Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Radiotjänsten jagar även smartphoneägare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-11, 15:03 #51
alfand alfand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
alfand alfand är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2013
Kan inte Public Service i Sverige lägga ner, jaga människor för content dom inte ens har beställt. Skamlgt
alfand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 11:01 #52
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tänk om vanliga löntagare fick ut hela sin lön från arbetsgivaren och därefter tvingades betala in sin skatt själva. Och tänk om samma människor dessutom började granska statens budget och offentliga upphandlingar, så att de fick inblick i vart deras pengar går. Vilket liv det skulle bli!

För jag tror att det är just det som gör TV-avgiften så kontroversiell - det är en "skatt" som både är synlig och transparent. Av samma anledning så gillar jag TV-avgiften... det är öronmärkta och synliga (skatte-)pengar, det är så det ska se ut enligt mig. Trist bara att det verkar fungera så dåligt i praktiken.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 11:19 #53
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Tänk om vanliga löntagare fick ut hela sin lön från arbetsgivaren och därefter tvingades betala in sin skatt själva. Och tänk om samma människor dessutom började granska statens budget och offentliga upphandlingar, så att de fick inblick i vart deras pengar går. Vilket liv det skulle bli!

För jag tror att det är just det som gör TV-avgiften så kontroversiell - det är en "skatt" som både är synlig och transparent. Av samma anledning så gillar jag TV-avgiften... det är öronmärkta och synliga (skatte-)pengar, det är så det ska se ut enligt mig. Trist bara att det verkar fungera så dåligt i praktiken.
All skatt är i grunden fel, då den bara i största del går till den sämsta delen av befolkning som endast är en belastning.

Skulle nog kunna säga mellan 15-30% av Sveriges befolkning är en belastning för samhället och negativt för välfärden då dom är en kostnad och inte plus resultat.

Ekonomsikt är det inte så svårt räkna på det...

Stadsskuld = För många värdelösa som är en belastning för samhället, då får vi tänka på att vi även har extremt höga skatter.

Skulle vi ta bort bolagskatt och skatt för höginkomsttagarna så hade det syns ännu mer tydligt hur stor del av befolkningen som faktiskt bara är negativt i grunden.

Hörde någon stans att 1% av Sveriges rikaste står för 7-8% av alla inkomster sett till kapital/lön etc. Lägg till top 10% så kan man lätt se hur stor del av skatten det blir.

Visst är det bra men öronmärkta pengar, problemet är att staten, kommunen, landsting slösar extremt mycket pengar på saker som inte är nödvändiga ur samhällssynpunkt eller bara helt idiotiskt.

Samma sak med tvavgiften, 95% av produktionen är inget staten ska syssla med och har ingen samhällsnytta alls.

Endast individuell skatt kan bli rättvis, där du betalar exakt det du vill ha och använder. Och hade inte varit så svårt beräkna det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 12:23 #54
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
All skatt är i grunden fel, då den bara i största del går till den sämsta delen av befolkning som endast är en belastning.

Skulle nog kunna säga mellan 15-30% av Sveriges befolkning är en belastning för samhället och negativt för välfärden då dom är en kostnad och inte plus resultat.
Det där var ingen kul människosyn.

Citat:
Endast individuell skatt kan bli rättvis, där du betalar exakt det du vill ha och använder. Och hade inte varit så svårt beräkna det.
Jag tror inte att du egentligen menar det, om du betänker vad saker och ting kostar i samhället. Hur ska samhällsnyttiga funktioner finansieras enligt dig? Skulle hela din skolgång finansierats av dig eller dina föräldrar? Vad du egentligen önskar är en faktura för din "förbrukning" av nyttjande av gemensamma resurser.

Har du funderat på vad det skulle kosta dig om du hamnar på sjukhus? (Säg inte försäkring, vilket är en form av kollektiv finansiering på liknande sätt som skatter bortsett att den är frivillig)
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 12:37 #55

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Det där var ingen kul människosyn.

Jag tror inte att du egentligen menar det, om du betänker vad saker och ting kostar i samhället. Hur ska samhällsnyttiga funktioner finansieras enligt dig? Skulle hela din skolgång finansierats av dig eller dina föräldrar? Vad du egentligen önskar är en faktura för din "förbrukning" av nyttjande av gemensamma resurser.

Har du funderat på vad det skulle kosta dig om du hamnar på sjukhus? (Säg inte försäkring, vilket är en form av kollektiv finansiering på liknande sätt som skatter bortsett att den är frivillig)
Så klart du ska finansiera din skolgång, hur stor summan blir beror ju vad och hur länge du studerar.

Sjukhus så anser jag privatsjukvårdsförsäkring med olika nivåer, och den bästa bör kosta kanske 10-50k per månad.

Då kan man prioritera hur mycket man värderar sitt liv och vilken sjukvård man vill ha, 10 nivåer kan vara lämpligt.

I grunden inte svårt, går lätt beräkna rätt okej vilka samhällstjänster man använder. Vägar,elnät,järnväg går ni dela upp i zoner och beräkna en kostnad för användning/förbrukning.
Oläst 2013-03-13, 12:54 #56
looki81s avatar
looki81 looki81 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
looki81 looki81 är inte uppkopplad
Nykomling
looki81s avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Jag har ingen TV. Jag har aldrig skaffat en sådan sedan jag blev antagen i Lund. Det finns dock en TV i korridorens kök. En annan student står för den avgiften, han har själv valt att göra så eftersom han köpt TVn. Jag tittar nästan aldrig på den TVn och läser mina nyheter på Internet.

Ja, jag har en dator, men jag tänker inte betala någon avgift för den. Den är avsedd för mina studier, inte för att titta på TV, och så anser jag inte att den är avgiftspliktig.

Håller med ovanstående. Däremot anser jag att alla som har en taxerad inkomst skall betala för detta.. Så som det ser ut idag tkr jag att det är jätte konstigt att man ska ha ett bolag "radiotjänsten" som i sin tur ska sitta och jag folk!!! Riktigt konstigt!
looki81 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 19:23 #57
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Sjukhus så anser jag privatsjukvårdsförsäkring med olika nivåer, och den bästa bör kosta kanske 10-50k per månad.
Någon form av kollektiv finansiering verkar du vara för, så länge den är frivillig. Har du möjligen sett någon kalkyl som visar vad saker och ting hade kostat per person om det inte finansierats på skatten?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 19:30 #58
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Vebut Visa inlägg
QFT!

RT/SR/SVT börjar känna av att deras tjänster är bristfällande och därav får de nu panik och måste ta det ut över flera typer av enheter. Jag skiter fullständigt i public service som bara är en dålig ursäkt i dagens läge. De vet inte själva vad det betyder, och ingen annan heller för den delen.
Det är bara att kolla tittarsiffrorna så inser du förhoppningsvis ganska snabbt att du har fel. De här på WN som når upp till samma nivå är lätträknade.
Oläst 2013-03-13, 19:57 #59

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Någon form av kollektiv finansiering verkar du vara för, så länge den är frivillig. Har du möjligen sett någon kalkyl som visar vad saker och ting hade kostat per person om det inte finansierats på skatten?
Betydligt billigare än skatten, även om jag behövt betala 50.000 i månaden för privat sjukvårdsförsäkring så hade det ändå varit betydligt lägre än det kostat i skatt om man bott kvar i skitlandet Sverige.

Hade varit mer rättvist att folk betalar för sitt eget liv med och inte vara parasit hela livet och låta andra finnansera stor del av deras liv.
Oläst 2013-03-13, 20:13 #60

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är bara att kolla tittarsiffrorna så inser du förhoppningsvis ganska snabbt att du har fel. De här på WN som når upp till samma nivå är lätträknade.
Produktionen i sig är det inget fel på, felet är att det inte något ur samhällssynpunkt.

Så att tvinga hela befolkningen att betala för andras nöjen är fel, låt folk betala för dom program som vill ha istället.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017