FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Roligt att många har så mycket bra att dela med sig av. Alltid intressant för någon som är relativt ny på bokföring
![]() En liten fundering efter att ha läst några inlägg. Kör ni digitalt med de dokument som är digitala (fakturor etc) eller skriver ni ut allt? Tycker själv det är smidigare att köra allt digitalt även om man givetvis sparar allt som kommer in i pappersformat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skriver ut allt och sätter in i pärmar. Skriver även verifikationsnummer på varje papper. Brukar bli 2 pärmar med verifikationer +1 bokslutspärm per år.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Världens bästa mamma sköter min bokföring. Hon drev eget tidigare, och tog hand om allt medan jag bodde hemma. Har inte orkat lära mig hur man gör, så hon håller på än
![]() Vi kör Visma Avendo eEkonomi som bokföringssystem. Det är online-baserat, och går såldes att nå oavsett dator eller plats! Dessutom otroligt enkel att förstå sig på ![]() Tror inte vi stött på något problem än? Återstår väl sen när vi bli granskade ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Att skriva ut allt är också en lärdom... måste ju ändå spara det på något beständigt material i 10 år framöver. I början försökte jag spara det på datorn men det blir så många dokument! Det mesta finns ju dock fortfarande digitalt, men i en himla röra på mail och liknande! (Blir ju dessutm inte mindre papper i en pärm, men där är det bara att sätta in dem och sen vet man var dem finns, naturligtvis finns liknande datorprogram... men inget jag föll för).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Gällande att spara bokföring på datorn så kan jag varmt rekomendera Dropbox eller liknande tjänst. Enkelt att komma åt oavsett dator. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Alla pappersfakturor scannar jag med en Fujitsu Scansnap S1300 och filen hamnar i Evernote. Jag laddar upp den till Fortnox och när jag bokför får alltså verifikationen en bifogad pdf och jag har all bokföring online.
Risker med det är om Fortnox skulle haverera förstås, men jag har även alla filer sparade i Evernote samt på Dropbox och tar egna backuper till Amazon varje dag. Pappersoriginal sätts i pärmar (men pdf-original skriver jag inte ut). Enligt bokföringslagen får man byta format på underlagen (dvs scanna papper eller skriva ut filer) så länge man sparar originalen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För mig är detta 2 hållbara argument: 1. Tiden du lägger på att bokföra borde du använda på att sälja eller utveckla ditt bolag. Speciellt om du inte har stenkoll och måste kolla upp saker hela tiden. 2. Jag är proffs på mitt jobb, inte redovisning! Om revisors "glömmer" att lämna in bokslutet står ju givetvis en seriös revisor för denna kostnaden. En liknande sak hände mig när redovisningsbyrån inte lämnade in bolagets deklaration eftersom det saknades en underskrift från mig. De missade dock att påminna mig och pappren låg kvar på deras kontor. Det var inte ens en diskussion, de betalade straffavgifterna direkt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|