 #9
Caarl Caarl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2013
Caarl Caarl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku Visa inlägg
Det är givetvis inget som helst olagligt i att skicka ut reklam till ett aktiebolag via e-post.

Förstår ärligt talat inte hur det kan väcka så starka känslor, hur tidskrävande är det att ignorera om du nu inte är intresserad? Jämför med exempelvis telefonförsäljare eller direktreklam som är betydligt mycket mer tidskrävande - vill du "hänga ut" alla företag som sysslar med detta också?

Verkar väldigt patetiskt, då låter det som att man bör fokusera mer på sin egen verksamhet istället för att projicera sin frustration på andra. Givetvis är det en annan femma om ett företag skickar samma erbjudande upprepade gånger och faktiskt "spammar", eller inte tar hänsyn till om folk ber om att inte få ytterligare utskick.

Slutsats: Det är skillnad på reklam och spam. Det är inte olagligt att e-posta reklam till svenska aktiebolag, och i mitt tycke inte heller oetiskt. Lägg energin på något vettigt istället för att sitta och irritera sig över småsaker.

Senast redigerad av Caarl den 2013-05-09 klockan 20:03
Caarl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 23:32 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Caarl Visa inlägg
Det är givetvis inget som helst olagligt i att skicka ut reklam till ett aktiebolag via e-post.

Förstår ärligt talat inte hur det kan väcka så starka känslor, hur tidskrävande är det att ignorera om du nu inte är intresserad? Jämför med exempelvis telefonförsäljare eller direktreklam som är betydligt mycket mer tidskrävande - vill du "hänga ut" alla företag som sysslar med detta också?

Verkar väldigt patetiskt, då låter det som att man bör fokusera mer på sin egen verksamhet istället för att projicera sin frustration på andra. Givetvis är det en annan femma om ett företag skickar samma erbjudande upprepade gånger och faktiskt "spammar", eller inte tar hänsyn till om folk ber om att inte få ytterligare utskick.

Slutsats: Det är skillnad på reklam och spam. Det är inte olagligt att e-posta reklam till svenska aktiebolag, och i mitt tycke inte heller oetiskt. Lägg energin på något vettigt istället för att sitta och irritera sig över småsaker.
När jag skrev olaglig marknadsföring syftar jag givetvis brott mot marknadsföringslagen, så jag utgår ifrån att det är detta du försvarar i ditt inlägg nu.

Hur tidskrävande det är? Det stör min vardag att inte kunna använda notifikationer i telefonen utan att det hela tiden plingar med skräp som jag varken beställt eller vill ha.

Om telefonförsäljare begått ett lagbrott hade jag också velat hänga ut dom, absolut.

Tycker det låter mer patetiskt att försvara brottslingar, är det något din verksamhet livnär sig på eller varför är du så positivt inställd till skräppost?
Sorku är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
abrahamson, funderingar, infobyte, skräppost, spam

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017