FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?
Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 08:17 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
|
Citat:
Det första jag måste göra när ja ska läsa min mejl är att sitta och spammarkera alla dessa mejl för att i ett fall av några hundra hitta ett mejl som är riktat till mig och värt att öppna. Jag tycker det borde vara dödsstraff på spammare! De förstör en stor del fördelarna med epost över huvud taget. Reklambanners kan man ignorera men spammejl måste man åtgärda, det är jag som mottagare som får betala avsändarens reklam i form av min arbetstid. Det är ca 1 av 3000 mottagare av spam som är intresserade, de andra 2999 är inte intresserade. Skulle samma ratio gälla för reklam i brevlådan så skulle den upphöra p g a dålig lönsamhet. För vanlig reklam i brevlådan är det 2-3% svarsfrekvens för den är mer relevant än spam. Jag får även spam på spanska kroatiska, kinesiska m.m. som jag inte ens kan förstå språket. Men antalet spam från svenska avsändare har ökat, men jag kommer aldrig att acceptera spam som "rumsrent", däremot så svartlistar jag alla företag som skickar spam, de kommer aldrig få sälja till mig. Jag frågar personer i mitt nätverk om de kan rekommendera ett företag när jag har ett behov. Jag har satt upp en A4 på min lägenhetsdörr med texten "EJ REKLAM" så jag slipper 99,9% av den oadresserade reklamen. Jag har aldrig saknat den. Det dimper ner en och annan adresserad reklamförsändelse men de åker illa kvickt i soptunnan ändå. Sån här reklam som bara skjuter från höften är otroligt ineffektiv. Ska man som företag använda sin marknadsföringsbudget på ett effektivt sätt så måste man först göra mycket mer omfattande målgruppsanalyser och vara mycket mer snäv när man söker nya kunder. Bygg upp ett gott renommé genom att göra ett bra jobb så blir det mycket billigare reklam, då bygger man upp ett nätverk av "ambassadörer" som rekommenderar företaget i sitt personliga nätverk. Det har jag levt på som konsult och det är väl framförallt konsultsvängen som detta fungerar riktigt bra. Men fler företag borde använda sitt goda renommé för att marknadsföra sig genom ambassadörer för det är billigt, nära nog gratis. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-10 klockan 11:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
ConnyWesth: Många kloka ord. Senast redigerad av Sorku den 2013-05-10 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Fast då måste man differentiera diskussionen mellan vanlig epost reklam till företag och oönskad SPAM, för det är ju inte samma sak. Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam. Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam, men där går ju meningarna isär, det är en sak att prata om att man inte vill ha reklam överhuvudtaget och en helt annan sak att prata om att det är olagligt eller inte. I det aktuella fallet är det ju inte olagligt, jag har dubbelcheckad mitt email jag fått och kan inte se att det skulle vara olagligt på något sätt.
Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 16:50 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Utskick till AB är en annan sak, men enskild firma är ej tillåtet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Reklam i alla dess former har en gynnsam effekt på företagsamhet och samhället, men spam en negativ, dock går ju meningarna kraftigt isär var skillnaden mellan reklam och spam går. Senast redigerad av Danielos den 2013-05-10 klockan 19:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen om folk i den här tråden är ett gäng gråtande småflickor är en annan femma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ingen som känner sig manad? ;-) Pappersreklam är en helt annan diskussion, det görs inte i samma skala så det går inte att jämföra... Tänk vad mycket tid och energi som går åt att läsa och hantera reklam via epost varje dag sammanlagt. Tror du verkligen att det är gynnsamt för näringslivet att slösa tid (pengar) för 2999 personer av 3000? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
När mejl i princip är gratis att skicka så kan de som skickar SPAM skjuta över i stort sett hela kostnaden för reklamen på mottagaren (eller egentligen mottagarens arbetsgivare) som får stå för lönekostnaden. Det är effektivt för avsändaren men mycket ineffektivt och kostsamt för mottagaren. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|