FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hittade ingen tråden om detta på de första sidorna här och det går ju inte att söka på så korta och vanliga ord som .co i forumet.
Hur står sig .co mot .com när det gäller exempelvis SEO och type-in-trafik? Är det värt att satsa på att bygga ett varumärke på en .co domän om .com är upptagen om man vill satsa internationellt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vet att det finns en del startups som kör på .co-domäner men det känns lite risky. Jag ser det, tyvärr får jag tillägga, fortfarande mest som en typo-tld rakt. När man ser det i skrift så är det lätt att tro att man missat en bokstav.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
.co tillhör Colombia men Google ser det i dag som en generisk TLD tack vare att tillräckligt många användare runtom i världen har reggat .co-domäner.
Du kan mao targetta ett specifikt land i GWT för .co-domäner. En annan domänändelse som också används flitigt bland startups är .io vilket jag tror inte har erkänts av Google som en generisk TLD så där gäller det att se upp. Men med tanke på dess popularitet så tror jag inte det dröjer allt för länge innan även den blir möjlig att styra om i GWT. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Matt Cutts om bland annat .IO och .CO
http://www.youtube.com/watch?v=QCozweHGTk0 "...There's a lot of startups that have been using .io, which is the TLD for the Indian Ocean, I belive." "...So, .co, witch used to be, I think, Colombia, might be more generic now where everybody's using it as if it is another .com." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren. Det var väl ungefär som jag trodde då.
Priset på domänen spelar väldigt liten roll om man ska använda den till något vettigt. Det är bara om man ska domänspekulera som det avskräcker lite, och det är vad jag förstår också den stora anledningen till den högre prissättningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Som andrahandsval med en lite mindre budget så tycker jag att .co är det bästa valet just nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|