Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skall jag våga hoppa av och köra egen låda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-14, 17:15 #1
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Nykomling

Standard Skall jag våga hoppa av och köra egen låda?

Jag förstår till fullo om nedanstående beskrivning framtstår som rena lyxproblemen och kan locka till kommentarer som "Kom igen när du har riktiga problem" osv. Dock är det min upplevda situation jag ämnar beskriva och uppskattar er uppriktga input om vad jag kan göra åt den.

Jag har under detta år sett min lilla sidobusiness gå från att generera ca 100-150k / år i vinst till det dubbla. November och December månad (hittills) ger vid handen att om inget oförutsett händer så finns stor chans att landa på mellan 500-800k nästa år. I vinst. Bara det gör mig stressad. Jag är inte särskilt duktig på att hitta legitima avdrag.

Nu är det ju en mycket volatil bransch som jag kör min sidobusiness i. Reklamintäkter från siter. Det är i vilket fall så det ser ut just nu. Som ni ser av spannet i mina projektioner ovan så är det extremt volatilt.

Min övriga situation: Jag har ett jobb idag som ger en fantastiskt stor trygghet då jag tjänar ca 60k/månad, kör tjänstebil, får extra pensionsinbetalningar, privat sjukvård och några andra små perks.

Så vad är problemet?

Främst är det att jag verkligen drömmer om att kunna leva av min sidobusiness och vill nog försöka köra egen låda vad det lider, men att gå från 60k i månaden till... tja, vad kan man ta ut i lön på det jag skriver om ovan, kanske 20-25k? Det är ju en jäkla skillnad.

Samtidigt är jag väldigt frustrerad över att det jag drar in kommer ligga i ett AB och inte vara "mina pengar". Jag är skitdålig på att veta hur man "lever genom sitt AB" som många verkar vara så duktiga på. Jag har hittills kört mina intäkter och kostnader som EF men det håller inte längre om jag inte vill skatta bort 57% av det jag får in.

Jag har heller ingen lust att syssla med nåt skumt. Jag skulle inte fixa en revision om jag visste att det inte stod rätt till i mina böcker.

Lägg till detta att min flickvän och jag nog vill flytta till annan stad vad det lider. Om vi skall köpa Brf eller hus där så är det väl svårare att få lån om man inte längre kan uppvisa att man är anställd? Jag känner mig f ö lite snärjd av mitt dayjob då det tvingar oss kvar här i Sthlm.

Som jag ser det står följande till buds:

1) Kör vidare som jag gör idag en stund till, med skillnaden att jag öppnar ett AB 1/1 2013 och tar vinsten där och försöker så gott jag kan att hitta kostnader som jag kan häröra till rörelsen. Detta val ger inkomst från mitt dayjob samt möjliga extrainkomster från mitt AB (hur nu det går till om man inte tar ut det i lön ovanpå den lön jag redan har) och möjlighet att spara ett kapital i AB.

2) Hoppa av mitt dayjob, starta AB och jobba i det och försök öka intäkterna ytterligare. Dit vi flyttar får kanske bli en hyresrätt till att börja med (om man nu kan hitta sådan) och vi får vänja oss vid en lite mer inskränkt livsstil, eller hur man skall uttrycka det.

Jag ser att mitt inlägg spretar som bara den men kommentarer är mycket välkomna.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 17:29 #2
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
inte värt o starta en firma här i sverige, det mesta kommer ändå gå till skatter o avgifter...
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 18:18 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
inte värt o starta en firma här i sverige, det mesta kommer ändå gå till skatter o avgifter...
Sverige är ett av de mest företagstäta länderna i världen så det där vanliga tramset stämmer inte i praktiken.

Det är svårt att ge något bättre råd än "gör det som känns bäst för dig / er" Tycker absolut du kan starta ett AB. Hur mycket tid kräver sidoverksamheten? Det känns som en väldigt relevant frågeställning. Skulle mer tid ge ökade intäkter? Du kan alltid anlita någon också.

Reklamintäkter är visserligen osäkra men beroende på hur många webbplatser det handlar om samt inom vilken bransch så kan riskerna variera rätt rejält. Än så länge så ser det mycket bra ut för reklambranschen på nätet trots kriser i andra branscher.
Oläst 2012-12-14, 18:29 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Det låter som ett AB är det bästa. Just att du inte måste ta ut pengarna och beskatta de högt är ju en stor fördel. Dessutom ger det dig en buffert.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 18:37 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är svårt att ge något bättre råd än "gör det som känns bäst för dig / er" Tycker absolut du kan starta ett AB. Hur mycket tid kräver sidoverksamheten? Det känns som en väldigt relevant frågeställning. Skulle mer tid ge ökade intäkter? Du kan alltid anlita någon också.
Tack för att du tar dig tiden att kommentera.

Det där med hur mycket tid verksamheten tar är väldigt svårt att svara på. Jag upplever att det är såhär:

Mycket av min lediga tid går åt till att tänka på hur jag skulle kunna vidarutveckla min sidobusiness. Det är i princip bara en enda site som ger dessa intäkter och det är det som gör det väldigt riskabelt, iallafall mer riskabelt än om det var 10 siter av olika snitt som tillsammans utgjorde intäkterna.

Men rent konkret så tar min sidobusiness ingen tid alls så länge jag inte vill göra förbättringar till siten i fråga. Siten skalar väl, inbyggd redundans om nåt går ner, och min host är rock solid. Så om man hårddrar det så skulle det kunna klassas som nära nog passiv inkomst vid det här laget. Jag filar dock på ett par andra siter och det tar ju lite tid men inte så att det stör.

Problemet jag upplever är dock att jag tror (eller får för mig) att jag skulle kunna ha en mer tydlig fritid om jag faktiskt jobbade med min sidobusiness eftersom det ju är det jag brinner för. Som det är nu är jag liksom aldrig helt ledig eftersom jag går o funderar på sidobusinessförädlingen stup i kvarten medan om jag jobbade med det kanske skulle kunna säga "ok, det var dagens 10 timmar, nu tar vi och går på bio" eller nåt i den stilen.

Mer tid ger alltså automatiskt INTE ökade intäkter och att anställa nån känns inte heller som rätt tidpunkt. Jag har överhuvudtaget lite svårt att se hur jag skulle kunna öka intäkterna på annat sätt än att jag lägger till lite flera features på siten som skulle dra lite fler folk + möjligheten att starta nya siter som alla som jobbat med organisk trafik, och inte betald/konstgjord trafik, vet är ganska svårt och tar tid.
Oläst 2012-12-14, 19:48 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Men den typen av verksamhet du verkar ha i sidan om är det inte fördelaktig bo i Sverige, mer optimalt att flytta och kunna få en skatt på 0-15% istället.

Samtidigt kunna öka din levnadsstandard några 100% genom bo utomlands.

Har du idag lön på 60k så betalar du redan väldigt mycket skatt där, du får tänka på företaget lär ha en kostnad på runt 30k till totalt i lönekostnad.

Så räkna 90k i kostnad = drygt 1.1 miljoner per år i totalkostnad.

Så bo kvar i Sverige och endast driva eget med aktuella siffror är väldig nedgradering.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 20:16 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Ett alternativ är att jobba kvar på ditt nuvarande jobb och leva på dina 60K i månaden.

Starta AB vid årskiftet 1/1 2013, samla pengarna i bolaget, kör allt kritvitt, spara alla vinster i aktiefonder/aktier (beroende vad du känner dig tryggst med). Kör detta några år och jobba på din fritid med detta med att bygga fler sajter, men gör det i lugn takt som du känner dig bekväm med. När kapitalet i bolaget är så stort attt avkastningen kan försörja både dig och din andra hälft så kan du börja fundera på att gå över på heltid till ditt bolag. Då har du så stark kapitalbas att du inte är beroende av rörelseintäkterna utran du kan leva på kapitalet. Då har du med andra ord två intäktsströmmar som ger lite extra trygghet.

Om din verksamhet går så bra som den gjort hittills så tar det inte så många år innan du är i mål och du har både trygghet och din spännande framtid utstakad. Det viktiga är att du då inte behöver känna stressen, utan kan t adina beslut och ändå behålla tryggheten. Sen tar du ut 60 KSEK i mån (kostar bolaget 1098 KSEK per år och du behöver då ha kapitalinkomster i bolaget på ca 1,6 MSEK per person (150 KSEK i kostnader utöver lön per år), dvs om din andra hälft ska ha samma villkor så bör ni sammanlagt ha 3,2 MSEK i kapitalinkomst i bolaget före 22% skatt. Om du har aktiefonder/aktier som ger 5% avkastning så behöver aktierna ha ett börsvärde på 64 MSEK.

Om din verksamhet utvecklas bra och rullar på så behöver det inte ta så många år innan du nått denna nivå.

Gör du så här så har du maximal handlingsfrihet att ändra dig när som helst, du kanske tycker att nu får det vara nog och gå över på heltid tidigare, men det behöver du inte bestämma nu utan kan skjuta upp det beslutet till senare. Du behöver inte sterssa fram ett beslut, vänta tills du känner dig helt säker på vad du vill göra. Förbered ditt företag under tiden så du känner att du har kontroll på situationen och att alla pusselbitarna faller på plats. Följ Toyotamodellen, ta alla beslut så sent som möjligt (men inte för sent). Men när du väl tagit beslutet så genomför du det så snabbt som möjligt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-14 klockan 20:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 21:30 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du skriver att du inte vill anställa. Men har du verkligen tänkt igenom det?

Du har ett lönsamt företag och en anställning som du inte vill ge upp. Med andra ord så har du brist på tid, eftersom du inte kan göra två saker samtidigt.

Att ge upp din anställning (tryggheten) behöver inte stå i motsatsförhållande till din dröm (att utveckla ditt eget företag). Att du har en anställning, betyder inte att du inte kan anställa. Vill du expandera din egen verksamhet och du har intäkter, så finns det ingenting som hindrar dig ifrån att anställa en duktig person som bygger vidare på din dröm.

Så jag skulle säga:

3) Behåll ditt dayjob och anställ en person som kan hjälpa dig att utveckla ditt företag. Om det går vägen, så hoppar du av ditt dayjob. Om det inte går vägen, så behåller du ditt dayjob. På så vis kan du både äta kakan och behålla den.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 21:54 #9
Nykomling

Nykomling

@Conny
@Gustav

Tack för mycket inspirerande svar. Mycket tänkvärt. Stort tack.
Oläst 2012-12-15, 09:14 #10
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
Ett alternativ är ju att begära tjänstledigt (om jobbet nu är snäll och godkänner detta) på så sätt kan du ju prova på att köra din sidoverksamhet på heltid, men ändå ha kvar anställningen om du nu skulle vilja gå tillbaka.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017