FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har ett upplägg med 2 personer som äger 50% var i ett AB. Idag äger vi aktierna privat, men vi har även varsitt eget AB.
Jag har tidigare lärt mig att det att det alltid är bäst att äga aktier i ett bolag som förväntas stiga i värde privat (inte via annat AB). Nu har jag fått det omvända rådet och börjat fundera. Någon som vet mer om detta alt. var man kan läsa mer. Självklart finns det många faktorer som spelar in, men grundtanken är vilken skatteeffekt det får att sälja bolaget med vinst i framtiden. Det kan tänkas bli antingen en bolagsförsäljning eller inkråmsförsäljning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Försäljning i dotterbolag är ju skattefritt vilket är nice. Nackdelen tidigare var att man tappade schablonutdelningen till låg beskattning eftersom man kunde ha massor med bolag som genererade 20% beskattad utdelning. Dock är regeln numera max 1 sådant så personligen skulle jag lägga det som dotterbolag och ej äga privat. Koncernbidrag och annat är också trevligt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tidigare var det även betydligt mer förmånligt att sälja aktier i ett fåmansbolag med vinst. Är det alltså så att om våra "egna" bolag säljer sina aktier i huvudbolaget med vinst så blir detta skattefritt? Dvs det blir "bara" beskattat när man plockar ut det från egna bolaget i nästa skede? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är min uppfattning ja, men jag skulle rekommendera att konsultera en skattejurist för exakt upplägg. Det lönar sig alltid att ha det från en expert och jag brukar bara behöva några tusen per konsultation. Lätt värt det!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Här finns lite att läsa på skatteverkets webbplats:
Sökte på: site:skatteverket.se beskattning vid försäljning av (intressebolag OR dotterbolag) aktiebolag http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800022894.html http://www.skatteverket.se/download/...6196/29410.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Självklart kommer vi rådfråga någon expert innan vi tar beslut. |
|||