FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har hjälpt en bekant med att fräscha upp/göra om företagets hemsida från scratch! Har väl lagt ner 14-16 timmars jobb på den för att göra om den - en enkel men ändå informtiv sida utan extra "lull-lull".
Min bekant vill nu att jag fakturerar dom för jobbet - vad är vettigt att ta ut? Lite känsligt att "ta i" när man känner personen i fråga eller? Man vill ju inte vara för snäll och bussig heller - man vill ju ha betalt för tiden man lagt ner men ändå för det jobb man gjort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alltid en svår fråga, speciellt när man känner personen i fråga.
Du kan ju alltid räkna på vad du hade tagit ut om det inte varit en kompis och sen drar du av lite. Själv hade jag tagit runt 3000kr, vilket är hälften av vad jag tagit av riktiga kunder. Har du länk till sidan? Alltid kul att se! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett kompispris borde väl kunna vara ca 500kr/h om normala ligger på 750-1000 någonstans?
500 * 15 = 7500kr ex moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Äger kompisen företaget eller är han anställd där?
Tycker dock inte att 500 kr är ett kompisprisl. Skulle snarare lagt mig kring 3000 kr för hela rubbet. Om han dock är anställd på företaget kan du kanske salta på lite mer :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
3-4000 spänn totalt tycker jag låter rimligt. ÄVEN för att du (enligt egen uppgift) fortfarande har detta som en hobby. Prissättningen bör alltid vara relevant till det som levereras. En person som hobbyjobbar kan ju knappast ligga på en prisnivå som en etablerad byrå, om denne nu inte besitter en ovanlig talang, eller osedvanligt professionell nivå.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Under förutsättning att du har F-skatt så tycker jag att ett "marknadsmässigt pris" är väl 800 kr per timme + moms för ett proffsigt jobb.
14-16 timmars jobb tycker jag låter som ett proffsigt jobb om det är en design av en webbplats, låter med andra ord som en rimlig tidsåtgång. Skulle du fakturerat "på riktigt skulle det bli 11200-12800 kr + moms. Vilket i sig är fullt rimligt. Men ett kompispris på 500 är ju absolut ett kompispris så då blir det 500*14 => 7000 kr + moms, det är absolut fullt rimligt. Man får inte vara heldum och låta sig utnyttjas av "kompisar". att ta så lite som 3000 tycker jag låter som att bli helt blåst och utnyttjad. PS (OT). Egentligen borde ju "kompispris" innebära att du får MER betalt än andra, varför ska "kompispris" innebära att det alltid är du som ska förlora på affären? Senast redigerad av Conny Westh den 2012-12-04 klockan 11:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vänta nu, driver du detta som ett företag? I så fall bör du väl fakturerar så som du skulle gjort till andra kunder men med ett lite nedsatt pris för att det är en kompis.
Sen kan jag hålla med Conny lite, om din kompis är anställd på företaget du hjälpte så tycker jag också att kompispris i det här fallet borde innebär mer betalt till dig. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tyvärr är vår bransch lite nertittad på då många tror att kan man datorer kan man göra en snygg och välfungerande webbsida. Tänk dig själv in i situationen där du har en kompis som är personligtränare och du frågar om han kan "hjälpa" dig med kost och träning. Han hänger med på några gympass och kanske lägger ner 3h av hans fritid. Eftersom TS driver detta som hobby lägger han sin fritid och inte någon annans kunds tid. Skulle du då tycka att det var "rätt" om din kompis kräver 3*800kr för hjälpen med din träning? Självklart är detta inte exakt samma sak som den här situationen men så här uppfattar utomstående ofta hur lätt det är att göra en webbsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet inte mer än vad Ts skrev i sitt inledande inlägg, så jag kan inte spekulera i vad förutsättningarna var. Men av TS första inlägg framgår att "beställaren" begärt faktura, vilken då föranleder min "misstanke" om att "beställaren" egentligen vill betrakta detta som ett professionellt jobb, utfört av en leverantör. I mina kommentarer har jag då förutsatt att "leveranören" i detta fall har F-skatt och därmed inte är en "ren hobbyist" .... resten är spekulationer som Ts får klarlägga innan jag vågar mig mer gissningar, det är redan många gissningar och antaganden i luften....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Det går inte att jämföra äpplen med päron. Det kan skilja lika mycket i en webbplats kvalitet som det gör mellan en Lada och en Rolls-Royce. En egenutvecklad välfungerande CMS-styrd webbplats med professionell design och 100% korrekt text (språkmässigt och grammatiskt), är ju något helt annat än en enkel Wordpress-sajt med köpt tema. Att prångla enkla webbplatser borde ju vara jämförbart med att jobba på ICA. Man blir inte rik på det, men man klarar sig. Att som halvmedioker hobbyprogrammerare ta 800 spänn i timmen kan man ju försöka med. Jag har svårt att tro att man hittar några kunder. OBS! Nu påstår jag på intet sätt att TS skulle vara halvmedioker. Det har jag ingen som helst aning om. Mitt resonemang är generellt. Ps. Själv tar jag just under 200 spänn i timmen för design, foto, SEO och skrivjobb (har dock inte så mycket tid med kundjobb numer). Men jag bor i Thailand, så nu är det jag som jämför äpplen och päron. ;-) Om jag är medioker eller halvproffsig får andra bedöma.
![]() |
Svara |
|
|