FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det värsta är att pengarna ges bort, det signalerar att man kan göra vad som helst och sedan bli räddad. Jag tycker faktiskt att banker som misskött sig så pass att det hotar ett lands ekonomi inte skall få pengar utan krav utan i stället tvångsövertas till vis del genom att staten tar över en del av ägandet.
Enligt vad jag kommer ihåg så var det väl så vi löste det här i Sverige under nittiotalskrisen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Citat:
På grund av bankgarantin, så bryr sig spararna inte om vad banken gör med deras pengar. Pengarna är ju garanterade av staten. Skulle staten inte garantera pengarna, så skulle vanliga folk bli betydligt mer engagerade och välja den bank där pengarna är tryggast (dvs den bank som tar lägst risker). Men istället har bankerna kunnat göra idiotiska affärer, därför att deras kunder (spararna) inte bryr sig. Bostadsbubblan i USA orsakades av liknande mekanismer. Staten gav garantier som fick marknaden att tappa huvudet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Visst att du då inte skulle kunnat få någon ränta men banken har ju ändå ingen vettig ränta idag. Att du sedan hade kunnat förhandla med banken att få låna ut dina pengar men då sätta risken. Så banken låna ut till osäkra lån så ska du kräva 8% ränta minst. Sedan bankgarantin är ju ändå jävla skit summa alla fall. Bättre ta bort bankgarantin och samtidigt att banken måste säkra dina pengar och att du aktivt sedan måste acceptera att banken kan få låna ut pengar och sedan vilken risknivå du vill ha. Dock så tror jag inte så stor del av Svenska befolkningen ens vet eller tänker på vad bankgaranti faktiskt är. Så tror inte många har det i sin tanke när dom väljer bank. Men bara se på Cypern så är det roligt exempel på hur mycket den är värd i verkligheten, man kan lita lika mycket på staten som banken :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
I övrigt så finns det finansinstitut som inte omfattas av bankgarantin (alltså utan statens inblandning), du kan ju prova att få igenom dina krav hos något av dem om du tror att de är bättre än konventionella banker. Återkom när du lyckats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Skulle du hyra ett garage så förväntar du dig inte bilen är borta en dag och ägaren av garaget skulle sagt jag gjorde lite dåliga affärer så jag sålde din bil. Och när det gäller banker så är det ju samma på alla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
De är lite katten på råttan på repet över detta. Ryska maffian och andra tjuvar har under flera år plundrat Ryssland och med Cypern och Cyperska banker goda medvilja tagit emot och tvättat pengarna, för att sedan lånat ut dom till Grekiska staten och deras banker (halva Cypern är Grekisk) och nu sitter de i skiten när Grekland och deras bankerna kan inte betala tillbaka och nu måste de Cyperkas bankerna ha in pengar för att de inte ska gå omkull.
Det roliga i det hela är att bankerna skall beskatta kontoinnehavarnas pengar som de skall ge till Cyperska staten för att sedan få tillbaka dem i bankstöd för att de inte gå omkull, (förmodligen får bankdirektörna stora bonusar i slutet på året för att de räddade banken eller något liknade). Jag tror att folket kommer att storma bankerna i morgon-måndag och kräva att få ut sina pengar innan EU-förslaget går igenom i det Cyperska parlamentet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag är helt emot att staten ska rädda banker, är okej om det görs via säkra lån som staten har garanti att få tillbaka sedan men annars inte.
Låt banken gå i konkurs istället eller låt dom höja avgifterna, dock ska pengarna som finns på kontona tillhöra ägaren av kontot. Alltså inga pengar som tillhör konkursbo om banken gör kk |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Asså shit, jag som tänkte flytta till Cypern inom en snar framtid (innan sommaren).
Blir nog o börja kolla upp Dubai istället |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Dock är Dubai fint med, men hört att bra bostad ligger på runt 15-30k per månad. Då bara runt en 2:a. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dubai är nice men lite för varmt för min del. Dessutom så går det inte o cykla där vilket är ett måste för mig som motionscyklar en hel del. Har hittat ok lägenheter i marinan för ca 8000kr i månaden (1år) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|