FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ok att skippa redundansen bara man är snabb på att starta upp tjänsterna igen?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som jag sagt tidigare. Att en datahall går ner i 2 timmar de har ju hänt. Men det är namnservarna som jag anser vara Loopias absolut största problem. Det som är mest skrämmande är att de här hände för ett par år sedan och då hände samma sak. Alltså gjorde man inget vidtagande då och lät de vara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Annars +1 för Loopia i alla år! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag gillar mycket som loopia gör, men här menar jag att zynx har 100% rätt, kostnaden att flytta ut 1 eller 2 namnservrar på en remote lokationen är en piss i havet jämfört med smällen man får ta när kylning/backup ström failar, jag tycker också att det känns lite oseriöst att inte planera för det här scenariot, speciellt när det på kommentarena här verkar som det har hänt tidigare med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Medlem
|
Varje seriöst drifthall har riktig dieselbackup eller liknande. Det har hänt mer än en gång och varje gång så beror det på att byggnaden är k-märkt. Det bör ju inte ens vara ett problem.
Vet inte hur många kVA Loopia kan tänkas behöva, men i den storleken så kostar ett aggregat runt 1000-1500 kr/kVA. Igång på 20-50 sek efter avbrott på elnätet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur tänker man om inte dimensionerar diselgeneratorer och UPS:er så de inte klarar att driva kylan i hallen?
Är inte hela meningen med backupsystem för elen att man ska kunna fortsätta ha hallen i drift. Hur kan man inte ha tänkt på detta eller räknat så fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Medlem
|
De har bara UPS för servrarna verkar det som, klarar bara kortare avbrott tills batterier tar slut eller att de riskerar att överhettas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Även om det är K-märkt så borde de väl ändå i så fall gå att ställa en diesel på gården utanför? finns ju att köpa i container med dieselverk i. Det borde även klara av att mata kyla och servrar vid eventuell strömförlust.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är bara storleken på aggregatet som styr vad det klarar att mata, det finns aggregat som säkert klara mata allt energi Loopia behöver plus 2-3 gånger... Något mer "större" hotell i Sverige som inte har reservaggregat? Kan själv inte komma på något. Men det kanske inte är nödvändigt? Går ju ändå att spara lite om man är nog snabb på att starta servrarna och fixa eventuella problem som strömförlust kan ge på en server, en del verkar ju tycka det, eller?
![]() Vill inte provocera, men dieselreservkraft är väl ganska basic? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|