FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men detta bolag verkarvara scam som ztream skriver. Så ta bort bilderna från sidan och låtsas som det regnar skulle jag gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
I mitt fall var det klockrent att jag inte gjort något fel då det gällde en bloggare på en av mina bloggtjänster som bloggat något och lånat en bild.
Jag bestred sakligt och hänvisade till svensk lag och hörde inget mer. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer att man är skyldig att kolla varenda bild/film man laddar ner till sin dator innan man gör det. Men om en sida skriver att bilden är gratis känns det ju som att man har kollat upp det. Eller förutsätts det att man i praktiken tagit kt med själva fotografen? Känns som att den sidan borde bära ansvaret då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Råder ju sådan galen okunskap om vad man får och inte får göra bilder man hittar via Google.
Är ju långt ifrån alla på hobbynivå / bloggare som har koll på läget. Och när nu bolag som dessa börjar jaga dessa små aktörer med galna krav är det bara att beställa en kamera och ta egna bilder! :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En affärsidé kan ju vara att ta massa egna bilder, se till att dessa hamnar i toppen på Google bildsök.
Vänta på att småbloggare ska använda dessa på sina sidor och sedan börja skicka retroaktiva krav till dessa stackrare. Är ju som bluffakturor fast lagligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte alltid möjligt i praktiken. Man måste ofta vara lite mer effektiv och smartare än så om man ska lyckas som företagare men fortfarande ha pejl på lagen och vad man gör.
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du har startat en tråd här på WN, en på Fotosidan och en på Flashback (med över 200 svar). Vad tycker du om råden du har fått? Har du fått en klar bild över det hela nu? Det skulle vara intressant att få veta vad du har kommit fram till, särskilt för andra som kommer till den här tråden i jakt på ett svar om det fått ett liknande krav över sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Banned
|
Legendarisk: Sök på bildombudsmannen här!
#EDIT# Eller ja, här är länken: http://www.wn.se/showthread.php?t=10809 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|