FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur stor är sannolikheten att man lyckas "fånga" en Blocket bedragare?
Jag har kontonr, personnummer mm. Personen bor i Kalix. Blev lurad på 5000: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag blev lurad på 6000 kr och polisanmälde snubben.
1. polisen ringer upp mig efter ca 3-4 dagar, och frågade ytterligare några frågor och SA även att samma person hade blivit anmäld av 30 person innan mig. Jag gav även personens personnr och kontonr. 2. Får ett brev ca 3 veckor senare, där det stod att förundersökningen är nerlagt pga av brist på bevis... :@ så jag tror inte du har någon stor chans att få tillbaka dessa pengar. dock kan jag ju få fram hans adress då jag en mycket nära vän som jobbar på banken... kanske ska ta och hälsa på honom!! (men polisen ser ju detta som ett grövre brott) Senast redigerad av naak2803 den 2013-04-28 klockan 22:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar.
Det är sjukt. I andra länder skulle det nog vara mycket allvarligare. Har också bra kontakt på banken, men personen bor långt upp i Sverige. Får hoppas hon betalar tillbaka, som hon säger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Polisen utreder inte ens brott där det finns starka bevis, ett svensk konto som pengarna gått till är ju så jävla simpelt.
Även om kontot öppnat med falskt id så kommer ju även pengarna tas ut eller användas. Dock kan jag kanske hålla med om att det ändå handlar om skitsummor på blocket att det hade kostat mer för samhället att utreda det än vad samhället får tillbaka även om personen döms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bor en timme bort från Kalix... :-P
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Gör du mestadels av jobbet (letar bevis som kan styrka att det är honom) osv. så kommer polisen öppna ärendet.
SÅ... Om din vän hjälper dig att knyta an personen, så är risken stor att ni kommer få honom fälld. Detta måste dessutom kunna ske på laglig väg och på ett sätt som även polisen skulle kunna få fram bevisen. Att förundersökningen är nerlagd betyder inte att ärendet är avskrivet utan kan mycket väl öppnas igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag fick tag på kontoinnehavaren, som i detta fall är säljarens mor, och det verkar vara en skuldsatt familj till öronen, mamman förklarar att detta inte är första gången det hänt, och att hon inte har några pengar att betala tillbaka. Men att hon skulle försöka få sin dotter att skicka produkterna.
Men som det verkar, så kommer man kunna fälla dessa personer. Har mycket bevis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Men, hon bör väl vara intresserad av att få problemet löst? Dvs, polisanmäla sin dotter. Det är ju hon som hamnar i skiten pga sin dotter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag kommer anmäla om jag inte får något mer besked snart. |