FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hallå, jag är färsk på bokföring så, hoppas ni har överseende.
Till saken, jag har enskild firma och ett separat företagskonto dit alla utbetalningar borde ha gjorts. Mina Adsense inkomster har dessvärre gjorts till mitt privatkonto och har sedan blandats upp med mina övriga pengar, men de behöver naturligtvis redovisas inom firman. Nu undrar jag hur jag bäst gör för att bokföra dessa, för att få bokföringen att stämma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan betala ut Adsense till privatkonto. Dock så kan det underlätta att få alla företagshändelser på ditt kontoutdrag för företagskontot.
Du bokför försäljningen som kredit på t.ex. försäljningskonto 3020 och debit mot 2013 Eget uttag. Jag använder dock 3021 som ett eget konto för adsense. Exakt hur man skall göra vid bokslut med adsense har jag hört olika om angående periodiseringar så det tänker jag inte råda dig kring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack! Då har jag lite ledning för hur jag skall börja styra upp det, tror jag.
Har jag förstått det rätt att det med andra ord inte nödvändigt att pengarna (fysiskt) sätts in på mitt företagskonto innan uttag från firmans pengar kan göras? Samt att jag inte måste bokföra att pengarna hamnar på mitt privatkonto (dvs. inkludera mitt privatkonto som ett underkonto) i min bokföring? Ska ändra så att Adsense går in på mitt företagskonto från och med nästa månad. Bokslut har jag ännu inte nått fram till ... så de slipper du ge råd om ![]() Senast redigerad av spexer den 2013-03-25 klockan 19:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det blir ett eget uttag eftersom pengarna tas ut från företaget trots att de först inte kom in på ditt konto, så ja.
Du måste bokföra när pengarna kommer in till ditt konto som ett eget uttag fast du bör inte ha ett underkonto till 1940-Bankkonto. Ungefär det du skrev d.v.s. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok perfekt, tack ska du ha!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vill även tipsa att du ska fylla i en periodisk sammanställning en gång per kvartal via skatteverkets hemsida, där du tar upp inkomster från bl a Google och Comission Junction. Väldigt många, inklusive mig själv i början som missar detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett annat tips medan du ändå är i farten, se till att försäljningskontot är inställt så att Adsense pengarna hamnar i ruta 39 i momsrapporten, ifall du har ett bokföringsprogram som sköter detta.
Vet att Visma Enskild Firma och likvärdiga program inte stödjer detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Missar man den periodiska sammanställningen får man 1000 kr i förseningsavgift, per gång. Första går nog att förklara bort men inte efter det.
Det har hänt mig. Dock var det redovisningskonsulten som missade att lämna in den i tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för tipsen, periodiska sammanställningen kände jag inte till
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej, är tillbaka med en ny fråga. Nu är det så att jag kör faktureringsmetoden. Är det någon som kan tala om om detta är en korrekt uppställning. Där inbetalning till mitt privatkonto (istället för företagskontot) från Adsense avses.
1510 (Kundfordringar) Debet 5000 3048 Kredit 5000 2013 Debet 5000 1500 Kredit 5000 Eftersom jag inte får någon faktura från Adsense utan bara ett utbetalningsbesked, behöver jag upprätta en egen faktura för detta och vilket fakturadatum skall jag då ange? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|