Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Intresse för att jobba som säljare i Bangkok?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-09, 11:22 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Standard Intresse för att jobba som säljare i Bangkok?

Placerar denna i "Allmänt" för att detta INTE är en officiell annonsering. Bara en research/undersökning på intresset och eventuella frågor som jag kan stöta på.

Jag funderar på att anställa en svensk säljare i Bangkok i framtiden (inte än) och vill därför börja förbereda mig lite och göra lite research.

Jag äger en webbaserad marknadsföringstjänst som vänder sig mot företag. Vår betalningsplan är att företag skriver upp sig på kontrakt för 3, 6 eller 12 månader där de då får nyttja vår tjänst obegränsat under perioden utan några rörliga avgifter.

Jag vill då i framtiden anställa en (helst erfaren) säljare som arbetar med en grundlön på 15,000 THB och en rörlig provision på ca 10%. Jag förväntar mig att säljaren säljer 2-4 (~3) årskontrakt i månaden vilket är värda ca 220,000 THB styck. Det betyder alltså att jag förväntar mig att säljaren plockar ut en lön på ca 15,000 THB + 66,000 = 81,000 THB i månaden (17'500 SEK). Lönetagaren betalar ca 10% skatt på detta i Thailand. Den anställde skulle ha 6 månaders provanställning.

Jag skulle då självklart se till att lönetagaren får Work Permit och Non Immigration B visum i Thailand. Jag kan hjälpa till att hitta lägenhet genom kontakter med mäklare för hyresrätter.

Lönetagaren skulle vara helt ansvarig över försäljning och om han presterar bra så skulle han ha stora möjligheter att bli säljledare när företaget expanderar i framtiden med fler säljare.

Försäljningen skulle ske mest över telefon och internet ifrån Bangkok mot kunder i Sverige. Arbetstiderna skulle vara mot svensk tid. Det är 5-6h (beroende på sommartid) tidsskillnad. Så 9-18 i Sverige skulle motsvara 14-23 i Thailand. Min tanke är att säljaren skulle arbeta t ex 12-21 och då använda de första timmarna till att planera dagen med leads osv så att man kan arbeta effektivt när Sverige öppnar.

För att ge en uppfattning om lönen så notera att jag anser att 81,000 är en bra lön i Thailand. Minimum lönen i Thailand är lagstadgad till 9000 THB. Många universitetsutbildade som lever ett medelklass liv tjänar kring 50,000 THB.

Personligen lever jag ett bra liv (jag arbetar vanliga timmar, så jag spenderar inte pengar som en turist) med en fin lägenhet med pool, gymkort på en exklusiv klubb, käkar ute varje dag, går på bio och festar typ 0,5-1 gång i månaden och jag klarar mig på 35,000-42,000 THB.

-----

Så... har ni några frågor eller funderingar över detta? Är det någon som spontant känner sig intresserad? Jag vill som sagt veta hur vanligt intresset är för folk att PÅ ALLVAR (och inte bara fantisera med tanken) lämna Sverige för ett långsiktigt (1år+) utomlands, med antagligen en lägre lön än motsvarande arbeta i Sverige.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017