FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Får man kostnadsföra 100% av summan man köper en webbsida för? Låt säga att man har en hel del skattepengar(skattevinst) som i stället för att betalas in till skattemyndigheten helt enkelt kan finansiera ytterligare inköp av sajter.
tackar på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som jag har förstått det så räknas det som en investering, så du måste endå skatta för dina "vinst-pengar" även om du placerar dem i en webbsida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror helt på hur du bokför köpet, bokför du det som en utgift/inköp så kan du göra fullt avdrag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om man däremot använder sitt kapital för att göra nyutveckling (utvecklingstimmar, contentt, seo mm) så skall det gå att boka upp det som utgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Beror ju hur stort värde det handlar om, är det annonserna som ger pengarna så anser jag att du bör kunna skilja det. Annonsering är ju en helt annan bit. Så bör sidan inköp lika väl kunna bokföras som marknadsföringskostnad / annonseringskostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Beror ju också på köpeskillingens storlek, dvs är det för mindre än halva basbeloppet så borde du kunna göra direktavdrag. Men jag har aldrig provat det själv så mejla [email protected] och fråga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för era svar!
Har nu suttit med SKV i 45 min tfn, väldigt hjälpsamma men oinsatta i ämnet till en början, efter ett tag ringde de upp deras "expert" på detta område så vi hade ett trepartssamtal då den första handläggaren inte var fullt insatt på hur man ser på detta. Men fick sen reda på att det är fråga om en immateriell anläggningstillgång som anses ha ett långsiktigt värde, livslängd på minst 5 år, så det man får göra är att aktivera den och skriva av den på 5 år eller längre. Skulle den förlora allt värde eller bli värdelös av ngn anledning, då kan man direktavskriva resterande värde. Dock så skulle försäljningspriset vara under ett halvt prisbasbelopp, dvs under ca 22000kr, då kan man skriva av sajten direkt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|