Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket pengar lägger folk länkbyggande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-10, 18:59 #1
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2012
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av
Frågan är bara, tills vi når dit; Vad anser ni om att få sina länkar från länkdirectories med hög PR? [URL="http://www.svenskasajter.com"
www.svenskasajter.com[/URL] har ju tex PR6 och där finns vi från och med idag. Det kann ju inte skada och måste ju hjälpa oss eller?..
Ursäkta att jag är tjatig men jag har fortfarande inte riktigt fått svar på alla mina frågor. Läser jag mellan raderna så verkar de flesta inte alls gilla detta med länkdirectories men frågan är om det hjälper för SERP och PR? Jag hade isf tänkt lägga in mig på ett tjugotal sådana tills vidare...
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 00:33 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Apartdirect.com Visa inlägg
Ursäkta att jag är tjatig men jag har fortfarande inte riktigt fått svar på alla mina frågor. Läser jag mellan raderna så verkar de flesta inte alls gilla detta med länkdirectories men frågan är om det hjälper för SERP och PR? Jag hade isf tänkt lägga in mig på ett tjugotal sådana tills vidare...
Det kommer inte ge särskilt mycket, det är mest för indexeringens skull och då räcker det med en av de bättre men jag förmodar att din sida redan är indexerad. Har du ett par-tre kataloglänkar räcker det mycket väl men då bör du också bygga upp ett gäng riktiga länkar från webbplatser som är relevanta för din verksamhet. Det brukar följa per automatik om man har en attraktiv tjänst men är konkurrensen hård behöver man anstränga sig lite extra.
Oläst 2013-01-11, 08:41 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det kommer inte ge särskilt mycket, det är mest för indexeringens skull och då räcker det med en av de bättre men jag förmodar att din sida redan är indexerad. Har du ett par-tre kataloglänkar räcker det mycket väl men då bör du också bygga upp ett gäng riktiga länkar från webbplatser som är relevanta för din verksamhet. Det brukar följa per automatik om man har en attraktiv tjänst men är konkurrensen hård behöver man anstränga sig lite extra.
Tack, då fixar jag länkar från en handfull av linkdirectories med hög pr runt om i europa och i sverige. Ang de riktiga länkarna från relevanta webbplatser. Hur vet google vilka dessa är? Tex finns min länk på en site som sysslar med turism i sverige men även i stockholmsområdet, vilket ju borde vara relaterat.
Oläst 2013-01-10, 22:36 #4
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Du har fått svar, det är bara att du inte tycks ta in informationen.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 11:43 #5
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Medlem

Ett tips som jag vill ge är att tänka till innan du överdriver med sociala medier. Visst, alla utländska "experter" rekommenderar en extrem närvaro på i princip alla sociala medier, men innan du börjar med detta bör du ställa dig några frågor:

1) Hur lång tid kommer det ta att hålla igång alla konton?
2) Kommer jag få trafik? Kommer det hjälpa min SEO? Kommer jag få positiv ROI på nerlagd tid?
3) I början är det säkert jättekul att spendera flera timmar per dag på diverse sociala nätverk, men kommer du ha denna tid även om ett halvår?

I de allra flesta fall (bortsett från riktigt stora sajter) är det bortkastad tid att överdriva med sociala nätverk. Visst, det kan ju aldrig skada att regga alla konton "för säkerhets skull" så att ingen konkurrent kan sno ditt namn och börja spamma, men om du vill satsa på sociala medier, är det inte bättre att lägga tiden på 1 eller 2 större nätverk och göra en ordentlig satsning, istället för att sprida ut allt över 5-6 eller fler nätverk?
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 13:33 #6
Nykomling

Nykomling

Standard Lär ju inte hinna med alla sociala medier...

Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Ett tips som jag vill ge är att tänka till innan du överdriver med sociala medier. Visst, alla utländska "experter" rekommenderar en extrem närvaro på i princip alla sociala medier, men innan du börjar med detta bör du ställa dig några frågor:

1) Hur lång tid kommer det ta att hålla igång alla konton?
2) Kommer jag få trafik? Kommer det hjälpa min SEO? Kommer jag få positiv ROI på nerlagd tid?
3) I början är det säkert jättekul att spendera flera timmar per dag på diverse sociala nätverk, men kommer du ha denna tid även om ett halvår?

I de allra flesta fall (bortsett från riktigt stora sajter) är det bortkastad tid att överdriva med sociala nätverk. Visst, det kan ju aldrig skada att regga alla konton "för säkerhets skull" så att ingen konkurrent kan sno ditt namn och börja spamma, men om du vill satsa på sociala medier, är det inte bättre att lägga tiden på 1 eller 2 större nätverk och göra en ordentlig satsning, istället för att sprida ut allt över 5-6 eller fler nätverk?
Du har nog rätt i detta, tror vi satsar på bloggen och FB, mer lär vi inte ha kraft till. Sen har vi reggat linked-in, G+, etc men utan närvaro kanske det som du säger inte ger så mkt. Youtube har vi tänkt använda också men inte i nuläget...
Alltså är det så att bara regga sig i sociala medier gör ingen skillnad utan det är mkt aktivitet och trafik som är det enda som ger bättre SERP?

Senast redigerad av Apartdirect.com den 2013-01-11 klockan 13:38
Oläst 2013-01-11, 14:39 #7
Medlem

Medlem

Vetefan, tror inte det gör mycket till eller från bara man har ett konto. Visst, länken man får skadar ju inte, men syftet är ju att få naturliga shares/likes/retweets (ur ett SEO-perspektiv) och att driva riktad trafik (vilket är huvudsyftet med sociala medier ur ett marknadsföringsperspektiv).

Så jag skulle rekommendera er att lägga kraften på ett eller två stora nätverk. Om er satsning på sociala medier visar sig vara framgångsrik kan ni ju alltid skala upp i efterhand vid behov, men överdriv inte med sociala medier i början - det är ett vanligt misstag som många gör i startfasen, och det tar mycket tid och resurser från saker som är vettigare att göra direkt från början.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 15:25 #8
Nykomling

Nykomling

Standard Naturliga länkar

Det har varit en hel del kommentarer i tråden att om man skriver bra content så får siten backlinks naturligt, men hur kan google skilja från en naturlig och icke naturlig back link? Vad är det för skillnad om jag ber någon lägga in en länk i ett forum och skriva om oss mot att någon gör det på egen hand? Jag förstår nu att SEO-firmor inte alltid gör nytta för de pengar de får och att det säkert finns spam-klassade länknätverk man skall hålla sig undan.. Är det någon som har en kvalificerad gissing på hur google fungerar vad gällande sin värdering av back links?
Oläst 2013-01-11, 15:53 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Google har ju varit mycket tydliga med att de jobbar aktivt med att förbättra sina algoritmer så att de ska minska betydelsen av inlänkar över huvud taget, så det bästa man kan göra enligt Google är att jobba med innehållet på sidan och inte fokusera på sekundära saker som inlänkar. Google startade med ett nytt sätt att använda inlänkar men det har visat sigvara sårbart för spam och har därmed minskat i värde för annonsörerna och därmed har även Google ändrat sina algoritmr därefter. Det är ju tack vare SEO-spam som detta har förstört värdet på inlänkarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 17:56 #10
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Vad jag har förstått så har du ingen tidigare erfarenhet av SEO. Var då försiktig med vad du gör. SEO är en väldigt dynamisk bransch som har förändrats mycket de senaste åren så om du hittar gamla artiklar och foruminlägg som tidigare har fått bra respons så är det inte säkert att den informationen är särskilt givande idag.

Var försiktig med länkkataloger. Jag använder länkkataloger i mitt länkbyggande, men har begränsat det kraftigt. De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering. Det är även ett bra sätt att sprida ankartexter genom att t ex ha varumärkeslänkar/domänlänkar från kataloger och sedan fokusera på bra ankartexter från starkare länkar. Länkar från kataloger med hög pr måste inte hjälpa er som du skrev. Läs på om googles panda- respektive pingvin-uppdatering.

Lite korta tips:
• Snöa inte in dig på hög Page Rank. Mycket tveksam om det finns någon korrelation mellan hög page rank och bra rankings. Finns snarare risk att du optimerar fel genom att ”jaga” page rank och du förstör för er sida.
• Skynda långsamt. Om du ska bygga länkar så sprid ut det över lång tid.
• Variera ankartexter och typer av länkar. Har du 1000 do-follow länkar med bara 1 nyckelord så kan du inte förvänta dig bra resultat utan tvärtom.
• Läs på ordentligt om SEO innan du börjar testa en massa saker på en viktig domän.
• Hur ser naturliga inlänkar ut? Tja, använd sunt förnuft. Hur länkar du ifall du vill skicka en länk till en vän i e-post? Hur skiljer sig din länkning om du skriver en blogg och vill länka om något som du tror läsaren skulle vara intresserad utav?
• Se till att ha en bra struktur på er hemsida med intressant innehåll.

Sedan får du helt enkelt göra en värdering. Hur mycket kostar det dig och företaget att lägga ned den tid som krävs för att dels lära dig SEO, men också för att göra optimeringen både onpage och offpage. Tid är pengar! Är det effektivare för er att lägga ned den tiden på annat och ta in SEO utifrån? Om du beslutar dig för att outsourca SEO-arbetet var mycket noga med vilka du väljer.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017