Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dina Bokföringsrutiner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-08, 12:40 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag lägger ner noll timmar i månaden. Vår thailändska revisor gör hela jobbet, på ett enastående vis, för motsvarande 450 kronor i månaden.

Vi har fått besök av skattemyndigheten EN gång. Min fru påtalade hur mycket skatt vi betalar och att hon undrade varför de kom till oss överhuvudtaget. De nöjde sig med det, tackade för sig och har sedan dess inte återkommit.
Det är ju lite skillnad på Thailand och Sverige där kanske I många länder är det fortfarande ett framsteg att personer betalar skatt. Man vill vara vän med de som sköter sig vilket nog är en lyckad strategi. Är väl framför allt de större företagen som man granskar lite hårdare där kan jag tänka mig?
Oläst 2012-12-08, 21:04 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag lägger ner noll timmar i månaden. Vår thailändska revisor gör hela jobbet, på ett enastående vis, för motsvarande 450 kronor i månaden.

Vi har fått besök av skattemyndigheten EN gång. Min fru påtalade hur mycket skatt vi betalar och att hon undrade varför de kom till oss överhuvudtaget. De nöjde sig med det, tackade för sig och har sedan dess inte återkommit.
Det är väl inte revisorn som gör bokföringen i Thailand heller utan en redovisningsbyrå antar jag, skulle förvåna mig mycket om en revisor sköter bokföringen åt andra företag.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-08, 23:36 #13
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Roligt att många har så mycket bra att dela med sig av. Alltid intressant för någon som är relativt ny på bokföring .

En liten fundering efter att ha läst några inlägg. Kör ni digitalt med de dokument som är digitala (fakturor etc) eller skriver ni ut allt?

Tycker själv det är smidigare att köra allt digitalt även om man givetvis sparar allt som kommer in i pappersformat.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-08, 23:53 #14
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Skriver ut allt och sätter in i pärmar. Skriver även verifikationsnummer på varje papper. Brukar bli 2 pärmar med verifikationer +1 bokslutspärm per år.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-09, 00:48 #15
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Världens bästa mamma sköter min bokföring. Hon drev eget tidigare, och tog hand om allt medan jag bodde hemma. Har inte orkat lära mig hur man gör, så hon håller på än

Vi kör Visma Avendo eEkonomi som bokföringssystem. Det är online-baserat, och går såldes att nå oavsett dator eller plats! Dessutom otroligt enkel att förstå sig på

Tror inte vi stött på något problem än? Återstår väl sen när vi bli granskade Fick iaf min skatteåterbäring i förrigår, så antar att det blivit rätt
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 00:51 #16
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg

En liten fundering efter att ha läst några inlägg. Kör ni digitalt med de dokument som är digitala (fakturor etc) eller skriver ni ut allt?

Tycker själv det är smidigare att köra allt digitalt även om man givetvis sparar allt som kommer in i pappersformat.
Att skriva ut allt är också en lärdom... måste ju ändå spara det på något beständigt material i 10 år framöver. I början försökte jag spara det på datorn men det blir så många dokument! Det mesta finns ju dock fortfarande digitalt, men i en himla röra på mail och liknande! (Blir ju dessutm inte mindre papper i en pärm, men där är det bara att sätta in dem och sen vet man var dem finns, naturligtvis finns liknande datorprogram... men inget jag föll för).
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 08:04 #17
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg Visa inlägg
Att skriva ut allt är också en lärdom... måste ju ändå spara det på något beständigt material i 10 år framöver. I början försökte jag spara det på datorn men det blir så många dokument! Det mesta finns ju dock fortfarande digitalt, men i en himla röra på mail och liknande! (Blir ju dessutm inte mindre papper i en pärm, men där är det bara att sätta in dem och sen vet man var dem finns, naturligtvis finns liknande datorprogram... men inget jag föll för).
Visst är det väl så att man måste spara de filer som från början är digitala i typ ett x antal år? Ser dock också fördelen med att skriva ut allt och samla i en pärm, betydligt enklare att få överblick och ev. lämna över till skattmasen om han vill kika

Gällande att spara bokföring på datorn så kan jag varmt rekomendera Dropbox eller liknande tjänst. Enkelt att komma åt oavsett dator.
Oläst 2012-12-10, 08:05 #18
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Skriver ut allt och sätter in i pärmar. Skriver även verifikationsnummer på varje papper. Brukar bli 2 pärmar med verifikationer +1 bokslutspärm per år.
Bra tips där Jim. Sätter du in papperena i datumordning eller sorterat efter verifikationsnr? (Borde idealt vara samma antar jag). Har du pärmarna indexerade på något sätt eller sätter du in allt rätt upp och ner så att säga?
Oläst 2012-12-10, 08:26 #19
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Alla pappersfakturor scannar jag med en Fujitsu Scansnap S1300 och filen hamnar i Evernote. Jag laddar upp den till Fortnox och när jag bokför får alltså verifikationen en bifogad pdf och jag har all bokföring online.

Risker med det är om Fortnox skulle haverera förstås, men jag har även alla filer sparade i Evernote samt på Dropbox och tar egna backuper till Amazon varje dag. Pappersoriginal sätts i pärmar (men pdf-original skriver jag inte ut).

Enligt bokföringslagen får man byta format på underlagen (dvs scanna papper eller skriva ut filer) så länge man sparar originalen.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-10, 09:51 #20
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Stora misstag du gjorde i början som du lärt dig av?
Största misstagen (flera) var att lägga ut bokföringen på redovisningsbyrå. Dels tappar jag totalt kontrollen över bokföringen. ... ... ....

Min revisor missade att lämna in handlingarna i tid till bolagsverket efter sin revision och det fick jag betala 5000 kr i förseningsavgift för, till ingen nytta alls.
Jag både håller med dig och vill så gärna argumentera mot dig. Jag brukar alltid tipsa de som frågar mig att de ska lägga ut bokföringen - enda undantaget är om du ska starta en redovisningsbyrå.

För mig är detta 2 hållbara argument:

1. Tiden du lägger på att bokföra borde du använda på att sälja eller utveckla ditt bolag. Speciellt om du inte har stenkoll och måste kolla upp saker hela tiden.

2. Jag är proffs på mitt jobb, inte redovisning!

Om revisors "glömmer" att lämna in bokslutet står ju givetvis en seriös revisor för denna kostnaden. En liknande sak hände mig när redovisningsbyrån inte lämnade in bolagets deklaration eftersom det saknades en underskrift från mig. De missade dock att påminna mig och pappren låg kvar på deras kontor. Det var inte ens en diskussion, de betalade straffavgifterna direkt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017