FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De företag som förnyar abonnemang och prenumerationer per automatik får kanske tänka sig för lite framöver efter denna dom i HD:
http://www.dn.se/ekonomi/gymkort-fic...as-automatiskt Vad anser ni som erbjuder abonnemang och prenumerationer själva om detta? Jag tycker personligen domen är helt riktig. Det finns ingen som helst anledning att man ska tvinga kvar en kund som inte vill vara kvar bara för att få ut avgiften för en period till.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker domen är helt fel, har man accepterat ett avtal så ska det gälla.
Visst kan man tycka att det är löjligt om det handlar om enstaka dagar, dock så är det upp till företaget anser jag att bestämma om dom ska tillåta det eller inte i form av goodwill. Man får inte glömma att företagen ofta beräknar fram sitt pris efter aktuell avtal och även sätter budget efter sådana grunder delvis. Manuell administration är även inte helt gratis, att i efterhand gå in o justera redan utskickade fakturor kostar ändå säker 50-350:- för företaget beroende på struktur och storlek på företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Väldigt svår fråga kan jag tycka. Jag tror man måste dela upp det lite beroende på tjänst och det får inte vara så att nån kan börja utnyttja det heller. Visst lider företaget av det så bör man minst få täckning för sina omkostnader. Är det en enkel webbhotellstjänst så ja då kanske det inte är nåt problem att kreditera en faktura men är det t.ex. ett fiberavtal där man själv måste sitta på långa avtal för ett par tusen i månaden med bindningstid då kan man ju råka illa ut som leverantör.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Står det i avtalet så är det ju det som gäller kan jag tycka, vad ska man annars ha ett avtal till. Sådär är det ju med nästan allt man beställer. Tex försäkringar är ju en klassiker. Men samtidigt, det kan ibland vara snåriga avtal och inte övertydligt direkt. Är det tydligt, öppet osv, så borde det vara upp till företaget. Är det snårigt, så kan det vara bra att knäppa dem på näsan lite och få dem att känna vikten av att informera kunderna.
Edit. Men ju mer jag tänker på det. Jag tycker nog att man skulle kunna tänka sig ett förbud mot att förlänga avtal utan att få åter-accept. Iaf på avtal som inte är kritiska (tex bilförs som kostar multum att stå utan helt). Senast redigerad av Björn den 2012-11-23 klockan 22:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast administration kostar pengar, vem ska betala den kostnaden att kunden måste acceptera förlängning av avtal?
Skulle man erbjudit 2 avtal där ena förlängs automatisk om det inte sägs upp i tid eller ett avtal som inte förlängs automatisk men kostar mer pengar så hade garanterat folk tagit det billigaste och ändå gnällt när dom inte sa upp det i tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Sedan vet jag inte hur relevant det här med kostnader egentligen är? De flesta kunder måste väl ändå följa avtalet om man har varit tydlig i sin information. Det blir då bara en struntsumma per kund som man ändå borde tjäna in i längden på att göra kunderna nöjda. Annars har man nog misslyckats rejält på den punkten.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja hur ska det gå till att sitta jaga rätt på alla webbhotellskunder som inte skickat in sitt godkännande inför nästa förlängning? Se bara hur det blev när SE Direkt tog över domännamnen. Tycker att jag fortfarande får ta hand om SE Direkt kunder bara för de inte skickat in sitt godkännande till sitt webbhotell innan övertagandet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Att inte gå med på att häva ett avtal om gymkort när det rör sig om att kunden sagt upp avtalet "ett par dagar" för sent känns snarare som dålig kundvård än något annat. Det hade varit en annan sak om kundens gymkort förnyats och kunden därefter klagar, men om det står att avtalet måste sägas upp senast 30 dagar i förväg tycker man ju att man inte borde börja tjafsa om det sägs upp 27 dagar i förväg.
I övrigt anser jag dock att om det står i avtalet att tjänsten är av abonnemangstyp och företaget inte gör något för att dölja detta så bör avtalet gälla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|