Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall jag våga hoppa av och köra egen låda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-17, 06:45 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Instämmer med goose, tjänstledigt är det bästa om det går. Sen så ska man inte underskatta pressen som det innebär att helt leva på egna inkomster när det är som du beskriver "volatila inkomster".
Det är inte ett alternativ att jobba 50/50? Annars så prova det som goose eller Gustav har föreslagit. Jag har börjat med tjänstledigt, det är lite knepigt att leda en anställd om man samtidigt jobbar 100% på ett annat jobb (det har jag egen erfarenhet av).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 12:30 #12
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Jag tycker Conny har bra idéer. starta ett AB och bygg upp ett kapital där som minskar den ekonomiska pressen om du väl tar klivet att bli egen på heltid.

Att ta tjänsteledigt är ju heller ingen dum ide. Då får du dessutom känna på hur det är att styra helt över sin egen tid. Kanske inte alls är så bra som du tänkt?

En liten fråga, du säger att du inte vill gå ner i lön, men har du en levnadsstil idag som kräver 60 i inkomst eller är det tryggheten du är ute efter och att du sparar en hel del? Behöver du i så fall verkligen 60k in varje månad?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-17, 14:57 #13
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
@Legendarisk:

Nej, min livsstil kräver inte 60k/mån. Jag kan spara en del även om 60k/mån ofta låter långt mer än vad det blir efter skatt (särskilt som tjänstebilen drar en del extra i skatt).

Jag kommer börja med att göra som Conny lade som förslag. Det var något jag inte riktigt tänkt på som möjlighet tidigare dvs att öppna ett AB och i princip se det som ett långsiktigt sparande. Kan jag spara 4-500k om år och förvisso betala 22% i skatt för att sedan ta ut pö om pö nån gång i framtiden så är det mycket värt för mig.

Stort tack för samtligas input.

Senast redigerad av Tantolunden den 2012-12-17 klockan 14:57 Anledning: rättade stavfel
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017