FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, nu är jag less på att skatta så mycket som jag gör..
Jag undrar hur jag kan skatta mindre, måste vara fler personer här som känner det samma, hur har ni gjort? Alla förslag välkomnas både i tråden och i PM. Har hört om folk som startar upp ett kontokort i något annat land där inte den svenska staten har "insyn" etc, sedan så får man hemskickat ett kontokort som man kan använda här hemma i Sverige som vanligt. Någon som hört samma sak? Inget tjafs som att "Du borde skatta som alla andra" etc, jag vill diskutera om man kan komma undan billigare "lagligt" så att säga. Ha en fortsatt trevlig kväll, myskoxe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är du ute efter skattefiffel så kan nog flashback hjälpa dig bättre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du kan ha nästan helt anonyma noname visa kort exempelvis, det funkar men inte lagligt. Du får ju tänka på att du måste ju få pengarna utbetald från Sverige ju. Om dina inkomster kommer från utlandet så funkar väl det med anonyma konton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Att skatta har ingen koppling till vart du förvarar dina inkomster, endast vart du får dem ifrån och hur.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hur är det med bokföring / skatt i Thailand? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Hört att inkomstskatt är 37% om man tjänar mycket, sedan har jag dålig koll på TH vad som gäller för utdelningar eller pengar utanför TH.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske lite OF, men får man bedriva företag i ett annat land, men egentligen inte ha någon anknytning till landet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du vill ha din verksamhet i Sverige samt bo här så har du väldigt små möjligheter att undvika någon skatt om du ska hålla dig till det som är lagligt.
Oavsett hur du ska ta ut pengarna och använda dem så måste du skatta dem som vanligt. Om du köper saker på företaget som du ska använda privat ska dessa saker förmånsbeskattas. Det enda man kan göra för att minimera skatten är att vara noga med hur man tar ut pengarna ur boalget(t.ex. förhållande mellan lön och utdelning) samt hur mycket man ska ta ut under en given period(du vill kanske hålla dig under vissa brytpunkter där skatten ökar, t.ex. gränsen där du måste börja betala statlig inkomstskatt). Det blir dock sällan mer än någon tusenlapp i månaden mindre i skatt om du är noga med detta och har en "normal" inkomst. Det som är mest relevant är ändå vart du bor och verkar och därmed vart pengarna kommer ifrån och tar vägen. Så fort du ska ut ut pengarna så ska de skattas i det landet där du är bosatt och här gäller ungefär samma regler i hela värden. Det finns nog inget sätt att slippa undan att betala skatt i något land, däremot finns fall där man kan bli dubbelbeskattad i två länder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så flyttar man runt ELLER bor på en båt som förflyttas (eller hela tiden ligger i internationellt vatten) så borde det gå. Men inga av alternativen är gratis precis.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|