Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förlängning av abonnemang

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-23, 20:54 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Förlängning av abonnemang

De företag som förnyar abonnemang och prenumerationer per automatik får kanske tänka sig för lite framöver efter denna dom i HD:

http://www.dn.se/ekonomi/gymkort-fic...as-automatiskt

Vad anser ni som erbjuder abonnemang och prenumerationer själva om detta? Jag tycker personligen domen är helt riktig. Det finns ingen som helst anledning att man ska tvinga kvar en kund som inte vill vara kvar bara för att få ut avgiften för en period till.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 21:53 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Tycker domen är helt fel, har man accepterat ett avtal så ska det gälla.

Visst kan man tycka att det är löjligt om det handlar om enstaka dagar, dock så är det upp till företaget anser jag att bestämma om dom ska tillåta det eller inte i form av goodwill.

Man får inte glömma att företagen ofta beräknar fram sitt pris efter aktuell avtal och även sätter budget efter sådana grunder delvis.

Manuell administration är även inte helt gratis, att i efterhand gå in o justera redan utskickade fakturor kostar ändå säker 50-350:- för företaget beroende på struktur och storlek på företaget.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 22:07 #3
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Väldigt svår fråga kan jag tycka. Jag tror man måste dela upp det lite beroende på tjänst och det får inte vara så att nån kan börja utnyttja det heller. Visst lider företaget av det så bör man minst få täckning för sina omkostnader. Är det en enkel webbhotellstjänst så ja då kanske det inte är nåt problem att kreditera en faktura men är det t.ex. ett fiberavtal där man själv måste sitta på långa avtal för ett par tusen i månaden med bindningstid då kan man ju råka illa ut som leverantör.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 22:15 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Står det i avtalet så är det ju det som gäller kan jag tycka, vad ska man annars ha ett avtal till. Sådär är det ju med nästan allt man beställer. Tex försäkringar är ju en klassiker. Men samtidigt, det kan ibland vara snåriga avtal och inte övertydligt direkt. Är det tydligt, öppet osv, så borde det vara upp till företaget. Är det snårigt, så kan det vara bra att knäppa dem på näsan lite och få dem att känna vikten av att informera kunderna.

Edit. Men ju mer jag tänker på det. Jag tycker nog att man skulle kunna tänka sig ett förbud mot att förlänga avtal utan att få åter-accept. Iaf på avtal som inte är kritiska (tex bilförs som kostar multum att stå utan helt).

Senast redigerad av Björn den 2012-11-23 klockan 22:23
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 22:26 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Fast administration kostar pengar, vem ska betala den kostnaden att kunden måste acceptera förlängning av avtal?

Skulle man erbjudit 2 avtal där ena förlängs automatisk om det inte sägs upp i tid eller ett avtal som inte förlängs automatisk men kostar mer pengar så hade garanterat folk tagit det billigaste och ändå gnällt när dom inte sa upp det i tid.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 23:06 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast administration kostar pengar, vem ska betala den kostnaden att kunden måste acceptera förlängning av avtal?

Skulle man erbjudit 2 avtal där ena förlängs automatisk om det inte sägs upp i tid eller ett avtal som inte förlängs automatisk men kostar mer pengar så hade garanterat folk tagit det billigaste och ändå gnällt när dom inte sa upp det i tid.
Det löser sig ju egentligen lite av sig självt precis som med alla andra kostnader ett företag har. Antingen så är inte detta förfarande tillåtet och då tvingas alla företag lägga denna kostnad på kunden (det vill säga inget företag missgynnas gentemot ett annat) eller så är det tillåtet och då kan vänliga och serviceinriktade företag stå på kundens sida medan övriga kan fortsätta att bete sig som RyanAir om de önskar

Sedan vet jag inte hur relevant det här med kostnader egentligen är? De flesta kunder måste väl ändå följa avtalet om man har varit tydlig i sin information. Det blir då bara en struntsumma per kund som man ändå borde tjäna in i längden på att göra kunderna nöjda. Annars har man nog misslyckats rejält på den punkten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-23, 22:36 #7
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Ja hur ska det gå till att sitta jaga rätt på alla webbhotellskunder som inte skickat in sitt godkännande inför nästa förlängning? Se bara hur det blev när SE Direkt tog över domännamnen. Tycker att jag fortfarande får ta hand om SE Direkt kunder bara för de inte skickat in sitt godkännande till sitt webbhotell innan övertagandet.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-26, 12:16 #8
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Att inte gå med på att häva ett avtal om gymkort när det rör sig om att kunden sagt upp avtalet "ett par dagar" för sent känns snarare som dålig kundvård än något annat. Det hade varit en annan sak om kundens gymkort förnyats och kunden därefter klagar, men om det står att avtalet måste sägas upp senast 30 dagar i förväg tycker man ju att man inte borde börja tjafsa om det sägs upp 27 dagar i förväg.

I övrigt anser jag dock att om det står i avtalet att tjänsten är av abonnemangstyp och företaget inte gör något för att dölja detta så bör avtalet gälla.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017