Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall jag våga hoppa av och köra egen låda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-14, 17:15 #1
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Standard Skall jag våga hoppa av och köra egen låda?

Jag förstår till fullo om nedanstående beskrivning framtstår som rena lyxproblemen och kan locka till kommentarer som "Kom igen när du har riktiga problem" osv. Dock är det min upplevda situation jag ämnar beskriva och uppskattar er uppriktga input om vad jag kan göra åt den.

Jag har under detta år sett min lilla sidobusiness gå från att generera ca 100-150k / år i vinst till det dubbla. November och December månad (hittills) ger vid handen att om inget oförutsett händer så finns stor chans att landa på mellan 500-800k nästa år. I vinst. Bara det gör mig stressad. Jag är inte särskilt duktig på att hitta legitima avdrag.

Nu är det ju en mycket volatil bransch som jag kör min sidobusiness i. Reklamintäkter från siter. Det är i vilket fall så det ser ut just nu. Som ni ser av spannet i mina projektioner ovan så är det extremt volatilt.

Min övriga situation: Jag har ett jobb idag som ger en fantastiskt stor trygghet då jag tjänar ca 60k/månad, kör tjänstebil, får extra pensionsinbetalningar, privat sjukvård och några andra små perks.

Så vad är problemet?

Främst är det att jag verkligen drömmer om att kunna leva av min sidobusiness och vill nog försöka köra egen låda vad det lider, men att gå från 60k i månaden till... tja, vad kan man ta ut i lön på det jag skriver om ovan, kanske 20-25k? Det är ju en jäkla skillnad.

Samtidigt är jag väldigt frustrerad över att det jag drar in kommer ligga i ett AB och inte vara "mina pengar". Jag är skitdålig på att veta hur man "lever genom sitt AB" som många verkar vara så duktiga på. Jag har hittills kört mina intäkter och kostnader som EF men det håller inte längre om jag inte vill skatta bort 57% av det jag får in.

Jag har heller ingen lust att syssla med nåt skumt. Jag skulle inte fixa en revision om jag visste att det inte stod rätt till i mina böcker.

Lägg till detta att min flickvän och jag nog vill flytta till annan stad vad det lider. Om vi skall köpa Brf eller hus där så är det väl svårare att få lån om man inte längre kan uppvisa att man är anställd? Jag känner mig f ö lite snärjd av mitt dayjob då det tvingar oss kvar här i Sthlm.

Som jag ser det står följande till buds:

1) Kör vidare som jag gör idag en stund till, med skillnaden att jag öppnar ett AB 1/1 2013 och tar vinsten där och försöker så gott jag kan att hitta kostnader som jag kan häröra till rörelsen. Detta val ger inkomst från mitt dayjob samt möjliga extrainkomster från mitt AB (hur nu det går till om man inte tar ut det i lön ovanpå den lön jag redan har) och möjlighet att spara ett kapital i AB.

2) Hoppa av mitt dayjob, starta AB och jobba i det och försök öka intäkterna ytterligare. Dit vi flyttar får kanske bli en hyresrätt till att börja med (om man nu kan hitta sådan) och vi får vänja oss vid en lite mer inskränkt livsstil, eller hur man skall uttrycka det.

Jag ser att mitt inlägg spretar som bara den men kommentarer är mycket välkomna.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017