FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan inte Public Service i Sverige lägga ner, jaga människor för content dom inte ens har beställt. Skamlgt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk om vanliga löntagare fick ut hela sin lön från arbetsgivaren och därefter tvingades betala in sin skatt själva. Och tänk om samma människor dessutom började granska statens budget och offentliga upphandlingar, så att de fick inblick i vart deras pengar går. Vilket liv det skulle bli!
![]() För jag tror att det är just det som gör TV-avgiften så kontroversiell - det är en "skatt" som både är synlig och transparent. Av samma anledning så gillar jag TV-avgiften... det är öronmärkta och synliga (skatte-)pengar, det är så det ska se ut enligt mig. Trist bara att det verkar fungera så dåligt i praktiken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
|
Citat:
Skulle nog kunna säga mellan 15-30% av Sveriges befolkning är en belastning för samhället och negativt för välfärden då dom är en kostnad och inte plus resultat. Ekonomsikt är det inte så svårt räkna på det... Stadsskuld = För många värdelösa som är en belastning för samhället, då får vi tänka på att vi även har extremt höga skatter. Skulle vi ta bort bolagskatt och skatt för höginkomsttagarna så hade det syns ännu mer tydligt hur stor del av befolkningen som faktiskt bara är negativt i grunden. Hörde någon stans att 1% av Sveriges rikaste står för 7-8% av alla inkomster sett till kapital/lön etc. Lägg till top 10% så kan man lätt se hur stor del av skatten det blir. Visst är det bra men öronmärkta pengar, problemet är att staten, kommunen, landsting slösar extremt mycket pengar på saker som inte är nödvändiga ur samhällssynpunkt eller bara helt idiotiskt. Samma sak med tvavgiften, 95% av produktionen är inget staten ska syssla med och har ingen samhällsnytta alls. Endast individuell skatt kan bli rättvis, där du betalar exakt det du vill ha och använder. Och hade inte varit så svårt beräkna det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Har du funderat på vad det skulle kosta dig om du hamnar på sjukhus? (Säg inte försäkring, vilket är en form av kollektiv finansiering på liknande sätt som skatter bortsett att den är frivillig) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
|
Citat:
Sjukhus så anser jag privatsjukvårdsförsäkring med olika nivåer, och den bästa bör kosta kanske 10-50k per månad. Då kan man prioritera hur mycket man värderar sitt liv och vilken sjukvård man vill ha, 10 nivåer kan vara lämpligt. I grunden inte svårt, går lätt beräkna rätt okej vilka samhällstjänster man använder. Vägar,elnät,järnväg går ni dela upp i zoner och beräkna en kostnad för användning/förbrukning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Håller med ovanstående. Däremot anser jag att alla som har en taxerad inkomst skall betala för detta.. Så som det ser ut idag tkr jag att det är jätte konstigt att man ska ha ett bolag "radiotjänsten" som i sin tur ska sitta och jag folk!!! Riktigt konstigt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Någon form av kollektiv finansiering verkar du vara för, så länge den är frivillig. Har du möjligen sett någon kalkyl som visar vad saker och ting hade kostat per person om det inte finansierats på skatten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
|
Citat:
Hade varit mer rättvist att folk betalar för sitt eget liv med och inte vara parasit hela livet och låta andra finnansera stor del av deras liv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
|
Citat:
Så att tvinga hela befolkningen att betala för andras nöjen är fel, låt folk betala för dom program som vill ha istället. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|