Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-10, 08:11 #11
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sorku Visa inlägg
Tycker det låter mer patetiskt att försvara brottslingar, är det något din verksamhet livnär sig på eller varför är du så positivt inställd till skräppost?
Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?

Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 08:17
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 10:57 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Caarl Visa inlägg
Det är givetvis inget som helst olagligt i att skicka ut reklam till ett aktiebolag via e-post.

Förstår ärligt talat inte hur det kan väcka så starka känslor, hur tidskrävande är det att ignorera om du nu inte är intresserad? Jämför med exempelvis telefonförsäljare eller direktreklam som är betydligt mycket mer tidskrävande - vill du "hänga ut" alla företag som sysslar med detta också?

Verkar väldigt patetiskt, då låter det som att man bör fokusera mer på sin egen verksamhet istället för att projicera sin frustration på andra. Givetvis är det en annan femma om ett företag skickar samma erbjudande upprepade gånger och faktiskt "spammar", eller inte tar hänsyn till om folk ber om att inte få ytterligare utskick.

Slutsats: Det är skillnad på reklam och spam. Det är inte olagligt att e-posta reklam till svenska aktiebolag, och i mitt tycke inte heller oetiskt. Lägg energin på något vettigt istället för att sitta och irritera sig över småsaker.
Jag får flera hundra spammejl varje dag!

Det första jag måste göra när ja ska läsa min mejl är att sitta och spammarkera alla dessa mejl för att i ett fall av några hundra hitta ett mejl som är riktat till mig och värt att öppna.

Jag tycker det borde vara dödsstraff på spammare! De förstör en stor del fördelarna med epost över huvud taget.

Reklambanners kan man ignorera men spammejl måste man åtgärda, det är jag som mottagare som får betala avsändarens reklam i form av min arbetstid.

Det är ca 1 av 3000 mottagare av spam som är intresserade, de andra 2999 är inte intresserade. Skulle samma ratio gälla för reklam i brevlådan så skulle den upphöra p g a dålig lönsamhet. För vanlig reklam i brevlådan är det 2-3% svarsfrekvens för den är mer relevant än spam.

Jag får även spam på spanska kroatiska, kinesiska m.m. som jag inte ens kan förstå språket.

Men antalet spam från svenska avsändare har ökat, men jag kommer aldrig att acceptera spam som "rumsrent", däremot så svartlistar jag alla företag som skickar spam, de kommer aldrig få sälja till mig.

Jag frågar personer i mitt nätverk om de kan rekommendera ett företag när jag har ett behov.

Jag har satt upp en A4 på min lägenhetsdörr med texten "EJ REKLAM" så jag slipper 99,9% av den oadresserade reklamen. Jag har aldrig saknat den. Det dimper ner en och annan adresserad reklamförsändelse men de åker illa kvickt i soptunnan ändå.

Sån här reklam som bara skjuter från höften är otroligt ineffektiv. Ska man som företag använda sin marknadsföringsbudget på ett effektivt sätt så måste man först göra mycket mer omfattande målgruppsanalyser och vara mycket mer snäv när man söker nya kunder. Bygg upp ett gott renommé genom att göra ett bra jobb så blir det mycket billigare reklam, då bygger man upp ett nätverk av "ambassadörer" som rekommenderar företaget i sitt personliga nätverk.

Det har jag levt på som konsult och det är väl framförallt konsultsvängen som detta fungerar riktigt bra. Men fler företag borde använda sitt goda renommé för att marknadsföra sig genom ambassadörer för det är billigt, nära nog gratis.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-10 klockan 11:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 13:23 #13
Sorku Sorku är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?
Jag har aldrig diskuterat detta enskilda fall, var får du det ifrån? Läs trådstarten igen, den innehåller två tydliga frågor i slutet.

ConnyWesth: Många kloka ord.

Senast redigerad av Sorku den 2013-05-10 klockan 13:26
Sorku är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 16:46 #14
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sorku Visa inlägg
Jag har aldrig diskuterat detta enskilda fall, var får du det ifrån? Läs trådstarten igen, den innehåller två tydliga frågor i slutet.
Fast då måste man differentiera diskussionen mellan vanlig epost reklam till företag och oönskad SPAM, för det är ju inte samma sak. Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam. Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam, men där går ju meningarna isär, det är en sak att prata om att man inte vill ha reklam överhuvudtaget och en helt annan sak att prata om att det är olagligt eller inte. I det aktuella fallet är det ju inte olagligt, jag har dubbelcheckad mitt email jag fått och kan inte se att det skulle vara olagligt på något sätt.

Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 16:50
Oläst 2013-05-10, 16:53 #15
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Fast då måste man differentiera diskussionen mellan vanlig epost reklam till företag och oönskad SPAM, för det är ju inte samma sak. Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam. Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam, men där går ju meningarna isär, det är en sak att prata om att man inte vill ha reklam överhuvudtaget och en helt annan sak att prata om att det är olagligt eller inte. I det aktuella fallet är det ju inte olagligt, jag har dubbelcheckad mitt email jag fått och kan inte se att det skulle vara olagligt på något sätt.
Det är väl snarare uppenbar spam som tas upp då folk med enskild firma fått utskicket, utgår från att han inte anmält att få det fina erbjudandet och då klassas det som spam.
Utskick till AB är en annan sak, men enskild firma är ej tillåtet.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 19:41 #16
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Utskick till AB är en annan sak, men enskild firma är ej tillåtet.
Det är sant, fast regeln att särskilja mellan enskild firma och AB känns ju onekligen märklig och det är besvärligt och krångligt i många fall att veta om det handlar om en enskild firma eller AB i många fall, ingen har blivit fälld för det heller mig veteligen. Skulle det även vara olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor?

Reklam i alla dess former har en gynnsam effekt på företagsamhet och samhället, men spam en negativ, dock går ju meningarna kraftigt isär var skillnaden mellan reklam och spam går.

Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 19:48
Oläst 2013-05-10, 20:47 #17
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Det är sant, fast regeln att särskilja mellan enskild firma och AB känns ju onekligen märklig och det är besvärligt och krångligt i många fall att veta om det handlar om en enskild firma eller AB i många fall, ingen har blivit fälld för det heller mig veteligen. Skulle det även vara olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor?

Reklam i alla dess former har en gynnsam effekt på företagsamhet och samhället, men spam en negativ, dock går ju meningarna kraftigt isär var skillnaden mellan reklam och spam går.
Ja det är olagligt att skicka reklam till EF om det inte finns en tidigare relation och även då endast om erbjudandet gäller en snarlik tjänst eller produkt.

Sen om folk i den här tråden är ett gäng gråtande småflickor är en annan femma.
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 21:04 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Där är väl ett av grundproblemen, att man som företag skiter fullständigt i om ens köpta epostlista från något hackat forum innehåller privatpersoner eller enskild firma. Man bryr sig alltså inte om man faktiskt begår ett lagbrott, för det finns ingen som straffar en. Just därför behöver man en vigilant som exponerar dessa företag och bakomliggande personer för omvärlden.
Ingen som känner sig manad? ;-)

Pappersreklam är en helt annan diskussion, det görs inte i samma skala så det går inte att jämföra...

Citat:
Tänk vad mycket tid och energi som går åt att läsa och hantera reklam via epost varje dag sammanlagt. Tror du verkligen att det är gynnsamt för näringslivet att slösa tid (pengar) för 2999 personer av 3000?
Sorku är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 22:21 #19
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Sen om folk i den här tråden är ett gäng gråtande småflickor är en annan femma.
Menar du att det är något positivt eller negativt?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-10, 22:38 #20

Citat:
Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam.
Jag är emot alla former av SPAM och dålig reklam. Däremot kan jag acceptera att reklam inte har 100% träffsäkerhet. Men det stora problemet med dåligt förarbete med reklam är den usla träffsäkerheten för målgruppen.

När mejl i princip är gratis att skicka så kan de som skickar SPAM skjuta över i stort sett hela kostnaden för reklamen på mottagaren (eller egentligen mottagarens arbetsgivare) som får stå för lönekostnaden.

Det är effektivt för avsändaren men mycket ineffektivt och kostsamt för mottagaren.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
abrahamson, funderingar, infobyte, skräppost, spam

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017