FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, behöver lite information och råd av folket här på Wn.
Bakgrund: Litet företag (kompis till kollega till mig) anlitar mig för att göra hennes site. Vi kommer överens om ett billigt kompispris som skall betalas över 2 år. Jag lovar att fixa hennes site så fort som möjligt. Detta 'så fort som möjligt' drar ut på tiden av olika anledningar som beror både på hennes oförmåga att bestämma sig men även på mig och annan hög arbetsbelastning. Hon betalar dock vår avtalade avbetalning varje månad och är glad och trevlig. Sedan - helt taget ur det blå - vill hon avsluta vårt samarbete och kräver i hårda ordalag tillbaka det hon har betalat hittills. Avtal eller offerter finns inte utan allt har skett i lös mailkorrespondens då det var kompis kompis... ja, ni förstår. Hon betalade under den här tiden även för SEO, webhotell samt flyers, visitkort och annat. Detta var i somras. Nu kommer ett annat kompisbrev från annan kompis hon raggat upp som läser juridik där hon kräver tillbaka allt hon betalat. Även SEO, visitkort och annan support? Hotar med tingsrätter och kronofogden och det där som man tycker är så obehagligt. Hur tycker ni att jag skall göra. Vad kan hända? Vad är 'worst case scenario' och lite sådant? Någon som har erfarenheter av detta? Känns inte som om man måste kontakta advokat och vara rädd för tinget när hon så uppenbarligen är ute och cyklar... eller? /Charina Nilsson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om det finns skrivet i mail mellan er så är det (så vitt jag vet) lika bindande som ett pappersavtal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag känner inte att jag vill blanda in advokater och annat med medföljande kostnader heller. Vad händer då om hon tycker att hon vill driva detta vidare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså, det beror kanske lite på hur stora avbetalningarna var. Om de täcker din arbetstid.
Det vill säga, du kan gå med på att avbryta uppdraget, men du ska självklart ha betalt för den tid du har lagt ner. Och om de månadsbetalningarna har täckt det så är det bara att avsluta uppdraget utan att ge tillbaka någonting. Hon betalar ju dig som konsult, då i detta fall i en avbetalning men det ska inte spela någon roll om du gjort en rimlig uppskattning på pris/timme och räknat ut tiden innan. Edit: Vad jag menar med "om de täcker din arbetstid" är: Vi säger att du tar 1000kr i timmen. Du har räknat ut att uppdraget skall ta 200 timmar, dvs 200.000kr exkl moms. Detta har du delat upp på 24 månader = 8333Kr i månaden = ca 8 timmars arbete i månaden. Du bör inte betala tillbaka någonting enligt mig men har du bara lagt totalt 4 timmar i månaden (i detta exempel) så kanske det kan vara rättvist att betala tillbaka för den tid du inte uppnått. Kanske lite luddigt. ConnyWesth var är du? Senast redigerad av StefanW den 2012-10-18 klockan 12:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hon har bara helt sonika meddelat att hon inte har lust att vänta längre på att få sin site klar. Huruvida hon hittat någon annan eller kommit på att hon inte har råd vet jag inte. Dock säger hon att hon inte tänker betala något mer. Här hade jag säkerligen kunna vara tuff och säga att vi hade haft ett avtal som jag förväntar mig att hon fullföljer och betalar fram till 2013 och jag då fullföljer och är färdig och att vi kan lansera hennes site.
Nu orkar jag inte med sådant fjant, vill kunden inte jobba med mig så vill jag inte anstränga mig för henne heller. Var ju en kompisgrej från början också så betalningen var riktigt usel. Dock har jag ingen lust att betala tillbaka den usla betalningen hon redan betalt in. Så långt allt väl om nu inte hon kontaktat en annan kompisadvokat som inte verkar ha alla fakta klara för sig. Kanske man inte behöver som advokat. Bland annat så kräver hon tillbaka även momsen(?) som jag förutsätter att hon åtminstone dragit av i deklarationen. Jag vet att jag betalat in min till skattemyndigheten iallafall... Hade kunnat glömma hela grejjen och se vad tingsrätten säger men blir alltid orolig över sådant här när det hotas med inkasso, kronofogdar och tingsrätter. Ni som läst mig tidigare vet ju att jag är en naiv jäkel som tror gott om folk. Törnarna hopar sig... glad om jag överlever detta året med bara blåmärken. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker Stefan skrev en bra sammanfattning i sitt inlägg.
Jag anser att du bör ha rätt att få betalt för den tid du lagt ner, dvs timarvode (enligt ditt kompispris) för de timmar du jobbat. Det var ju ett kompispris så hon kan INTE förvänta sig att få ett jobb som görs med samma tidsmässiga precition som om du debiterat normaltaxa 1000 kr per timme + moms. Visst det känns surt att behöva avbryta uppdraget men det kan man nog inte komma ifrån. Men hon har troligen fått endera dåligt med likviditet eller knepiga råd från dåliga rådgivare. Ett tips är att aldrig göra såna här kompisdeal utan skriftliga avtal heller, dvs alla uppdrag ska ha ett skriftligt avtal i botten så det står klart och tydligt med vilka premisser båda parter går in i en affärsrelation. Gör man det klart från början så är det lättare att hålla i sär affärsrelationen och kompisrelationen (även om man gör det till kompispris). Angående momsen, så funkar det så att om du gör en kreditfaktura så räknas momsen baklänges så du får tillbaks momsen på rätt sätt, så det behöver du inte oroa dig för. Har du andra intäkter så kvittas momsen på kreditfakturan mot momsen på dina vanliga fakturor. Kör du ett bokföringsprogram så sköts det automagiskt i momsrapporten. Nu vet jag inte hur ert upplägg var i detalj men din kompis verkar inte ha några sakliga skäl att få tillbaks något av de pengar hon betalat hittils (om du lagt ner det jobb du lovat och levererar det du lovar). Men du behöver inte oroa dig för Kronkalle eftersom du bara behöver bestrida hennes krav så får hon gå till tinget och det tvivlar jag på att hon gör. Gör hon det så har du alla chanser att vinna där för det är normalt att man får ta betalt för nedlagd tid (om man har en överenskommelse om löpande räkning). Hon fick ju dessutom enormt generösa kreditvillkor vad jag förstår så så här preliminärt ser jag inte att du har något att frukta, snarare har du nog mer att kräva. Vill hon säga upp avtalet så har du alltid rätt att fakturera för nedlagt och redovisat arbete, det är standardvillkoren i de flesta avtal om löpande räkning. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-18 klockan 23:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jurister tar alltid till storsläggan by default, det är absolut inget att oroa sig för.
Jurister har inte alls någon känsla för empati (mina fördomar lyser som neonljus.... :-)) så de tar till mer krut än vad som krävs för att ha något att förhandla om. Det är bra träning för dig att hantera detta, det är inte första gången du kommer drabbas, så länge du gör affärer så kommer det att fortsätta... Det är dock viktigt att du lär dig förstå hur du ska hantera det för att avväpna motståndaren, tänk som i jiu-jitzu, dvs använd motståndarens energi för att besegra sig själv, låt motståndaren falla på eget grepp, m a o. Jag brukar säga; Ha is i magen, det brukar löna sig i längden, vänta ut motparten tills du ser en blotta i deras försvar, då och först då sätter du in nådastöten (men bara om du själv är redo). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu vet jag inte om jag tänker fel eller har missat något, men det känns lite som att du kanske ska visa din "kund" denna tråd. Så kanske denne fattar lite om hur mycket vederbörande är ute och cyklar.
Men det kanske inte är en snygg approach? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Ett tips är att du i din ordbehandlare skriver ner hela överenskommelsen som du anser att ni kommit överens om, skriv detta exakt och stringent för din egen skull. För när du får se det på papper så klarnar bilden betydligt för dig själv. Lägg inte till det du anser normalt utan ta bara med exakt det ni pratade om och kom överens om.
Det brukar bli lättare att strukturera tankarna efter att man "tömt skallen" på "viktig överskottsinformation".... Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-19 klockan 08:19 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|