Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kostnadsföra 100% av webbsideköp?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-26, 20:31 #1
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Flitig postare

Question Kostnadsföra 100% av webbsideköp?

Får man kostnadsföra 100% av summan man köper en webbsida för? Låt säga att man har en hel del skattepengar(skattevinst) som i stället för att betalas in till skattemyndigheten helt enkelt kan finansiera ytterligare inköp av sajter.

tackar på förhand
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 20:51 #2
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Flitig postare

Som jag har förstått det så räknas det som en investering, så du måste endå skatta för dina "vinst-pengar" även om du placerar dem i en webbsida.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 21:31 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Beror helt på hur du bokför köpet, bokför du det som en utgift/inköp så kan du göra fullt avdrag.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 22:16 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Beror helt på hur du bokför köpet, bokför du det som en utgift/inköp så kan du göra fullt avdrag.
Jag är inte helt säker på att du har rätt Patrik. Jag har pratat med två revisorer om detta och båda säger att man inte kan köpa vinsdrivande webbplatser och investera bort sin vinst. Deras analogi var att det var som att tex köpa guld, värdepapper eller valuta - det finns fortfarande kvar ett värde.

Om man däremot använder sitt kapital för att göra nyutveckling (utvecklingstimmar, contentt, seo mm) så skall det gå att boka upp det som utgift.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 22:55 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Weaver Visa inlägg
Jag är inte helt säker på att du har rätt Patrik. Jag har pratat med två revisorer om detta och båda säger att man inte kan köpa vinsdrivande webbplatser och investera bort sin vinst. Deras analogi var att det var som att tex köpa guld, värdepapper eller valuta - det finns fortfarande kvar ett värde.

Om man däremot använder sitt kapital för att göra nyutveckling (utvecklingstimmar, contentt, seo mm) så skall det gå att boka upp det som utgift.
Är ju lite vad man är ute efter med, och hur man ser värdet. Vad gör sidan värdefull, är det annonseringen på sidan?

Beror ju hur stort värde det handlar om, är det annonserna som ger pengarna så anser jag att du bör kunna skilja det. Annonsering är ju en helt annan bit.

Så bör sidan inköp lika väl kunna bokföras som marknadsföringskostnad / annonseringskostnad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 22:57 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Beror ju också på köpeskillingens storlek, dvs är det för mindre än halva basbeloppet så borde du kunna göra direktavdrag. Men jag har aldrig provat det själv så mejla [email protected] och fråga.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 13:37 #7
Flitig postare

Flitig postare

Tack för era svar!
Har nu suttit med SKV i 45 min tfn, väldigt hjälpsamma men oinsatta i ämnet till en början, efter ett tag ringde de upp deras "expert" på detta område så vi hade ett trepartssamtal då den första handläggaren inte var fullt insatt på hur man ser på detta.
Men fick sen reda på att det är fråga om en immateriell anläggningstillgång som anses ha ett långsiktigt värde, livslängd på minst 5 år, så det man får göra är att aktivera den och skriva av den på 5 år eller längre. Skulle den förlora allt värde eller bli värdelös av ngn anledning, då kan man direktavskriva resterande värde.
Dock så skulle försäljningspriset vara under ett halvt prisbasbelopp, dvs under ca 22000kr, då kan man skriva av sajten direkt.
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017