FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har ett forum med en avdelning med shoppingtips och det händer ibland att personer (och även företag) postar rabattkoder till butiker. Nu är det så att vi för några dagar sedan fick ett 5 sidor långt dokument med hot om stämning från ett internationellt bolag där de hävdar att en rabattkod är varumärkesintrång (obehörig marknadsföring) och att vi har 10 dagar på oss att vidta åtgärd. Man hajjar till så klart för jag har aldrig riktigt reflekterat över detta utan har nog varit naiv och tagit för givet att det ses som gratis reklam. Nu börjar man naturligtvis fundera om vi måste reglera detta i forumet för det är ingenting som vi vill vara delaktig i.
Någon som har koll på vad som gäller, är en rabattkod i sig varumärkesintrång? Är då isåfall t.ex även http://www.wn.se/showpost.php?p=20453062&postcount=10 varumärkesintrång då den länken egentligen är avsedd för spotifyanvändare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Kan omöjligt tänka mig att en rabattkod är ett varumärkesintrång.
Ta tillexempel alla dessa sidor: https://www.google.com/search?q=CDON...&oe=utf-8&aq=t Måste ju vara en hel del varumärkesintrång där. Och även google måste begå det då också. Får man fråga vilket företag som beter sig så här löjligt (och som man inte ska handla av) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Ni kan ju svara med en ny tråd där man "outar" företaget och deras löjliga stämningshot OCH det faktum att de vill censurera ert forum. :-O Är ni inte så "fulla i f-n", hoppas jag någon juridiskt insatt kan ge er ett korrekt svar. Jag är inte insatt, men det låter ju ruskigt överdrivet. Det finns ju hur mycket rabattkoder spridda på nätet som helst. Blir inte informationen offentlig så fort ett företag offentliggjort den? Och OM det skulle vara detta påstådda varumärkesintrång, är det ni eller personen som postade som kan hållas ansvariga?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Häng ut företaget är mitt tips. Delar man ut en generell rabattkod så är man bra korkad om man inte inser att den kan spridas på alla möjliga vis. Kan hända att de är förbannade på personen som ansvarade för kampanjen och låter det gå ut över dig men det gör det inte mer rätt. Alla gör misstag men företag som medvetet beter sig illa förtjänar att hängas ut.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-22 klockan 14:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eller kanske kolla upp med en advokat och se vad denne säger, innan ni hänger ut dem och riskerar ännu mer?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Litet förtydligande är att det inte är företaget i sig som har kontaktat oss, utan ett externt bolag som har till uppdrag att bevaka deras varumärke. Vilket i sig är ett bland de större i branschen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Försök kontakta företaget direkt och hör efter om de verkligen vill att deras varumärke bevakas på det viset?
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Att "övervakningsföretaget" gör detta gratis åt företaget? Jag MISSTÄNKER att företaget BETALAR "övervakningsföretaget" för denna tjänst och därför är fullt medvetna om vad som pågår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att man outsourcar saker och ting innebär långt ifrån alltid att man är medveten om allt som sker i verksamheten. I större företag och koncerner är bristande kommunikation inte särskilt ovanligt, samtidigt som enskilda bolag inom en koncern inte sällan arbetar helt på egen hand.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Troligtvis får dom betalt för hota massa folk, så hur mer tid dom lägger på grundlösa hot hur mer pengar tjänar dom.
Ser man hur svag rättssystemet är i Sverige när det gäller civilmål så är det bara säga fuck off som svar. Inte som USA där det handlar om störst plånbok att driva mål i all ändlös tid. I princip är korrekt svar till sådana bara "Fuck you worthless bitch", ska man skriva längre svar vill du få 50k för din tid. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|